Forumindex Allmänt Forum - feedback Ta vara på nya ideér och nya P1800 entusiaster!

Ta vara på nya ideér och nya P1800 entusiaster!

Här kan du ställa frågor om hur man använder detta forum samt ge oss återkoppling! Välkommen!


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Spara nya ideér, tex mektips från Facebook av P1800 entusiaster till Forum!

Anonym skrev:
"... behovet finns ju att på nåt sätt föra över viss "nyttig" information som enbart kanske postats i Facebook."
(Citat ur Foruminlägg den 2017-05-24!)

Anonym skrev:
"- en hel del av de länkar du lägger in i detta forum från Facebook tycker jag är bra. Jag är sällan inne på Facebook och skulle med stor sannolikhet missa dessa om inte du länkade dem hit.

Dessutom blir dom lättare att hitta i framtiden i detta forum jämfört med på Facebooksgruppens hundratals sidor med osorterad information."
(Citat ur Foruminlägg den 2017-05-24!)

Hur kan man spara bra inlägg, tips och ideer från P1800 klubbens Facebookgrupp?


Tex Volvo 1800 Picture Gallery innehåller gratis P1800 dokumentation mm!

Bild

Länk till Verkstadshandböcker, servicemanualer, instruktionsböcker och reservdelskataloger mm!

Fördelar att vara med i Svenska Volvo P1800 Klubben, rabatter, gratis experthjälp, försäkringar mm!

Som medlem får du P1800-Klubbrabatter på reservdelar. Hos VP-Autoparts upp till 25% rabatt på vissa varor men även rabatt hos Motoroldies. Båda har bra sommaröppna Webbshoppar etc som som har lockande P1800 reservdelar! Tex får du upp till 10% rabatt på ny läderklädsel hos VP-Autoparts så du kan snabbt spara in årsavgiften!
Hos Motoroldies i Örebro finns även ett stort tält med begagnade Volvo delar som köpes på plats hos Volvo Lennart i Glanshammar utanför Örebro!

Du får även full tillgång till hela Svenska Volvo P1800 klubbens Forum med frågor/svar vid renoveringar.
Tips på duktiga hantverkare för renovering av B18/B20 motorer, plåt och lack, Smiths instrumentrenovering, renovering av spruckna P1800 rattar, renovering av dubbla SU-förgasare, Girling 1-krets bromsservo, bensinpump, byte P1800 glasrutor, rostfritt avgasrör mm.

Allt detta finns på Svenska Volvo P1800 klubbens Forum men även tips för hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin, underhåll för bästa prestanda och lätt trimning, byte av läderklädsel och bästa försäkringar etc!

Har hittat en bra P1800 försäkring hos tex Bilsport & MC Entusiastbil 2017!

Rekommenderar Bilsport & MC Entusiastförsäkring, har en vit P1800 -65 försäkrad där sedan 20 år
och en röd P1800 -64 försäkrad i 3 år.

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 till Hembygdsgården utanför Laxå den 2016-07-09!)

Begränsningar, tex:
Veteranbilen får inte användas till/från jobbet.
Hemma ska veteranbilen parkeras i låst garage med max 8 bilar.
Försäkringen gäller inte vid skada som sker vid tävling/träning på motorbana, Gelleråsen, Nürnburgring etc.
Förhöjd självrisk vid skada under perioden november - februari.

Bilsport & MC Entusiastförsäkring 2017

De är trevliga, hjälpsamma samt snabba och flexibla vid värdering av P1800.

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 -64 till Rudskoga kyrka den 2016-07-09!)

Årskostnaden för Bilsport & MC Entusiastförsäkring 2017:

Årskostnaden för helförsäkring hos Bilsport & MC Entusiastförsäkring 2017 är från 729kr/år beroende på P1800 värde.

Bra och intressanta P1800 renoveringar finns på Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum!

Med möjligheten av länkar till intressanta renoveringsobjekt som är rena läroböcker!
P1800S 1966 Renoveringsprojekt!

Bild
(Foto Ove Ericsson Berätta om din bil: P1800S 1966 Renoveringsprojekt den 2014-12-22!)

Priserna på klassiska bilar ökar, ett billigare inköp kanske blir ett P1800 renoveringsobjekt!

