Forumindex Fråga experterna 1970 - 1973 P1800 E-71, start up

P1800 E-71, start up


Inlägg 25 maj 2016, 08:32

Inlägg: 11
20120609_113536.jpg
Bild på finbilen
20120609_113536.jpg (3.28 MiB) Visad 35541 gånger
Hej

Jag har en p1800 som nu har rostlagats under dryga 20 år, lite rudis på att hålla på m bilar.

Jag skall dra igång min bil nu och undrar vad skall jag göra före starten?

Tidigare har jag sprutat ner lite olja i cylinderloppet och dragit runt lite grann. Annars har den stått mest och olika saker i livet har gjort att det inte gått snabbare. Skall ner till Köping på lördag och köpa lite grejor.

Tank och bränslepump har jag, kanske täta lite i tanken.

Skulle behöva lite hjälp med förberdelser som vad skall man göra, ex startgas skall jag köpa.

Skall man kanske byta några saker först eller, fördelare kablar tändstift mm.
Har en bror som är ok på bilar, men framförallt en kille som skall hjälpa till med att sätta ihop vissa delar.

Den är gul(100E) och lakad och vill nu starta upp den så att man kan köra upp på släpp m.m.

Sedan blir det bromsar lister m.m.


Hoppas ni kan hjälpa till med vad jag skall köpa på lördag från SVIS som kan hjälpa till.

Det kanske finns en lista klar som man kan gå igenom.

Behöver lite hjälp och stötning så man kan ta den sista biten nu och få den körbar till nästa säsong kanske... :D

Hoppas ni kan komma med lite input.

Med vänlig hälsning

Dan Björkqvist

Inlägg 25 maj 2016, 15:33

Inlägg: 312
Börja med att fixa fungerande bromsar, det är mycket lätt att ställa till en katastrof om man flyttar en bil för egen maskin när bromsarna saknas. Bromsarna behöver inte vara besiktningsdugliga men de ska ta på minst 2 av hjulen.

De tänddelar du räknade upp behöver inte bytas för att den ska starta men är förhoppningen att bilen ska vara i trafik nästa år kan det vara lika bra att byta dessa med en gång. Kontrollera och justera alla inställningar, (ventiler, tändning, bränsletryck, gasspjäll, impulskontakt) gå igenom felsökningslistan för insprutningen och byt olja innan du startar. Byt sedan olja igen efter max 100 mil, köp en olja du har råd att byta d.v.s. en mineralolja t.ex. 15W-40 från biltema eller liknande. Att köpa en högkvalitativ syntetolja är att slänga pengarna i sjön, byt olja ofta istället för att köpa dyra syntetoljor. Verkstadshandboken finns under dokumentation på hemsidan.

Jag såg på ett avsnitt av Weeler Dealer häromdagen och där körde de på startmotorn (utan tändstift) tills oljetryckslampan slocknade för att alla lagerytor skulle ha en oljefilm före uppstart. De använde diesel i cylindrarna som smörjmedel då det är tunnare än olja och förbränns enklare än motorolja.
Finns det bränsle i rätt mängd och gnista vid rätt tidpunkt startar motorn utan doping så startgas ska du inte behöva för att motorn ska starta. Däremot kanske kontaktspraj kan vara till mer nytta om insprutningen finns kvar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 25 maj 2016, 19:32

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har du ordning på allt som LarsBd skriver om och förgasarna/insprutningen grundinställda enligt verkstadshandboken skall det inte vara några som helst problem att starta motorn.

Min 63a har stått sedan 2004 och motorn har varit isärplockad, tanken renoverad liksom bränslepump och förgasarna samt nya bränsleledningar är ditsatta. Den startade som om jag hade stängt av den i går. Visserligen gick den ojämnt och utan tomgång för förgasarna och tändningen var förstås inte slutligt injusterade vid första starten men startade gjorde den på direkten. Och fullt oljetryck hade jag förstås på direkten också eftersom jag gjorde som LarsBd skrev och körde upp det på startmotorn utan tändstift.

Per L

Inlägg 26 maj 2016, 07:20

Inlägg: 11
Tack för tipsen, det är verkligen härligt och inspirerande med medlemmar som visar genuint intresse för att få igång bilen.

Bromsar skall gås igenom så det tar för att senare ev svarvas om inför besiktning.

Tanken, är det ngn som vet om man kan "lina" tanken så att den blir tätt. vilka alternativ finns så att man inte bränner alla pengar på massa dyra grejor innan man fått den besiktad och klar. Jag har dock det mesta dock ej nya saker. Man vill nog byta lister m.m.

Tar gärna emot mer tips, info, trådar m.m. om liknande situationer.

Ha en bra dag, smyger med en bild till

Dannne
Bilagor
20120609_113707.jpg
20120609_113707.jpg (2.54 MiB) Visad 35525 gånger

Inlägg 26 maj 2016, 08:46

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Innan man lägger ner några kostnader över huvud taget på en läckande tank tycker jag att man skall bilda sig en bra uppfattning om i vilket skick den är. Det gjorde inte jag! Och hade jag vetat vad jag vet nu så skulle jag i stället köpt en ny tank.

