Forumindex Bilens kategorier Motorer Ljuddämpning insida motorhuv ES-73

Ljuddämpning insida motorhuv ES-73

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 49
Kanske fel ämnestråd för denna fråga...
Vad ska man ha för material / ljuddämpning på motorhuvens insida? Finns kanske färdiga bitar /stycken att köpa? Ser helt tomt ut på min huv..



Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Ljudisolering av motorhuv, alternativ 1:

Ljuddämpningsmatta från Biltema 30mm som ljudisolerar bra. Jag har limmat fast den med Biltemas textillim.

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumgrupp den 2019-05-05!)

Bild
Bild
(Foto Biltema den 2019-05-05!)


Alternativ 2: Färdigurklippt huvisolering till P1800 finns som sagt hos VP-Autoparts! enligt Per Lu.

Bild
Bild
(Foto VP-Autoparts! den 2019-05-05!)


Ljudisolering av motorhuv, alternativ 3:

Till isolering av motorhuven användes 20 mm ljudisolerande material köpt hos Karnag AB i Täby!


Bild
(Foto Ingemar Berndtsson Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-13!)

Ljudisolering av kupe´, motorhuv, baklucka:

Bild
(Foto Ingemar Berndtsson Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-13!)

Länk till P1800 klubbens Forum: Ljudisoleringstips av kupe´, motorhuv, baklucka mm av Ingemar Berndtsson.


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 49
Tack båda för bra tips!
Hälsningar Magnus


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Blir ljudnivån inne i bilen lägre om man isolerar motorhuven som beskrivs här ovan? Hur mycket i så fall?

Jag har ingen isolering i min motorhuv och har inte haft några planer på att sätta dit någon heller. Men då har jag utgått från att jag inte får någon lägre ljudnivå i bilen.


Inlägg: 312
En artikel i klubbtidningen för många år sedan skyllde mycket av ljudet på bagageutrymmet, de rekommenderade ett test med att fylla bagaget med en skummadrass och provlyssna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Att mycket oljud kommer "bakifrån" tycker jag mig kunna höra. Jag har hängt upp avgassystemet i mjuka gummiupphängningar och det har väl blivit bättre men långt ifrån så bra som jag hoppades på.
Madrassprovet har jag dock inte provat (än).


Återgå till Motorer

cron