Verkstadshandböcker är bra både i pärm, på laptop/surfplatta och på stationär dator tex med utskriftsmöjlighet.

Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp är bra med frågor/snabba kompetenta svar från många läsare!

Skriv på Facebook om dina P1800 renoveringar, P1800 problem, P1800 reservdelar mm.
Tex vid P1800-träffar, nya intressanta P1800-bilder, P1800 texter och P1800 filmer mm.

Frågor på Facebook ger snabbare svar vid renovering, reservdelsfrågor om P1800 mm.
En bra P1800 Facebook Säljannons sida för reservdelar till P1800 är populär men även Blocket och Tradera.
Bil och reservdelsbörsen för P1800 på Facebook är snabb och användarvänlig!

Den nya tekniken är även ett komplement till Verkstadshandböcker, P1800 klubbens Forum, Gamla Forumet, andra Internetkällor och Volvo Entusiasters Kunskap.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "[/size]


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tycker inte alls att P1800-klubbens hemsida/forum är seg. I alla fall inte jämfört med andra liknade hemsidor och numera absolut inte så seg så att jag irriteras över den.

Det är egentligen bara två saker jag numera irriteras över om den hemsidan:
1. Att jag inte kan loggas in automatiskt i den när jag går in på sidan. Fast om det beror på hemsidan eller om det är något med min dator vet jag förstås inte!
2. Att så många föredrar Facebook i stället. Min entusiasm för Facebook är måttlig och ju mer jag lär mig om Facebook desto mer tveksam blir jag. Det sista jag lärt mig är att en användare gjort en egen sökfunktion för att man skall kunna söka efter information. Det är ju toppenbra...........

Per L


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Kul att du blivit informerad om P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery! ;-)

Tycker själv att Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum är bra!

Men om inte informationen finns i Forumet kan man söka mer P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery.
Bild

P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery!

Man kan se P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery som ett komplement till Verkstadshandböcker, Klubbforum, Gamla Forumet, andra Internetkällor och Volvo Entusiasters Kunskap. Jag har själv haft mycket nytta av sökfunktionen! Hittade sökfunktionen på P1800-Klubbens Facebook sida!

Informationsmängden på Facebook är stor och det kan ibland vara svårt att sålla bland all information.

//Anonym:
Jag skapade söksidan för facebook-länkar främst för min egen skull (sökfunktionen på FB är usel), men jag la också ut en länk ifrån Volvo 1800 Picture Gallery.
Jag har inte uppmanat någon i klubben, här i forumet eller på annat sätt, att använda den sidan.
Min site Volvo 1800 Picture Gallery har en koppling till den Svenska P1800 klubben men administreras och bekostas helt och hållet av mig själv. Den riktar sig till alla 1800 entusiaster runt om i världen, inte bara i Sverige. Länksidan innerhåller länkar från 5 Facebook-grupper, 1 på svenska och 4 på engelska.

Börja med att logga in på Facebook.

En länk till P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery finns till höger via knappen "From Facebook"
i Karl Eric Målbergs Volvo 1800 Picture Gallery

Bild

Tryck på höger menyalternativ "From Facebook"

Lycka till med renoveringen/reparationen av din P1800!

Maila gärna dina nya P1800 bilder med chassinr till karl@volvo1800pictures.com för uppdatering av Volvo 1800 Picture Gallery

Bild

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "[/size]


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag var avsiktlig litet otydlig när jag skrev "....en användare gjort en egen sökfunktion för att man skall kunna söka efter information. Det är ju toppenbra........... "

Det är ju faktiskt riktigt bra att det nu finns en sådan sökfunktion (jag tror tom att det var du som uppmärksammade mig på den) men jag tycker att det i grunden diskvalificerar Facebook från att vara det fantastiska framtidsmediet för oss P1800-vänner.

Riktigt urdåligt tycker jag att det är att "vi" väljer Facebook framför P1800-klubbens ordinarie hemsida!
I alla fall innan det fungerar så som ett sådant forum borde fungera (vad nu det innebär). Och innan "vi" är säkra på att "vi" har nödvändig kontroll (eller i alla fall vetskap) över hur det fungerar idag och i morgon.

