Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Koppla kupefläktens hel- och halvfart

Koppla kupefläktens hel- och halvfart

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I instruktionsboken för VOLVO 1800S läser jag att när man drar ut kupefläktens knapp ett hack skall fläkten gå på helfart och på två hack skall den gå på halvfart. Skall det verkligen vara så på våra bilar?

Håller på att byta kabelhärva på min 63a och när jag nu testar fläkten så går den på halvfart när man drar ut knappen ett hack. Det borde väl bara vara att skifta plats på två kablar för att få det att fungera som det står i instruktionsboken men gör det något om man har det kopplat som det blev?

Jag tycker nog att det känns naturligare att bara få halvfart på fläkten när man drar ut knappen ett hack.

Per L

PS! På Amazonforumet står det att det inte är så enkelt att bara koppla om två trådar! Vet någon varför man skriver så och vad man i så fall måste göra?
Har också för mig att jag läst någonstans om en Amazonägare som "skiftade sladdar" till fläkten och kort därefter brann fläktmotorn bokstavligen upp


Inlägg: 312
Det borde vara så att kablarna bara ska skiftas, reglaget har väl ingen mer avancerad funktion än 2 vippströmbrytare. Hastigheten beror väl på vilken lindning i motorn som får ström.
En originaltaliban kommer att upprörd av ett sådant stort avsteg från det enda rätta men för övrigt spelar det ingen roll vilket läge som är hel/halvfart.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 37
Per, bygg inte bort bilens själ. Det ska vara ologisk funktion på fläkten. Hade Karmann accepterat kontraktet och P1800 byggts i Tyskland så hade det varit som du önskar. Ett hack - halvfart och två hack - helfart. Men nu var det engelsmän inblandade och det blev så här tvärtom och ologiskt.

Det är mycket roligare!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På sätt och vis håller jag med dig att det kan få vara litet ologiskt Lucas-stuk på det. Fast å andra sidan hade (har) väl Amazon likadant och där har väl ingen engelsman varit inblandad!? Det skulle väl vara en engelsk konsult i så fall?

Jag får se hur jag gör till slut. Fast det lär bli kvar en hel del Lucas-stuk även om jag kopplar om fläktreglaget.

Bland det jag gillar sämst är:
- 35A avsäkrade ledningar där vissa ledningar är av tämligen klen dimension. Vid kortslutning är risken är plasten runt ledningen börjar smälta innan säkringen går sönder.
- Många helt oavsäkrade ledningar går kors och tvärs i bilen

Jag sliter med frågan om jag skall eller inte skall redan nu passa på och göra några förbättringar av elsystemet. Tex
- Sätta in reläer till stålkastarna framme vid kylarplåten och avsäkra matningen till dessa. I original är hela strålkastarkretsen helt utan säkringar.
- Mata dom övriga största strömförbrukarna direkt från startmotorn eller tändningslåset och avsäkra dessa. Så har jag tex redan gjort med strömmen till ODn. ODns kabelhärva följde inte med den köpta kabelhärvan så den har jag dragit som jag vill att det skall vara.
- Sätta i klenare säkringar i original säkringsdosor (gå ner från 35A till tex 10-20A) då de största elförbrukana inte längre går via dessa säkringar. Då minskar risken radikalt att kabelhärvan tar skada vid en kortslutning någonstans.
- Sätta in (häng-)säkringar i kretsar som är helt oavsäkrade (tex klockan, tändningslåset)

Per L


Inlägg: 312
Då kablarnas isolering börjar bli så gammal att den kan spricka eller då installationen är bristfällig t.ex. med risk för att kablar lossnar ur sina kabelskor eller från anslutningspunkter samt när reläer och/eller strömställare redan har passerat sin livstid finns anledning att oroa sig för lucasfenomenet med kopparluktande svampmoln. Ett någorlunda underhållet elsystem är ingen större risk även om det är till stora delar osäkrat.
Däremot skulle jag nog ha låtit ljusomkopplaren styra ett växlande relä* matat från startmotoranslutningen istället så slipper man låta hela strömmen passera en sliten omkopplare och ljusknapp med ett relativt stort spänningsfall.
*= http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/42134 87a halvljus, 87 helljus, 30 matning.

