Forumindex Bilens kategorier Tillbehör & Övrig utrustning Volvo FM/AM radio 282340-9

Volvo FM/AM radio 282340-9

Radio, stereo, Air Conditioner, bagagehållare, extraljus, trimförgasare, trimdetaljer...

Inlägg 28 feb 2021, 00:23

Inlägg: 49
Hej,
Vet någon om Volvo original-radion med artikelnummer 282340 passar i en 1800 ES-73? Får denna modell plats i hålet i instrumentbrädan och blir den inte för "djup"?

Missade tyvärr en sådan auktion nu i veckan på Tradera men denna modell ska ha vändbar front så att det förutom svart front kan vara ädelträfärgat, vilket hade passat perfekt.

Någon kanske har en sådan fungerande till salu...?

Inlägg 23 mar 2021, 23:28

Inlägg: 8
Jag håller precis på att montera en likadan radio som du, kan bekräfta att den får plats utan problem i min 1800ES -72. Det är dock väldigt nära att drivarmen för vindrutetorkare tar i på ovansidan radion, men det går!

Jag har dock själv några frågor som säkert du också kanske undrar över. Kanske någon annan har monterat radio och har några ledtrådar?
1. Från vilken plats ska man ta 12V till radion? Direkt från batteriet?
2. Borde man ha en separat säkring för radion?
3. Kan man enkelt parallellkoppla två högtalare på radions utgång? Orkar radion driva dem ordentligt?
Jag tänkte köpa dessa högtalare och montera i befintliga hål bakom panelerna i baksätet:
http://www.dnbilradio.se/produkt/RetroSound-R-463N

Mvh Johan


Återgå till Tillbehör & Övrig utrustning