Fast det är förstås min känsla det!!!

Själv är jag mycket sällan inne på P1800-facebook för jag förstår inte hur det fungerar, och vart olika saker står. För mig som är en gammal stofil framstår P1800-Facebook som obeskrivligt rörigt. Här är ett exempel på vad jag tycker är rörigt viewtopic.php?f=3&t=183&p=700&sid=11da025d3026d0e2e86749b961e7381a#p700


Per L


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Ja, håller med dig!

Facebook är bra för träffar med fina bilder, filmer, Säljannonser, frågor/svar, egna fina bilder, häftiga lösningar, tips mm.

Facebook är inte bra på att permanent lagra kunskap och information!

Här är tex Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum Arkiv överlägsen!

I Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum Arkiv finns permanent lagrad information strukturerad och katalogiserad på ett bra och lättfunnet sätt!

Svenska Volvo P1800 klubbens Forum är bra med tex kategorier över:

Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800
Motorer
Elsystem, Instrument, Reglage
Transmission, kraft, fram- och bakvagn
Bromsar
Karosseri
Interiör, kupé o dyl.
Tillbehör & Övrig utrustning
Tips, tricks, reservdelar, verkstäder...
Berätta om din bil
Priser, inköp.


Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens Facebookinlägg i Arkiv!

Exempel 1:
1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar!

Anonym skrev:
"Yes! Äntligen. Efter en timme på rygg under instrumentbrädan, med bromspedalen som huvudstöd fungerar varvräknaren även med 1-2-3 Ignition på plats.

Lösningen var att (som tipsats om här tror jag...) vända på kabeln som går genom "pickup:en" på baksidan av varvräknaren så att den går enligt bilden nedan.

Bidrar med en bild på hur det är kopplat som kanske kan hjälpa någon med samma problem!"

(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-24!)

Bild
(Foto av Christian Strömblad Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-24!)

1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar!

Exempel 2:
Anonym skrev:
Hur ska man spara bra P1800 Facebook inlägg, tips och ideer, tex: Christian Strömblads bidrag med hur 1-2-3 Ignition & varvräknare är kopplat! Sommarträffen från Uppland på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksidor etc!
Automatisk lagring av P1800 klubbens Facebookinlägg i Forum Arkivet!
viewtopic.php?f=2&t=203
(Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-28!)

Säljannonser på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida är överlägsna!

Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebook Säljannonser

Jag lade tex ut en Säljannons om dubbla SU-förgasare med grenrör på Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebooksida!
De dubbla SU-förgasarna var sålda inom några timmar. Först till kvarn får först mala!

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "[/size]


Inlägg: 312
mike1800 skrev:
Tycker själv att det är roligt att överföra häftiga prylar från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebooksidor till Forumet.

Det är den typen av information som styrelsen borde se till att hamna på forumet direkt, det är inte rimligt att någon entusiast (i det här fallet du) ska manuellt överföra detta till ett arkiv för att någon ska kunna hitta det om ett par månader.
§3 i stadgarna har en punkt som lyder "Arkivera P1800-relaterad dokumentation", facebook bryter därmed mot klubbens stadgar om inte hela klubbens arkiv är ostrukturerat och i det närmaste omöjligt att hitta i. Facebook arkiveras dessutom inte av klubben som inte heller har några som helst rättigheter till innehållet där.
Du har förmodligen brutit mot facebooks copyright då du postade deras material här.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ja, du kan förmodligen förvänta dig att Facebook skickar ett helt gäng cops att hälsa på dig i morgon. Med dragna pickadoller och allt. Och vi vet ju att dom skjuter först och frågar sedan.

Per L


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Jag skickar Helgonet, Roger Moore! " ;-) "

Han brukar lösa kniviga problem!

Bild

Läs mer på Forumindex ‹ Historik ‹ Trivialt vetande, kuriosa och liknande... ‹ Renoveringen av Helgonets P1800 ST1 från 1962!



Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "[/size]


Inlägg: 312
Man kan skoja om det men är det verkligen är så illa borde styrelsen agera omedelbart.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Jag tror du avviker från ämnet:

Möjlighet att locka fler intresserade till P1800 Klubben!

Ta vara på nya P1800 intresserade!

Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum!

Bild
(Film av Herman Wäpling. Cadritning och tillverkning av adapter för konvertering av Volvo veteranbil till eldrift! :ugeek: )

Lagra nya och gamla ideér, tex mektips och erfarenheter från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp till Forum!

Anonym skrev:
"... behovet finns ju att på nåt sätt föra över viss "nyttig" information som enbart kanske postats i Facebook."
(Citat ur Foruminlägg den 2017-05-24!)

Anonym skrev:
"- en hel del av de länkar du lägger in i detta forum från Facebook tycker jag är bra. Jag är sällan inne på Facebook och skulle med stor sannolikhet missa dessa om inte du länkade dem hit.

Dessutom blir dom lättare att hitta i framtiden i detta forum jämfört med på Facebooksgruppens hundratals sidor med osorterad information."

(Citat ur Foruminlägg den 2017-05-24!)

Hur kan man spara bra inlägg, tips och ideer från P1800 klubbens Facebookgrupp?


"The Times They are a Changin'"

Anonym skrev:
Bild
(Film med Nobelpristagaren Bob Dylan The Times They are a Changin'!)

Länk till video The Times They are a Changin' från 1964 av Bob Dylan!"

Kunskap om och erfarenhet av P1800 finns permanent lagrad i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum och dess länkar.
Jag med flera irriteras av att inte hitta gamla inlägg i Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!

Hur kan man spara bra inlägg, tips och ideer från P1800 klubbens Facebookgrupp?

Det behövs en moderator som gör en manuell kvalitetsmärkning och kategorisering av Facebookinlägg som ska lagras i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum!

För att möjliggöra kvalitetsmärkt lagring i Forum, dvs arkivering av kvalitetsmärkta inlägg från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp till Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum, så används:

1) Samtycke
2) Permanenta länkar
3) Citat med källhänvisning samt personlig integritetshänsyn till nya dataskyddslagen GDPR.
4) Ideell upphovsrätt för bilder och filmer


vilket öppnar för kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum!

1) Inhämta samtycke!

Tacksam för en positiv inställning att dela med sig av ide'er, mektips, bilder och P1800 erfarenhet! Jag inhämtar samtycke dvs om personen vill bidra med mektips, bilder eller filmer till Svenska Volvo P1800 klubbens Forum, tex via mail eller PM i Facebook.

Bild
(PM i Facebook. Inhämta samtycke för mektips, bilder eller filmer till Svenska Volvo P1800 klubbens Forum!)

2) Permanenta länkar till Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp!

Exempel på permanent bildlänk till ett Facebookinlägg: Nu äntligen är min 68:a verkligen besiktningsbefriad!
Vv klicka på bilden nedan!

Bild

Exempel på permanent länk till Nu äntligen är min 68:a verkligen besiktningsbefriad!

3) Citat med källhänvisning!

Citat med källhänvisning är viktiga och ser ut så här:
(Anonym Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den Datum!)

Ex:
Anonym skrev:
"Hyrde ut min röda P1800 -64 till en Volvo Torslandachef som Bröllopsbil i Rudskoga Kyrka 9-10 juli och det var lyckat! Han hade sett bilen på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp och ringde på chans!"
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-29!)

Citat

"Ett citat är ett exakt återgivande av vad någon har sagt eller skrivit, till skillnad från ett referat, som är ett återgivande med andra formuleringar. Citat förekommer bland annat inom forskning och konstnärliga verk. Inom klassisk musik är citat en inflätad melodi från något annat stycke. De juridiska aspekterna av rätten att citera, hur det får ske och när, kallas citaträtt.

Konventioner[redigera | redigera wikitext]

Ett citat ska redovisas ordagrant inom citationstecken (vilka ibland ersätts med dubbelprimtecken, till exempel då en skrivmaskin saknar riktiga citattecken) eller utbrutet som ett blockcitat, så att det är klart avgränsat från den egna texten. Det bör (minst) anges vem som har sagt det och var det sagts. Det ska inte råda några tvivel om vem som har sagt en sak: den som citerar eller den citerade. Det får heller inte råda någon oklarhet i vad den citerade verkligen sagt; källan får inte förvanskas. Citatet ska även vara en exakt återgivning av vad som står i källan, inklusive stavning, interpunktion och eventuell kursivering (då citat översätts måste man göra en avvägning mellan form och innehåll med hänsyn till citatets natur)."
(Citat ur Wikipedia Den fria encyklopedin)

Anpassning till nya dataskyddslagen GDPR med personlig integritetshänsyn till GDPR, tex genom anonymisering eller pseudonymisering, vilket medför att uppgifterna inte går att koppla till en enskild person.

