Forumindex Bilens kategorier Bromsar Skruva isär kolven i bromsservot

Skruva isär kolven i bromsservot

skivor, trummor, servo, cylindrar...


Inlägg: 7
Renoverar nu mitt bromsservo och ska byta ut läderpackningen på vakuumcylinderns kolv till en gummipackning (från VP). För att ta bort läderpackningen och kunna montera nya gummipackningen måste man dela/skruva isär de två halvorna som håller packningen på plats.
Någon som vet hur man gör detta?

MVH
//Gunnar
Bilagor
Kolv.jpg
Kolv.jpg (322.18 KiB) Visad 17727 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det går inte att skruva isär denna kolv. Gissningsvis måste man pressa bort ringen som håller tätningen. Och sedan pressa dit den igen.

Fast jag hittar ingenstans där det står beskrivet hur man gör.
På ställen där tätningen finns att köpa står det antingen inget alls om hur man byter den eller också står det att man måste skicka kolven till säljaren så byter han den.

Om någon som har bytt tätningen själv skriver ner här hur detta görs så tror jag många skulle bli glada


Inlägg: 7
Tack Per!
Ska prova att försiktigt få isär delarna. Går inte detta kontaktar jag VP på måndag, återkopplar hur jag kommer vidare.


Inlägg: 312
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har läst dom (nåja i alla fall ögnat igenom dom) men jag kan inte dra mig till minnes om det står något om hur man byter läderpackningen!
Men jag får väl läsa dem igen!

Men Lars har inte du bytt denna packning någon gång? Eller känner någon som gjort det?


Inlägg: 312
Nej jag har enbart bytt tätningen mellan bromscylindern och vacuumdelen, fick den rekommendationen av min lokala bilverkstad en gång. De ansåg att det inte blev bättre av att helrenovera och ett byte av den läckande tätningen var fullt tillräckligt, under förutsättningen att enda felet är bromsvätskeläckage till vacuumdelen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 7
Tack förutförliga instruktioner.
Packningen jag köpt från VP-autopart är nog ganska ny och ersätter dessutom stödtätningen som sitter bakom läderpackningen.
VP Nr: 662775-NS
I från VPs hemsida:
”Monteras mellan plåtarna som måste tas isär.
Ersätter även stödtätningen som normalt går under läderpackningen.”
Pratade även med VP och de kan inte hjälpa till att byta denna packning och visste inte heller någon som kunde.
Att ta isär detta plåtar verkar inte helt enkelt, de är nog samman pressade med stort tryck för att hålla packningen på plats.
Har nu lämnat över min kolv till en god vän som är mycket på duktigt på att lösa tekniska utmaningar samt att han har tillgång till en mekanisk verkstad. Men lite tur är detta fixat när jag kommer tillbaka från semester.
Återkopplar om några veckor och rapporterar hur det gått.
Hoppas på att snart få igång bilen som nästan stått still i 30år :D


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om din goda vän lyckas byta denna packning på ett någorlunda enkelt sätt be honom att berätta hur han gjorde. Sedan skriver du en "instruktion" här på forumet om detta sätt att byta packningen. Informera även VP-Autoparts hur du gjort.

När jag gjorde så om problemet att deras högra dörrbackspegel inte går att ställa in så att man ser rakt bakåt i den hänvisar dom nu på sin hemsida till mitt inlägg i detta forum. På så detta sätt kan dom som vill ha fungerande backspeglar på bilens båda sidor få en infallsvinkel om hur det kan lösas
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bac ... 40-72.html

201220: Uppdaterat länken


Inlägg: 7
Absolut Per det ska jag fixa, men det dröjer nog tills augusti då jag får ta tag i bilen igen, trots att det kliar i fingrarna!
Tack för ert engagemang.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Hur gick det?

Nästa

Återgå till Bromsar