Forumindex Bilens kategorier Motorer Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport

Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 247
Ort: Karlskoga

Volvo Trimning av B18 och B20

Blev inspirerad av Volvo Performance GT Tuning Kit och trimmade min P1800:

Bild

Länk till VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf

Bild
(Foto David Greenlees från Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)

Bild
(Foto Tommy Lekström :ugeek: )

Länk till Motorbänk för test av B18/B20 motorer.

Bild
(Foto Volvo. Stage GT VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)

Volvo GT Tuning Kit: Klassisk lätt trimning ca 130-140hk DIN av B20 motor

Bild
(Foto Michael Bengtzing. B20 topplock)

Bild
(Foto Michael Bengtzing. B20 topp med 44/35mm ventiler)

Installera en Volvo K-kam (satt på "E" motorer från -74) inkl. nya lättade lyftare. Köp ett blyfritt portat och 3mm planat B20 topplock med 84mm höjd (original B20 är 87mm, B20E är 85mm). Till det portade topplocket monterades nya rostfria B20E ventiler 44mm insug och 35mm avgas, nya ventilfjädrar och nya tätningar. En kompression på 10,5:1 är OK. De lättade B18/B20 lyftarna kommer från Timos Motor.

Bild

Anonym skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid montering av B20 topp"

Bild

Anonym skrev:
"Kontrollera noga att du monterar en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp!"

Bild

B20 motorn med K-kam, lättade lyftare, nya ventilfjädrar, portad och 3mm planad topp och spec. enligt Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport ska även få ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre. Praktiskt när man har egen svarv och dubbelgarage!

Renoverat fördelaren så tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och 4st nya NGK BP7HS tändstift ska fungera bra.

Har låtit renovera de dubbla SU förgasarna och monterat nya "KD" nålar för mer effekt. Installerat större runda luftfilter från P1800/123GT, från 1967 och upp. Monterat avgasgrenrör med dubbelt främre avgasrör och 2" Sport avgassystem.

Jag tankar blyfri 98 oktan på Circle K (fd Statoil), kör min P1800 hårt med portat topplock. Den trimmade B20 motorn ger ca 140hk DIN vid 7000 RPM med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar och lättat svänghjul till ca 8kg.

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin 98 oktan)

Länk till Renovering av B20 motor med portat, planat topplock och ca 140hk i Svenska P1800 Klubbens Forum.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)

P1800 går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn vid 6000 r/m!

Bild
(Dokument Verkstadsmeddelande: Motorvarvtal på olika växlar för M41 typ D med utväxling 0.756:1)

Med ovanstående klassiska trimning kan man köra P1800 i 200km/h, ha P1800 som bröllopsbil

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 -64 till Rudskoga kyrka)

men ha originalutseende i motorrum och exteriört!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)


Vad är skillnaden mellan SAE och DIN hästkrafter?

De två vanligaste standarderna är SAE och DIN:
SAE = Society of Automotive Engineering - Standard J1349
DIN = Deutsche Industrie Normen 70020 und 6270

Innan 1972 tillät standarden att motorstyrkan angavs direkt på vevaxeln utan att några tillbehör var inkopplade, tex generator, fläkt, vattenpump, styrservo och AC kompressor mm, vilket kallades för SAE gross horsepower, bhp. Bromsade vevaxelhästar (brake / gross / net / crankshaft horsepower, bhp) och mäts direkt på vevaxeln. Kallas ibland för amerikanska hästar eftersom den amerikanska SAE-standarden tillåter vevaxelhästar, till skillnad från den europeiska DIN-standarden.

Effekt (SAE): 90hk vid 4800 rpm (B20A), 118hk vid 5800 rpm (B20B) och 130hk (B20E 1970)
Effekt (DIN): 82hk vid 4700 rpm (B20A), 100hk vid 5500 rpm (B20B) och 120hk (B20E 1970)

Bild
(Figur Skillnad mellan B20 SAE och DIN hästkrafter kommer från
Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)

Exempel på prestanda:

Volvo 121 (B18A. 75hk/DIN) Acc 0-100 km/h 16,6 sek. Toppfart 155 km/h.
Volvo 123GT (B18B. 97hk/DIN) Acc 0-100 km/h 11.8 sek. Toppfart 170 km/h.
Volvo 1800E (B20E. 120hk/DIN) Acc 0-100 km/h 9.5 sek. Toppfart 190 km/h.
(Från Wikipedia Amazon och 1800E)



Volvo Performance Steg I, II, III och IV resp. ca 140-170-175-180hk DIN av B20 motor

Bild
(Foto Volvo. Stage I and II VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)

Bild
(Foto David Greenlees från Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)

Bild
(Foto Volvo. Stage I from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)

Bild
(Foto Volvo. Stage II from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Bild
(Foto Volvo. Stage III from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Bild
(Foto Volvo. Stage IV from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)

Specialtopplock från tex KG Trimning

Bild
(Foto KG Trimning. Specialtopplock Steg 2, 3 och 4)


Stage V (Lindqvist Racing)

I jakten på Salt&Peppar så har Lindqvist Racing byggt en 2,45 liter B20 som ger 272hk/DIN, på Drag Strip: 11.6981s och 180.13km/h på 1/4 mile utan turbo.