Min tank läckte inte och jag tänkte bara blästra rent den innan den målades om. När jag skrapade rent från underredsmassa och rost upptäckte jag ett par "konstiga" ställen som visade sig vara lagningar med Plastc Padding. Det var två rätt stora ställen där det var hål i plåten samt tunn plåt runtomkring.

Ny plåt svetsades i och tätheten kontrollerades med tryckluft och såpvatten. Ha inte för högt tryck för tanken blir lätt mycket rundare än vad den borde vara (jag vet). När det börjar knäppa i tanken är trycket för högt.
Sedan sandblästrade jag tanken och det var mycket gravrost som försvann. Då uppenbarades att gravrosten gått på djupet på många ställen och på flera ställen fanns nu små hål och på andra ställen såg man att gravrosten gått djupt men inte så djupt att det ännu blivit hål.

Jag svetsad i alla hål och ställen som såg tveksamma ut. Det räckte med att "punkta" med svetsen (MIG-svets)
eftersom alla ställen hade en liten utbredning. Men det blev långt över 100 ställen som jag svetsade.

Hittills har jag bara hällt i 20 liter bensin så jag lever fortfarande med hoppet att den skall vara helt tät när jag tankar fullt. Eftersom tanken blivit tillräckligt rund vid mina första provtryckningar så slarvade jag och provtryckte inte efter de "100 svetsningarna". Dumt förstås men så blev det eftersom jag milt sagt var less på tanken vid den tidpunkten. Jag hade då bestämt mig för att nästa steg i arbetet med tanken (om det behövdes något sådant steg) skulle bli att köpa en ny!

Jag har svetsat ett par läckande tankar förut i mitt liv och en hel del övrig rost på bilar och gemensamt med alla sådana svetsprojekt är att det är minst "100 gånger" så mycket rost som man först tror innan man börjar riva i rosten. Så hade jag tänkt mig för ordentligt så skulle jag köpt mig en ny tank redan från början.

Att använda olika kemikaliska medel i tanken för att täta den känns bara som en provisoriskt fusklagning så det var aldrig ett alternativ för mig. Fast det är förstås mer en känsla än fakta eftersom jag aldrig provat.

Per L

Inlägg 28 maj 2016, 08:38

Inlägg: 11
Hej igen

Tack för alla tänkvärda svar, det är upplyftande att se att det finns intresse att dela med sig av tidigare erfarenheter, Det gäller att komma ihåg det när jag är klar att vara med och delge mina misstag/framgångar till andra läsare så man slipper att göra fel, göra om m.m. :D

Jag ställer en större fråga också, skall börja med att starta upp motorn( har gått 10700 mil ca), gå igenom bromsar och rengöra en del.

instrumentbrädan skall köpas in ny för den gamla är färdig, jag har läst att man skall ta den innan framrutan går i.

Hur skall man ställa sig till lister inredning osv, min är inte helt uppdaterad och skulle behöva köpas in en del.
Hur gör ni, i vilken ordning gör ni det så det inte kostar skjortan.

Gummilister återanvänder man dem efter ngn behandling eller köper man dem nya?
gummi innanför blinkers, lampor måste införskaffas.

Inredningen kan jag ta gamla mattorna för de går ganska enkelt att byta bara man tar bort stolar osv.

AC: kräver väl sin man också...
Har ni länkar till andra som renoverat en 70-talare som är omfattande vore det kul att, jag kollade upp den som köpte min p1800 i USA på 70-talet verkar leva och är 108 år gammal.( vill man leva länge skall man ha en p18).
Skall försöka få lite bilder från 70 talet då bilen var ny eller hyfsat ny i allafalll.

Jag har några i min omgivning som kan P1800 så jag hoppas att man kan ro detta iland med deras hjälp så att min dotter kan åka på sin examen i gymnasiet.

Bild på rostfritt avgas och kupe kommer med.
DAnne
Bilagor
20120609_113805.jpg
20120609_113805.jpg (2.1 MiB) Visad 35506 gånger

Inlägg 28 maj 2016, 09:32

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag resonerar ungefär som du! Är delarna i hyfsat skick och är hyfsat enkla att byta den dagen man vill så överväger jag att återanvända dem. Åtminstone tillfälligt! Tex tills jag vet att bilen är besiktigad och körklar.

Gummidetaljer måste vara i väldigt bara skick (smidiga och helt utan sprickor) för att jag skall återanvända dem. På våra gamla bilar gäller det nog uteslutande delar som redan är bytta någon gång.
Några bra knep att "vitalisera" gamla torra och spruckna gummidetaljer känner jag inte till. Att det påstås finnas en del knep vet jag förstås ( http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... midetaljer ). Men inga jag skulle vilja använda på min bil. De enda riktigt bra "knep" jag känner till att förlänga gummidetaljers livslängd är att förvara bilen svalt och försöka undvika att parkera i starkt solsken.