Vid en ren kortslutning går nog även en 35A säkring innan en klen kabel hinner skadas däremot kan det bli sämre om det blir en konstant förbrukning på 35A eller strax över.
Min åsikt är att renovera originalsystemet så behöver du inte förbättra avsäkringen men bygg om ljuset med ett växlande relä. Ska man bygga om och säkra av huvudstrålkastarna bör det ske med en separat säkring för varje glödtråd, använder man en gemensam eller två säkringar kan man bli mörklagd helt om det vid en lampa blir något tok vilket är mycket olyckligt vid fel tillfälle. Antingen behåller man original eller så bygger man så idiotsäkert det går, att bygga halvsäkert är meningslöst.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Bygger jag in reläer till strålkstarna blir höger och vänster strålkastarglödlampa separat avsäkrade (en säkring per glödtråd blir onödigt många). Det blir ju en rätt liten ändring av original elsystem om man sätter reläerna framme bredvid signalhornsreläet. Där sitter det ju i original förgreningar mellan höger och vänster strålkastare som bara är att koppla in sig på.

Om man vill avsäkra så tidigt som möjligt så blir det bara två kablar fram till reläerna (som matar tex höger halv- och helljus och vänster halv- och helljus). Dessa kablar blir väldigt korta om man drar dom från laddningsreläet. Vill man lyxa till det trär man på en strumpa (tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034098/ ) på dessa kablar så blir det originallikt.
Så har jag gjort med kablarna till ODn och kablarna en VDO oljetrycksmätares givare och det blir riktigt snyggt.

Per L


Inlägg: 20
Wow, bra tråd, ska komma ihåg detta till när jag röjer runt i kablaget. :D


Inlägg: 312
Oavsett hur du säkrar av ljuset med 1, 2 eller 4 säkringar ska du inte bry dig om vilken förbrukning du har utan titta bara på hur mycket kabeln tål och säkra för det. 55W och 12V ger ca 5A, drar du en kabel som tål 30A till 5A lampan ska du säkra av med 30A av 2 anledningar, (om reläet har en lägre märkström får man välja säkring efter det värdet istället).
1. Större ledningsarea ger mindre spänningsfall (spänningsfall ger sämre lyse) och en 5A säkring har mindre ledningsarea än en 30A.
2. Du vill inte att säkringen går i onödan men om 5A lampan tar 30A eller mer är det nödvändigt att säkringen går.
Andra förbrukare som t.ex. radion är inte nödvändiga och en brunnen säkring där är inte kritisk för tillfället, där säkrar man för vad radion (i det här fallet) normalt ska ha som mest. Detta för att undvika följdskador i den oersättliga originalradion som kunnat undvikas med en klenare säkring, en lampa som går sönder blir inte bli mer trasig av en för stor säkring.
Just spänningsfallet är en av anledningarna till att jag personligen väljer osäkrade huvudstrålkastare som originalet. Alla säkringar ger flera punkter som kan ge kontaktsvårigheter. Om man använder en säkringsdosa blir det i bästa fall 4 extra ställen/säkring där strömmen ska överföras i kontaktpunkter, används en säkringsdosa av 12V Amazontyp blir det minst 8 extra punkter/säkring där spänningsfall kan uppstå i oacceptabla nivåer.
Det är dock endast huvudstrålkastarna samt eventuella extraljus som jag helst kör osäkrade.

Kör man aldrig eller ytterst sällan i mörker saknar spänningsfallet eller en brunnen säkring betydelse och mina argument mot säkringar eller i annat fall dess storlek faller då.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron