Forumindex Bilens kategorier Karosseri Kan man laga emaljskador på emblem?

Kan man laga emaljskador på emblem?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 20
Jag har ett frontembelm som har en emaljskada, en flisa ur det svarta har slagits loss, och jag undrar om någon har försökt/lyckats laga en sån skada? Kan man fylla ut det med någon slags svart epoxy av rätt nyans? Eller är det bara att ge upp?
Bilagor
emblem emaljskada.jpg
emblem emaljskada.jpg (154.71 KiB) Visad 16670 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det är likadant på min bil och jag tänker prova med att fylla i med en litet tjockare (gärna tixotrop) halvmatt svart färg

Per L


Inlägg: 312
Är det verkligen emalj eller kan det vara någon typ av färg original? Emalj kräver en relativt hög temperatur som kanske inte aluminiumen i emblemet tycker om.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 20
Nä, det är kanske nog inte emalj, läste någonstans någon som kallade det för emalj, känns mer som nån gjutmassa, lite hartsig i utseendet där flagan är avslagen. En tjock tålig färg som torr har rätt nyans skulle kanske funka.. Jag har en halvblank metallfärg som är tjock, ska kolla hur den ser ut bredvid, om man tar fint sandpapper kanske ytan blir lik.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min -63a har jag målat det mesta svarta (bromsservo, laddningsrelä, tändspole mm) med "ALCRO KOMPLETT Grund- och täckfärg metall" som är halvblank.

När jag jämför den kulören med det svarta på frontemblemet är mattheten rätt lika men emblemets svarta är aningen "mindre svart". Jag skulle gissa att emblemets svarta färg har blekts en aning genom åren.

Jag tänker prova att måla i med ALCRO-färgen där emblemets svarta färg har försvunnit för att se hur det blir. Och i värsta fall förtunnar jag ALCRO-färgen och lägger ett tunt lager över allt det svarta på emblemet.

Man kan säkert också avsluta med att lägga på ett tunt sprayskikt för att få en slät och fin yta.
Att bättra i färg som försvunnit i emblemet med spray är nog mindre lyckat då emblemets svarta färg är rätt tjock och sprayfärg ger ju ett mycket tunt skikt även om man sprayar flera lager.
Jag har provat flera olika fabrikat mattsvart sprayfärg och alla har varit rätt lika ALCRO-färgen i svärta och matthet.

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har jag bättringsmålat där emaljen försvunnit på mitt emblem.
Det blev riktigt bra. Färgen jag använde (ALCRO Komplett Grund- & täckfärg metall) passade bra till mitt slitna och väderbitna emblem. Fast man måste måla flera gånger (2-4 gånger) för att få det lika tjockt som emaljen.

Färgen är tixotrop så låter man bli att röra om i burken så är färgen riktigt tjock och bra för denna tillämpning.

Per L


Återgå till Karosseri

cron