Funderar på att byta olja i min växellåda...har inte gjort det innan men det bör man väl göra då och då? Vilken slags olja ska jag ha? Kanske bäst att satsa på lite dyrare olja? Har vanlig manuell låda i min ES-73
Du ska enligt instruktionsboken ha motorolja SAE30, sådan finns på dyra 0,5l flaskor och kallas gräsklipparolja (om du absolut ska ha en dyrare olja). Finns även i större förpackning avsevärt billigare. Växellådan är inte konstruerad med tanke på syntetolja och du ska hellre köpa billigaste oljan (ren mineral) som uppfyller specifikationerna och byta ofta. Eventuellt kan syntetoljan som normalt är ett bättre smörjmedel ställa till oönskade saker i överväxeln p.g.a. bättre smörjförmåga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd. mike1800 ge fn i mina inlägg.
Hej Lars, Tack för snabbt svar. Det är så klart inte så att jag måste ha en dyrare olja, utan den olja som är bäst för bilen... menar du att jag ska köra med gräsklipparoljan SAE30 eller ren mineralolja? Om jag väljer "ren mineralolja" heter det bara så eller har den någon särskild beteckning / viskositet? Vilken av de båda oljorna du nämner är den som kan spöka till det för överväxeln? Vill ogärna behöva byta för ofta...
Gräsklipparolja tappas från samma fat som rak SAE30 motorolja men i mindre flaskor och blir i detta ögonblick en dyrare produkt än den vanliga motoroljan. Använd samma oljekvalite som till motorn om det är en ren mineralolja, skulle det bli några konstigheter skaffa exakt rätt olja (SAE30 eller 20W-40 som instruktionsboken säger). En ren mineralolja har ingen inblandning av syntetolja, står det inget om semi/hel/halv/delsyntet är det en (ren) mineralolja.
Överväxeln är inte konstruerad med tanke på att det idag finns syntetoljor, därför skulle kanske eventuellt en syntetolja kunna ställa till något oönskat i överväxeln. Jag hoppas det framgår att jag inte har några otvetydiga bevis för att syntetoljan skulle vara olämplig, enbart misstankar om att det under vissa omständigheter inte är så bra som man kan tro.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd. mike1800 ge fn i mina inlägg.
Jag förstår, ska titta igenom Biltemas sortiment så får vi se vilken det blir, troligen gräsklipparoljan SAE30. Stort tack för hjälpen även med denna fråga!
Tömmer ut oljan gör du dels genom en dräneringsplugg i botten på växellådan och dels i botten på överväxeln (det är väl samma som till min D-type antar jag)
I överväxeln finns det ett filter som skall göras rent. Läs i Volvos verkstadshandbok för överväxeln.
Fyller på gör du genom påfyllningspluggen en bit upp på växellådan. Liksom Lars-Erik har jag tröttat ut tummen genom att fylla på med en oljekanna. Senaste gångerna har jag dock använt en plastflaska som man kan sätta på en slang. Slangen leder jag in i växellådans påfyllningshål och flaskan (enliters) går att hålla upp och ner om den hålls framåt och upp i motorrummet. Går fortare och spar tummar.
Kör sedan växellådan en kort stund så att man är säker på att oljan runnit över till överväxeln. Efterfyll sedan för att vara säker på att rätt oljenivå erhållits. Har man riktig otur kan för låg oljenivå ge problem i överväxelns funktion