Forumindex Bilens kategorier Motorer P1800 E/ES förgasarkonvertering, del 1 & 2

P1800 E/ES förgasarkonvertering, del 1 & 2

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

P1800 E/ES förgasarkonvertering, del 1

Min kompis kör en P1800 ES -73 importerad från England. Den har tygtak och är högerstyrd.

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES)

Han vågar numera inte åka på någon bilträff då insprutningssystemet på hans ES tyvärr krånglar och motorn är kraftlös.

Bild

Förgasarkonvertering med dubbla SU HS6

Vi har beslutat att göra en förgasarkonvertering till nyrenoverade dubbla SU 3-bult med KD-nålar och aluminiuminsug. Jag monterade bort det gamla insprutningssystemet, pluggade returledningen och installerade en vanlig bensinpump och dubbla SU med aluminiuminsug.

Bild
Bild

Pluggade spridarhålen med 2-kronor och packning på tub. Tillverkade egna hållare för pluggen som är något böjda för att trycka ned 2-kronan.

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES förgasarkonverterad med dubbla SU HS6)

Har startat motorn och den går bra.

Bild

Tommy skrev:
P1800 E/ES förgasarkonvertering fortskrider!
Återstår att fixa gaswire/chokewire till dubbelförgasarna mm som kommer i del 2.
Välkommen åter!

P1800 E/ES förgasarkonvertering, del 2

Kompisens P1800 ES -73 är importerad från England med tygtak och högerstyrning. Han vågade tidigare inte åka på någon bilträff då insprutningssystemet krånglade och motorn var kraftlös. Nu är den förgasarkonverterad. Här är bilder från Summer Meet Street Freaks i Karlskoga den 2019-06-15:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES)

Förgasarkonvertering med dubbla SU HS6

Installerade en vanlig bensinpump samt nyrenoverade dubbla SU förgasare med KD-nålar och aluminiuminsug. Jag pluggade även returledningen till bensintanken.

Bild

Spridarhålen pluggade jag med 2-kronor och egentillverkade hållare samt packning på tub.

Bild

Har installerat gaswire till dubbelförgasarna och monterat en ny chokewire.

Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES förgasarkonverterad med dubbla SU HS6)

Kör med standard E/ES tändning och det går bra!

Återstår att finjustera de nyrenoverade dubbla SU förgasarna och koppla in chokewire till båda förgasarna.

Återgå till Motorer