Så här fick jag igång klockan i min bil
1. För att ta bort kromsargen lindade jag först ett par varv maskeringstape och drog dit en slangklämma. Under slangklämmans skruvdel lade jag en 0,7 mm plåt eftersom klämman annars kan buckla till kromet. Se bild 1
2. För att vika upp kromsargens invikning använde jag ett smalt stämjärn. Jag vek upp halva invikningen först och sedan resten. På bild 2 har jag börjat vika upp plåten. Första varvet vek jag upp kanten till hälften. Andra varvet vek jag upp resten så att kromsargen gick att ta av. På varvräknaren försökte jag vika upp hela kanten i ett enda steg och då sprack plåten på flera ställen. Om jag i stället vek upp en tredjedel första varvet, en tredjedel andra varvet och sista tredjedelen tredje varvet undvek jag att den sprack.
3. Flera delar måste tas bort innan man har urverket i sin hand. Läs tex här hur man gör https://www.dropbox.com/s/sl3jezy5ceyx6 ... 7.pdf?dl=0
När urverket är loss kan man se den lilla piggen på svänghjulet och kontaktfjädern som tillsammans bildar den kontakt som oftast är orsaken till att klockan stannar. På bild 3 kan man se att pigg och fjäder är svartbrända och att bränt "skräp" hamnat både på svänghjulet och dess axel. Det blir helt enkelt för dålig kontakt mellan pigg och fjäder. Orsaken är att dessa delar inte tål den "höga" ström som flyter genom dem.
4. Med en liten skruvmejsel och en lupp skrapade jag rent pigg och fjäder så gott jag kunde. Piggen är gissningsvis 0,3-0,5 mm i diameter så det är troligen VÄLDIGT lätt att bryta av den. Skruvmejseln jag använde var av modell liten (ca 1 mm bred spårskruvmejsel). Sedan sprayade jag på CRC Oxide Clean och körde klockan en halvtimme, sprayade... osv några gånger i förhoppning att kontakten skall bli så ren som möjligt
Bild 4 visar rengjord pinne och fjäder
Här ses ett klipp på hur klockan tickar på https://www.dropbox.com/s/e72ssgogbgkv6 ... 3.avi?dl=0
Mina fortsatta planer är att:
5. Göra rent urverket med CRC Electronic Cleaner och sedan olja in alla lager. Speciell syntetisk klockolja för snabbt roterande delar (som svänghjulet) och tunn syntetisk motorolja till resten. Dels verkar det vara en hel vetenskap hur man smörjer klockor (se tex http://ticktocktony.com/Clock-Repair-Ho ... clock.html eller http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... mrN6Nfuqjg) och sedan är det bitvis mycket trångt. I förhoppning att det skall bli enklare att komma åt alla trånga ställen har jag köpt speciella verktyg (se bild) och med dessa och en lupp borde det fungera att smörja som man skall göra
6. Montera en förstärkare enligt beskrivningen i tidigare nämnda dokumentet https://www.dropbox.com/s/sl3jezy5ceyx6 ... 7.pdf?dl=0 så att man minskar strömmen som går genom den känsliga
kontakten (pinne och fjäder) till en tjugondel. Då borde kontakten inte brännas igen och klockan kommer att gå "i evigheter"
7. Bara vika tillbaks kromsargen på en längd av ca 1 cm på tre ställen och se hur det kommer att se ut när instrumentet sitter i bilen. Man kan inte vika upp och tillbaks kromsargen hur många gånger som helst utan att plåten går av och på detta sätt får jag många ytterligare chanser att plocka isär klockan innan hela omvikningen gått av och kromringen blir svår att sätta tillbaks
Per L