Per Lu skrev:
Och i en tidigare tråd har du berättat att bilen är en P1800 -69. Kanske blir det lättare att hjälpa dig om man vet det?
Per L
Ursäkta Per. Jag har tydligen varit glömsk. Känner att jag gör mkt misstag här. Ska bättra mig!
Har dessutom glömt att följa tråden här. På andra forum går det automatsikt därav sent svar.
Birre skrev:
Hej
Jag ser på bilden att du har 70:an´s mätare och dom fungerar på samma sätt som de nyare av 1800:ans varvräknare, dvs inbyggd impulsgivare. Flatstiftet är förmodligen + matning och dom andra två är för impulsen från fördelare/tändspole.
Tänk på att denna kabel är riktningskänslig för att varvräknaren ska visa utslag,, så när du testar så kan den mycket väl visa ingenting men då är det bara skifta plats på dessa.
Vad det gäller färger på 69:an så är den som lopar genom varvräknaren vit och + matning grön och röd/vit instrumentbelysning.
Inte vet jag om du blir klokare av detta men det var ett försök iaf.
Mvh Björn
Bilen har ett utséende av en 70ans P1800 men den är årsmodell 1969. Har X65 på typskylten så det sitter B20B med dubbla Stromberg.
Elsystemet har jag fått koppla om lite då det är 70ans elsystem i bilen för att passa ihop med motorn.
Dessa färger är jag medveten om. Jag får helt enkelt prova mig fram. Tack så mkt för hjälpen. Klokare har man blivit!
Inte visste jag att man kunde justera in det hela bakom gummipluppen där.
Elschemat jag har på 70an så ser jag ingen plusmatning mer än till belysningen. Annars går det bara en kabel genom mätaren som kommer från tändspolen och går sedan vidare till fördelaren. Konstigt att man inte ritat ut plusmatningen som isåfall ska in på flatstiftet?