Här kommer några värden på spänningsfall i min nya kabelhärva från VP-Autoparts (köpt 2014). Se även mina inlägg här ovan.
Mätt med stillastående motor och med ansluten batteriladdare (ej fulladdat batteri):
Spänningsfall batteri- höger helljus 1,25 volt
Spänningsfall höger helljus- jord 0,28 volt
Spänningsfall batteri- vänster helljus 1,16 volt
Spänningsfall vänster helljus- jord 0,16 volt
I strömkretsen fanns förutom den nya kabelhärvan en begagnad ljusströmställare från en BMW 3.0S (BOSCH så den är nog bra) samt en ny fotomkopplare från VP-Autoparts
Mätt vid:
- 3000 rpm motorvarv
- helljus påslaget (ca 150W)
- fläkten på fullt varvtal (ca 80W)
- 2 st 100W glödlampor inkopplade
hade jag 0,44 volts spänningsfall mellan generator och laddningsrelä. Då kan man anta att generatorn gav max effekt dvs jag hade max spänningsfall i den mätta kabeln. Jag glömde dock att mäta vilken spänning generatorn gav så jag kan inte vara säker på att generatorn gav full effekt.
Inga spänningsfall är väl direkt alarmerande men man skall ha klart för sig att 1,5 volts spänningsfall (1,25+ 0,28volt. Fast det är egentligen högre om man mäter ända från generatorn) över en strålkastarlampa ger runt 30% sämre ljus på vägen så riktigt nöjd kan jag inte vara.
Trösten är väl att jag troligen sällan kommer att köra min P1800 när det är mörkt ute så det spelar nog inte så stor roll.
När jag 2004 mätte spänningsfallet över strålkastarna på min då 4 år gamla SAAB 9-3 hade jag 1 volts spänningsfall över en av strålkastarna. Men så tycker jag också att jag har dåligt ljus på den bilen (jag har inte gjort något åt det än)
Målet på min gamla BMW 3.0S -72 var att ha ett spänningsfall under 0,5 volt på strålkastarna. Och helst under 0,2-0,3 volt. Men i det senare fallet var jag tvungen att förstärka kablaget.
Den bilen körde jag mycket med (75.000 mil innan den såldes) och ofta i mörker
Per L