4) Ideell upphovsrätt för bilder och filmer!

Ideell upphovsrätt för bilder är viktig där fotografens namn anges efter bilden ser exempelvis ut så här:
(Foto Förnamn Efternamn. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den Datum!)
Även filmer har upphovsrätt:
(Film med Nobelpristagaren Bob Dylan. The Times They are a Changing' från 1964)

I den nya europeiska dataskyddsförordningen GDPR räknas bilregistreringsnummer som personuppgifter om de kan förknippas med en nu levande fysisk person. Jag har därför börjat att maskera nummerplåtarna i mina Foruminlägg. Det inte lätt att avgöra vilka bilar som kan förknippas med "nu levande fysisk personer" enligt GDPR så därför har jag gjort registreringsnumren oläsliga genom övermålning, se exempel.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Svenska Volvo P1800 klubbens Forum den 2018-05-05!)

Fotorättigheter

"Fotografens ensamrätt till sina fotografiska verk uppstår i samma ögonblick som de skapas. Den här rättigheten betyder att fotografen bestämmer själv när och hur verket ska spridas, om och hur många exemplar det ska göras osv. Han eller hon har även rätt att överföra eller tillgängliggöra fotografierna för allmänheten. Ensamrätten gör även att fotografen får ändra sina fotografiska verk alternativt föra över dem till en annan konstart. Fotografens ensamrätt innebär även att de som vill använda hans/hennes verk måste be om tillåtelse från honom/henne.

Det finns även en ideell upphovsrätt som medför att fotografens namn ska finnas angivet i samband med hans eller hennes fotografiska verk, om det inte är en praktisk eller teknisk omöjlighet. Fotografen kan motsätta sig kränkande ändringar av fotografiet samt om det visar sig att det förekommer i sammanhang som upplevs som kränkande."
(Citat ur Fotomyndigheten)

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 till Hembygdsgården Ölsboda utanför Laxå den 2016-07-09!)

Kvalitetsmärkning och Kategorisering

Efter analys av nya inlägg på Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp!

En P1800-klubbs moderator Kvalitetsmärker och Kategoriserar inlägg som innehåller viktig P1800 information!

Det vore bra om kvalitetsmärkningen kunde ske på ett liknande sätt som i
Volvo 1800 Picture Gallery länk till P1800 information! i kategori Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800!

Jag skissade på en kvalitetsmärkning per Kategori i en 3 Dimensionellt växande kub med länkar!

Ex. Kategori Elsystem, Instrument, Reglage där 1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar! var toppbiten i den kuben!

Bild
(Bild av en 3 Dimensionell kub från Wikipedia!)

Jag analyserade lösningen på Volvo 1800 Picture Gallery länk till P1800 information! som är 2 Dimensionellt växande med länkar och lade bara till en Dimension, Kategori!

Anonym skrev:
"Eftersom mitt namn och min databas för länkar till Facebook nämns i det här inlägget och i klubbforumet vill jag göra några förtydligande. För en tid sedan när jag hade irriterats nog av att inte hitta gamla Facebook-inlägg skapade jag en databas för länkar till inlägg som jag tycker är intressanta. Den var i första hand ägnad åt mig själv, men jag la också ut en länk på min site volvo1800pictures . Någon hittade dit, skrev ett inlägg på klubbforumet och tipsade. Det skapade en debatt och jag kritiserades för att vilja flytta diskussioner från forumet till Facebook. Jag förklarade att databasen inte har något specifikt med den svenska klubben att göra. Jag samlar länkar från ett antal olika Facebook-grupper. Bara inlägg av teknisk natur som kan vara bra att hitta tillbaka till. Detta är en helt manuell hantering. Jag väljer ut det jag tycker är värt att bevara."
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-24!)

