Jag har äntligen (tack vare Tommy1800) kommit igång med att bygga om min ES -73 till manuell låda och funderar nu på vilket hastighetsmätardrev som jag ska ha. Bakaxeln lär vara 3,91:1 på alla ES automat, vad jag förstår, och den tänker jag behålla.
Jag har haft svårt att hitta uppgifter om vilket drev som sitter i min befintliga BW35, men tror att det är ett 15-kuggarsdrev (Volvo nr 380861). Motorn är inte urlyft ännu, så jag har inte enkelt kunnat titta efter. M41D-lådan som jag ska ska använda hade ett 18-kuggarsdrev, vilket ju då skulle behöva bytas ut till 15 kuggar.
Jag lyckas dessvärre inte hitta något nytt 15-kuggarsdrev på nätet till M40/M41, det närmaste jag hittat är 16 kuggar (gult).
Jag har dock tolkat något gammalt foruminlägg som att dreven är utbytbara mellan BW35 och M40/M41. Kan det verkligen vara så väl? Om detta stämmer så skulle jag alltså kunna flytta över drevet från min gamla låda till min nya? Annars så får jag väl köpa ett 16-kuggarsdrev och leva med en viss felvisning på hastighetsmätaren.
Mycket tacksam om någon har möjlighet att bringa klarhet i detta.