Forumindex Fråga experterna 1970 - 1973 Bränsle

Bränsle


Inlägg 19 apr 2019, 20:26

Inlägg: 4
Kan man köra på 95 oktan eller ska det vara 98 oktan om man använder blyersättning?
Är det någon skillnad på olika bensinstationer?

Inlägg 20 apr 2019, 21:43

Inlägg: 312
Du får helt enkelt prova om bilen går att köra på 95 eller om den kräver 98, instruktionsboken säger förmodligen mer oktan än vad du kan köpa på macken idag. Blyersättningen har numera inget med oktantalet att göra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 21 apr 2019, 07:18

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag provade på min -63a med B20-motor konstaterade jag att det gick utmärkt att köra på 95 oktan.
Förmodligen framförallt beroende på att motorn är sliten och därför inte har lika högt kompressionstryck i cylindrarna som om den vore nyrenoverad. Dessutom kör jag försiktigt och har sällan eller aldrig "gasen i botten" och försöker undvika att segdra i uppförsbackar.

Och även om min motor vore i toppskick skulle jag nog försöka köra på 95 oktan. Om den spikar skulle jag försöka justera tändningen tills den slutar spika. Om tändningsjusteringen inte blir alltför stor skulle jag nog köra så eftersom jag inte (längre) är så intresserad av "svarta streck i asfalten" och hög toppfart.


Återgå till 1970 - 1973