En P1800 klubbs moderator Kvalitetsmärker och Kategoriserar inlägg som innehåller viktig information som ska lagras/arkiveras i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum!

Funktionen kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum arkiverar inlägg med manuell kvalitetsmärkning i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum under följande Kategorier!

Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800
Motorer
Elsystem, Instrument, Reglage
Transmission, kraft, fram- och bakvagn
Bromsar
Karosseri
Interiör, kupé o dyl.
Tillbehör & Övrig utrustning
Tips, tricks, reservdelar, verkstäder...
Berätta om din bil
Priser, inköp.


Efter manuell Kvalitetsmärkning och Kategorisering så körs lagringen/arkiveringen av dessa kvalitetsmärkta intressanta Facebookinlägg, tex nattetid 1ggr per dygn. Informationen hämtas från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp och lagras/arkiveras i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum under angiven Kategori!

Intressanta bilder med text lagras på Svenska Volvo Klubbens Facebookgrupp med fördel i Album!
Lämpliga namn på Albumet kan tex vara Eskilstuna Veteranbilsträff 2017, P1800 bröllopsbilar, Konvertering av B18/B20 motor till blyfri drift mm och datum!

1. Manuell Kvalitetsmärkning och Kategorisering av inlägg som ska lagras/arkiveras i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum!
2. Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum, tex nattetid 1ggr per dygn under angivet Kategori:

Exempel 1:

Konvertering av Volvo P1800 till eldrift!


Bild
Bild
Bild
(Foto Bilsport nummer 4 år 2018! Ren eldrift med el från sol, vind och vatten!)

Bild
(Foto Bilsport nummer 4 år 2018! Bekvämt med läderklädd stolsdyna!)

Bild
(Foto Bilsport nummer 4 år 2018! Här finns utrymme för batterier!)

Bilsport skrev:
Beställning av tidningen med reportage om den eldrivna Volvo P1800 från Bilsport kan göras via denna länk: Efterbeställning Bilsport nr 4 år 2018 och kostar 60kr.

Bild
(Foto Bilsport nr 4 år 2018!)

Volvo P1800 med eldrift i Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Herman Wäpling. Elmotor med adapter till M40 växellåda den 2018-05-19!)

Bild

Inlägget Volvo P1800 med eldrift kommer från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2018-05-19!

Byggfilmer för konvertering av Volvo veteranbil till eldrift på Youtube!

Bild
Bild
(Film Herman Wäpling. Cadritning och tillverkning av adapter för konvertering till eldrift!)

Cadritning och laserskärning vid tillverkning av adapter i Forum!

Film med cadritning och tillverkning av: Adapter för konvertering av Volvo veteranbil till eldrift!

EWL Automotive

Fyra studenter med teamnamnet EWL Automotive, som gått ut Volvogymnasiet i Skövde, har som examensarbete konverterat en Volvo veteranbil till eldrift.

Här kommer en länk från: EWL Automotive med 11 byggfilmer för att konvertera Volvo veteranbil till eldrift, den mekaniska konstruktionen, tillverkning av adapter, installation, provkörning mm!

Anonym skrev:
Kreativa elever med framtidstro som konverterat en Volvo veteranbil till eldrift!
Imponerande, snyggt och proffsigt jobbat samt bra för miljön! Ren eldrift med el från sol, vind och vatten!
Nytt fartreglage, integrerade batterier och ev. montera en M41 Overdrive så att elbilen går i 100km/h, så har ni en kommersiell EWL Automotive Adapter för eldrift! Passar perfekt till besiktningsbefriade Amazoner, PV, P1800 och tidiga 140!

Bild
(EWL Automotive Adapter: Elmotor med adapter till M40 växellåda den 2018-05-21!)

Herman W skrev:
Vi måste se att allt fungerar som det skall i Amazonen först, är ju ett stort ansvar att bygga ett drivpaket till en P1800!
Företaget Evwest i Kalifornien har en katalog med det mesta man kan behöva för ett elbilsbygge, vissa saker kan dock vara billigare att köpa via svenska importörer eller via Kina.

Volvo P1800 med eldrift på Elmia 2018!

Bild
(Foto Herman Wäpling. Volvo P1800 laddas på Elmia 2018!)

