Forumindex Bilens kategorier Motorer Renovering tillsatsluft slid B20F

Renovering tillsatsluft slid B20F

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 12
PB080004.JPG
PB080004.JPG (3.36 MiB) Visad 15925 gånger
Ett nytt projekt med nya utmaningar! Testade den tillsats luftslid som var monterad på donator motorn, för att inte bygga in felkällor i systemet i uppbyggnads skedet. Testade med 80 graders vatten och fann att kolven var helt still i utgångsläget, m.a.o. ej i stånd att ge den tomgångs reglering som eftersträvas vid kall motor. Fick en likadan av en kompis, även den stendöd. Köpte ett paket med begagnade delar där även en tillsats luftslid fanns med, även denna obrukbar. Denna komponent går ej att köpa som reservdel, vad göra? Dissekerade en av ventilerna för att se uppbyggnaden och fann att kolven, (sliden) ,som ska reglera luftmängden, satt fast beroende på smuts och oxidering av metallen. Såg att demontering av de ingående komponenterna måste ske genom att termokroppen måste avlägsnas för att komma åt resten av komponenterna. Hade nu 2 ventiler kvar och tänkte att det kunde vara värt ett försök att försöka demontera en ventil för att se om det gick att få liv i den. Med ett skruvstäd som mothåll och ett borr med största möjliga diameter, som jag använde som dorn mot kolven, som i sin tur vilade mot kanten av termodosan, drev jag ut samtliga delar. Detta lyckades utan vare sig kolven eller termokroppen tog någon skada, och nu kunde jag även testa funktionen av enbart termokroppen. Den fungerade och efter putsning och och polering av kolv och övriga ytor inuti ventilen så att kolven löpte lätt,monterade jag ihop samtliga delar och testade, det fungerade! Vet inte uppbyggnaden inuti termokroppen, men kan tänka mig att där finns ett membram som trycker på ett nålliknande stift, som överför rörelsen till kolven. Ytterdiametern på termokroppen är 8 mm större än kanalen i topplocket, så jag tror att packningen kommer att täta så att inte kylvätskan sipprar genom ventilen in i insugningsröret, i annat fall får man komplettera med flytande packning. Ovanstående förfarande sker helt på egen risk om det är någon som vill testa!!


Inlägg: 7
Tack för intressant och värdefull läsning
// Lars A


Inlägg: 12
PB080008.JPG
PB080008.JPG (3.26 MiB) Visad 15902 gånger
Tack Lars, jag är övertygad om att det är många som kör omkring med en ej fungerande tillsats luftslid. Sökte febrilt efter en begagnad fungerande på nätet, men det är sällan någon sådan säljs. Såldes en på Tradera för några veckor sedan och det var många som bjöd på den!
// Ralf B


Senast uppknuffad av Ralf Bengtsson 27 apr 2018, 18:11.


Återgå till Motorer

cron