Forumindex Bilens kategorier Bromsar Anliggande bakbroms

Anliggande bakbroms

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Inlägg 10 jun 2019, 21:50

Inlägg: 7
När bilen stått stilla en tid kan den rullas lätt. När jag kört och bromsat några gånger ligger bakbromsarna på.
Bromsarna renoverades på Volvoverkstad med utbyte av backar och cylindrar så det kanske inte är fel där.
Båda bromsarna blir lika varma.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Det är en 65:a
Mvh/Anders

Inlägg 10 jun 2019, 22:17

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag skulle gissa på att du har en gammal bromsslang mellan kaross och bakaxel som har svällt inuti så att "hålet" genom slangen "svällt ihop" helt och hållet. När du bromsar orkar bromsvätskan tryckas igenom bromsslangen men när du släpper på pedalen kan inte bromsvätskan rinna tillbaks så fort som behövs

Inlägg 11 jun 2019, 08:46

Inlägg: 7
Tack för svar.
Tittade i reservdelslagen. Menar du att det kan räcka med att byta bromsslang, pos.56, det.nr. 670201?

Inlägg 11 jun 2019, 15:42

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ja, det är den bromsslangen jag menar. Fast i min reservdelskatalog heter den nr 45 men har samma art.nr.

Har den aldrig bytts eller är 20 år gammal eller så är det åtminstone värt att plocka bort den och blåsa med munnen genom den. Är det då stopp i den så måste den bytas.
När du skall lossa slangen i förgreningskopplingen (som sitter fastskruvad i bakaxeln) så tag det försiktigt för om slangen sitter hårt fast går skruven lätt av. Om ingen har skruvat med grejorna på länge

Om de två bromsslangarna fram är lika gamla och du får något problem men bromsarna fram (tex att bromsarna börjar drar snett) kan det vara en bra idé att kolla även dom

Inlägg 11 jun 2019, 17:55

Inlägg: 7
Ja det är nog ca 20 år sedan bromsarna byttes. Jag köpte bilen för 17 år sedan och då hade föregående ägare gjort totalrenovering inklusive bromsar.
Jag beställer slang från VP och skall vara försiktig när jag lossar den gamla vid förgreningskopplingen och hoppas på det bästa.
Tack för hjälpen Per!

Inlägg 11 jun 2019, 20:06

Inlägg: 312
Byt alla 3 slangarna om de är 20 år gamla, byt även hjulcylindrarna bak. Förresten är det lika bra att göra en helrenovering av bromshydrauliken. En 65:a har enbart en bromskrets och kan bli helt bromslös om en enda detalj i bromshydrauliken fallerar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 11 jun 2019, 21:06

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Som komplement till Lars Bds inlägg kan jag bifoga Girlings beskrivning av bromsservot.
Personligen är jag överraskad över tillverkaren Girlings bristande förtroende för sitt eget bromsservo (MK IIA) eftersom man säger att man skall plocka isär detta, inspektera delarna och vid behov renovera dessa var tredje år.

Det har du väl gjort?

Det är nog ingen överdrift att påstå att bromsservot är bromssystemets svagaste punkt!

Se första stycket under rubriken "Servicing" på sid 1
http://volvo1800pictures.com/document/G ... d%202B.pdf

Inlägg 12 jun 2019, 07:33

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Du borde kunna kolla om felet beror på en ihopsvälld bromsslang.
När du har bromsat och bromsarna ligger på bak öppnar du (och stänger förstås) en av bakhjulens luftningsnipplar. Om bromsarna efter denna operation har "släppt" är sannolikheten stor att du har hittat felet

Inlägg 17 jun 2019, 21:09

Inlägg: 7
Tack för alla tips! Nu skall jag nog kunna få bromsarna att fungera.
Mvh
Anders


Återgå till Bromsar