Bild
(Foto Herman Wäpling. Volvo P1800 Caresto med eldrift på Elmia 2018!)

Bild
(Foto Herman Wäpling. Volvo P1800 Caresto Konceptbil på Elmia 2018!)

Här kommer en 10 minuter film med höjdpunkter från: Elmia 2018 Custom and Performance show. Bilar, motorcyklar, tävlingsbilar och efter 4 minuter 15 sekunder kommer elbilar, bla P1800 med eldrift mm!

Permanent länk till Konvertering av Volvo P1800 till eldrift!


Exempel 2:

1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar!

Bild
(Foto Christian Strömblad. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-24! :ugeek: )

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Kategori Elsystem, Instrument, Reglage! i Forumet!

Permanent länk till mektipset 1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar!


Exempel 3:

Nu äntligen är min 68:a verkligen besiktningsbefriad!

Bild
Bild
(Foto Jan Efverlund. Nu äntligen är min 68:a verkligen besiktningsbefriad den 2018-05-26!)

Bild
(Foto Jan Efverlund. Nu äntligen är min 68:a verkligen besiktningsbefriad den 2018-05-26!)

Bild
Bild
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2018-05-26!)

Permanent länk till Svenska Volvo P1800-Klubbens Facebookgrupp: Nu äntligen är min 68:a verkligen besiktningsbefriad!


Exempel 4:

Vibrationer i växelspaken!

Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-01-31)

Bild
(Foto Per-Arne Sandegren. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-01-31)

Bild
Bild
Bild
(Foto George Ardavast Minassian. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-01-31)

Bild
Bild
Bild
Bild

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Kategori Transmission, kraft, fram- och bakvagn! i Forumet!

Permanent länk till Vibrationer i växelspaken!


Exempel 5:

Mektips från medlemstidningen P1800 Magasinet!

Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin från P1800 Magasinet Nr 1 2017

Bild
(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin! P1800 Magasinet Nr 1 2017)

Bild
(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin! P1800 Magasinet Nr 1 2017)

Anonym skrev:
"Ett enkelt sätt att konvertera B18/B20 motorn till blyfri bensin är tex att köpa en blyfri topp från VP-Autoparts. En färdigbyggd och blyfri konverterad B20 topp kostar ca 4300kr med ifrästa hårdmetallsäten för insug/avgas inkl. rostfria insugsventiler/avgasventiler.
I den blyfria toppen är nya styrningar monterade och konverterade för blyfri bensin. Nya ventiler, ventilfjädrar och tätningar ingår.
Jag köpte en blyfri B20 topp från VP-Autoparts som var planad 3,5mm för bättre kompression och högre effekt!"

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Kategori Motorer! i Forumet!

Länk till Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin!


Exempel 6:

Översatt inlägg från P1800 klubbens Facebookgrupp!

Anonym skrev:
"Någon som vet var en kan köpa rullbälten till framsäten till Volvo P 1800 S 1965 modellen?
Är Volvo P 1800 S 1965 modell anpassad för att montera i rullbälten till framsäten?"
(Översatt citat från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-26!)

Anonym skrev:
"Jag tycker Quickfit gör snygga grejor. De kan använda befintliga lås och hårda delar och sy rullbälten.
Quickfit Gallery: Volvo P1800"
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-30!)

Bild
(Foto Quickfit Safety Belt Service!)

Anonym skrev:
Hej! Jag ska kontakta Quickfit hoppas de kan leverera rullbälten som kan passa :-)
(Översatt citat från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-30!)

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under kategori
Interiör, kupé o dyl. i Forum Arkivet!

Länk till Quickfit gör snygga P1800 rullbälten!


Exempel 7:

Videofilm i Foruminlägg!

Varvräknaren visar för mycket!

Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!)

Vv klicka på filmen från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!

Bild
(Film av Per-Arne Sandegren från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!)

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under kategori
Elsystem, Instrument, Reglage! i Forum Arkivet!

Permanent länk till Varvräknaren visar för mycket!


Exempel 8:
Anonym skrev:
"Lägg automatiskt till Fram/Back meny för enkel navigation och © Svenska Volvo P1800 Klubben! längst ned på aktuella Forumsidor!"

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Forum - feedback

cron