När jag köpte min bil hade jag (som vanligt) en uppfattning om vad jag behövde åtgärda på den och så här många år senare kan jag (som vanligt) konstatera att mina första tankar var grovt underskattade och att arbetet tagit en helt annan vändning än planerat. Som vanligt tar "det är lika bra att göra det här också när jag ändå håller på" överhanden efter ett tag.

Jag har för länge sedan slutat räkna ut vad grejorna kostar som jag köper. Numera är det bara två saker som gäller:
- Jag har råd
- Frugan säger alltid ja till allt jag vill köpa till bilen

Per L

Inlägg 13 jun 2016, 17:07

Inlägg: 11
Tillbaka med mer info, tack för alla tipsen.

Det värmer att ni tar er tid att besvara, jag blev så full i f-n att jag beställde övre och undre instrumentbräda till min P1800 som fått stryck i solen. Det slank med lite lim och list till bakskuffen också.

Köpte batteri, olja och rengöring för inredningen. Idag körde jag igång med batteriet och drog runt motorn utan att tändspolen var ikopplad. Oljetrycket gick upp och lampan släcktes för oljetrycket. Motorn drog igång fint, dock hörde jag inte bensinpumpen snurra igång då tändningen slogs på. Verkar som att en del eldetaljer fungerade.

Nu står jag inför ett dilemma, jag vet inte vad som behövs för att starta upp motorn. Det är ju elektrisk insprutning och en speciell tank med återföring mm. Även ngt system som sitter i skuffen som min bror tror var en form av trycksättning. Här behöver jag hjälp.

Kan man ta en dunk att börja att köra med? Behövs databoxen under sättet för att det skall fungera??

Här skulle jag behöva en med lite erfarenhet som kan detta med insprutning.

Kan ngn beskriva hur jag gör för att dra igång motorn?

Nu är man sugen att på liv i monstret, hoppsan kanske skall jag dra fast avgasen också...

Fick ett mailsvar av killen som ägde P1800 i USA och han berättade att tanken han han försökt att lägga epoxi på ock lagat så nu lutar det åt en ny tank också( är den ngn som har en liggande?)


Tacksam för svar eller att ni kan skicka mig på ett visst håll

Danne

Inlägg 13 jun 2016, 19:27

Inlägg: 312
Vid tanken sitter bränslepump med filter, bränslesystemet ska ha omkring 2 bar så därför måste du ha en pump som ger minst 2 bar. På bränsleröret vid insprutarna sitter en tryckbegränsare som ska se till att systemet håller rätt tryck (ej över 2 bar). Med en dunk som tank måste originalpumpen eller en annan pump suga från dunken och överskottsbränslet från tryckbegränsaren skall återföras i dunken. Där kan man kanske dra en slang från en lös pump direkt till bränslefördelningsröret och en retur från tryckbegränsaren till dunk för att kunna provstarta.

Enklast är dock att använda original bränslesystem med tank, pump och rör samt databoxen som styr hela bränslesystemet och du kan därför inte välja bort boxen. Det är ungefär som att försöka starta en diesel utan insprutningspump.
För att starta motorn behövs bara bränsle och tändning, fyll på några liter tanken och prova. Startar den inte är det bara att felsöka.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 20 jun 2016, 08:56

Inlägg: 11
Hej igen

Sitter och har skrivit ett inlägg som var stort och allt försvann när jag tryckte sänd :shock:

Här kommer allt igen, det är ett nöje att skriva om detta så det gör inte så mkt.

Har fått övre och undre instrumentpanel från VP Autoparts, så jag undrar om det är fler som har bytt dessa och kan komma med bra tips, det finns på den danska P1800 klubben en insändare och ngn som har bytt i Sverige.

Förutsättningar: Glasrutan är borttagen och AC: hänger ner så man kan se allt. Jag har sprutat rostlösande PTFE spray på de mesta rörliga och kontaktspray på elen. Ingen inredning är på plats förtom bottenmattorna som jag har lagt in utan knappar(funderar på att inte använda dessa då jag måste ta hål i plåten!?)
Konsolen mellan stolarna är på plats och ratten och alla intrumenten.
Limmet på VP var slut och undrar vad man skall använda?

Är det något mer man skall göra innan man sätter på Övre och undre inst. brädorna.

Även listen i bakluckan har kommit, vilket lim använder man och hur gör man? :?:
Skall försöka att starta upp finbilen innan midsommar, men får se hur det blir med tid.

Tar även med en gammal bild på hur det ser ut i bilen, sitter vid nya datorn så bilden kommer senare

Tacksam för alla förslag och ideer om hur man går vidare.

Danne

Nästa

Återgå till 1970 - 1973

cron