Steg 5 topp med resta insugskanaler

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topp)

Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 med dubbla fjädrar och aluminium rullvippor)

B20 Optiflow motor med resta insugskanaler

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Monterad Optiflow B20 motor)

B20 motorn ser i grova drag ut så här:

Volym 2441 cc.
Blocket borrat till 94 mm, betongfyllt. Smidda Mahle kolvar (VW).
Vevaxeln strokad med 88 mm slag och B230 vevstakar.
TG 990 stålkam. Ståldrev, 9 mm crommoly stötstänger.
Optiflow topp med uträtade och uppflyttade insugskanaler.
Ventiler insug/avgas 46-38mm Manley, bronsstyrningar, dubbla ventilfjädrar, aluminium retainers.
Avgaskanalens golv höjt 5 mm, breddad och höjd kanal.
Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.
Förgasare dubbla Weber 50´ DCO med eget byggt aluminiuminsug.
Hemsvetsat grenrör 1 3/4" med övergång till 1 7/8" efter 300 mm.
Invändiga mått ca 42 resp. 45 mm. Längd ca 775 mm. 3" kollektor, 2,5" tailpipe.
(Motordata av Stefan Lindqvist från STS Forum)

I provbänk en 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50'

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50' ger 272hk/DIN vid 6500rpm)

På Drag Strip 1/4 mile

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Repa på Drag Strip: 11.6981s och 180.13km/h på 1/4 mile)

Länk till B20 Optiflow sugmotor:
Jakten på Salt&Peppar (Lindqvist Racing)



Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?

Bild

Länk till: Volvo Kamaxel A, C, D, K, F, R och S.


Volvo Performance med dubbla Dellorto 45´or

Bild
(Foto Lance Bowen. The Dellorto Superformance Tech Book av Bob Tomlinson)

Dubbla Solex ADDHE 45´or

Bild
(Foto David Greenlees från Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)

För högre effekt kan man tex installera klassiska dubbla Dellorto/Solex/Weber 45´or, vassare kamaxel tex R-kam. Steg I, II, III, IV topplock från VOLVO R Sport, lättat svänghjul och lättade lyftare. Högre kompression 11,5 och förstärkta Mahle kolvar. Montera högeffektständspole med motstånd, 123-Ignition om fördelaren är sliten, förstärkt koppling och Limited Slip Differential. Samt även montera extraktorgrenrör och 2 1/4 tums avgassystem mm. Tänk på att Overdrive typ D kan ta skada vid mycket hög effekt och bör då ersättas med OD typ J som är kraftigare.

Länk till dokument VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf
Från Volvo 1800 Picture Gallery, tack Karl Eric Målberg!


Renovering av bromsar vid trimning med VOLVO Performance Parts and GT accessories från VOLVO R Sport!

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Svenska Volvo P1800 klubbens Forum)

Har monterat nya bromsskivor med nav fram, nyrenoverade bromsok, nya bromsbackar och nya bromsslangar. Uno Kruse har renoverat Girling 1-krets bromsservo och bensinpump.

Mer info om P1800 bromsar Nya bromsskivor, bromsok & nyrenoverat Girling bromsservo.


Uppgradering av väghållning vid trimning med VOLVO Performance Parts and GT accessories från VOLVO R Sport!

Bild
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga)

Montering av bredare aluminium 17x7" fälgar och bredare däck, tex dimension 235/45/17. Kraftigare krängningshämmare, hårdare fjädring fram och bak samt gasstötdämpare.

Har installerat nya Lesjöfors fram- och bakfjädrar, nya Polyuretan bussningar till P1800 fram- och bakaxel från VP-Autoparts. Har monterat breddade klassiska 5,5 tums oventilerade fälgar med nya 195/65/15 däck samt nya Monroe stötdämpare för bättre väghållning!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumgrupp)

Mer info om Lesjöfors fjädrar, Polyuretan bussningar, fälgar och 195/65/15 däck Bättre väghållning nya fjädrar, däck, Polyuretan bussningar!

_____________________________________________________________________________


P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Michael Bengtzing. P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71 på Gelleråsens motorbana)

Maxtrimmad B20 med dubbla Weber 48or, smidda kolvar, portad och planad topp med komp. 11,9.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga)


Exempel på Motorbänk för test av B18/B20 motorer



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Senast uppknuffad av mike1800 22 maj 2020, 17:01.

Återgå till Motorer

cron