Forumindex Bilens kategorier Karosseri Rostskydd av kaross innan målning

Rostskydd av kaross innan målning

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 12
Jag har svetsat det som behövts på plåtren kaross och funderar nu på bästa sättet att förbereda lackning. Jag har kommit i kontakt med tre metoder:
1. Syradoppning for att ta bort rost som ändå finns kvar (ytrost och i balkar mm) och sedan e-coating. Den metod som används på nya bilar.
http://www.surfaceprocessing.co.uk

2. Elförzinka hela karossen (en del säger Galvad men det kan det knappast vara för det skulle deformera karossen att doppas i 4-500 grader)

3. Rostborttagning med pyrolysis och sedan 2 komponent Etchprimer.
http://www.envirostripukltd.com/portfol ... estoration

Har någon erfarenhet av dessa metoder. Vad usr bäst om man vill få så bestående resultat som möjligt?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Dina föreslagna metoder verkar ju jättebra men jag skulle också fråga mig bla vad dessa metoder kostar i förhållande till hur jag tänkt använda bilen. Tex
- skall jag köra många mil per år
- skall jag köra året runt
- skall jag ha den stående utomhus eller i garage
- mm

Jag kommer att använda min bil rätt litet, bara på sommaren och den kommer att stå i garage nästan jämt.

Utanpå bilen där den skall lackas skulle jag blästra rent där det är gravrost och sedan i första hand använda de produkter som topplacksleverantören rekommenderar.

Under bilen har jag blästrat plåtrent och (pensel)målat två gånger med Tikkurila Temadur 20. Utanpå detta har jag sprutat Dinitrol Car underredsmassa.

I alla balkar och hålrum har jag sprutat Dinitrol ML. För att komma åt att spruta Dinitrol överallt borrade jag många extrahål i karossen. För säkerhets skull sprutade jag två gånger med några veckors mellanrum för att få god täckning/mättning överallt.
Sedan gör jag nog om jobbet igen om några år.

Temadur 20 är en fantastisk grundfärg som biter hårt mot plåten och som har mycket god rostskyddande effekt. Så tex målade jag en plåtbit med två lager Temadur 20 och lade ut den utomhus (bor i Göteborg). Efter 2-3 år ute året runt hade den rena plåten förstås blivit rejält gravrostig men där det var målat med Temadur 20 hade inget hänt

Temaduren använde jag också som (enda) grundfärg när jag lackade motorrum och bagagerum och det blev riktigt bra. Temaduren är också väldigt lätt att spruta. Som novis på sprutmålning kunde jag konstatera att den täcker bra, flyter ut bra och rinner inte i första taget.

Metoden jag beskriver här (blästring där det börjar bli ytrost, målning och regelbunden dinitrolning) använde jag på en BMW 3.0S från -72 (dessa BMW E3-modeller är mycket rostkänsliga). När jag sålde den efter 40 år och 75.000 mil var den praktiskt taget helt rostfri i karossen.
Med en likadan behandling av min P1800 kommer den säkert att "hålla i 100 år" med tanke på hur bra min BMW klarade sig

Per L

Tillägg 160430:
Så här såg plåtbiten ut som legat utomhus i 2-3 år i göteborgsväder
Bilagor
Temadur 20. 2 pensellager e 2-3 år ute. liten.jpg
Temadur 20. 2 pensellager e 2-3 år ute. liten.jpg (59.26 KiB) Visad 9177 gånger


Återgå till Karosseri

cron