Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Byte till en 240 kupefläkt

Byte till en 240 kupefläkt

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 18 nov 2018, 13:55

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På nätet har jag läst om att man kan byta kupéfläkten i våra bilar (P1800 och Amazon) till den som sitter i 240-bilarna utan AC.
En fördel skall vara att man får bättre luftflöde i bilen vilket kan vara bra varma sommardagar.

När jag testade en sådan lös på arbetsbänken och jämförde med en original fläkt till min 63a fann jag följande:
1. Jag tyckte mig inte märka någon större skillnad i luftflödet mellan de två fläktarna
2. Fläkten till 240 har ett fläkthjul med samma diameter men är lägre. Ca 5,5 cm mot 7,5 cm för P1800-fläkten

Fläktar.jpg
Fläktar.jpg (72.33 KiB) Visad 25372 gånger


Jag inbillar mig att 240-fläkten snarare kommer att "blåsa sämre" än P1800-fläkten eftersom flödet verkar vara ungefär lika och det blir en 2 cm "springa" där en del av luften blåses tillbaks till fläktens inlopp utan att komma in i bilen!

Vad har ni för erfarenhet av en sådan förändring?

Inlägg 19 nov 2018, 17:28

Inlägg: 312
Senare Amazonfläktar har likadant fläkthjul som den 240 fläkten du visar. Kanske är det så att den modifiering du tänker på endast går att göra på senare 1800 och 120.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 20 nov 2018, 12:54

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Tittar man i verkstadshandböckerna från tex 1961 och 1968 ser man just skillnaden i fläkthjulets utseende. Och det är nog egentligen inget stort problem då man kan sätta fast 240-fläkten så att ingen springa uppstår som en del av luftflödet kan smita ut genom.

Har nu försökt att på ett lite mer vetenskapligt sätt utröna skillnaden i luftflöde mellan original P1800-fläkten (den första modellen) med den 240-fläkt som jag köpte hos VPAutoparts. Helt enkelt genom att mäta strömförbrukningen.

Friblåsande drar original P1800-fläkten 5,8A (70W) och 240-fläkten 6,2A (75W).
Om man antar att energieffektiviteten (omvandlingen från ampere till blås) är samma på båda fläktarna så blåser fläktarna i stort sett lika mycket. I varje fall är det ingen skillnad som man kommer att märka i bilen.

Slutsatsen blir då:
Om din P1800-fläkt (eller Amazonfläkt) fungerar bra är det ingen idé att byta till en 240-fläkt!

Inlägg 20 nov 2018, 16:36

Inlägg: 312
Effekt in brukar i stort sett motsvara effekt ut, detta betyder att 240-fläkten bara blåser omkring 7% bättre än originalfläkten som kanske kan bli bättre efter en rengöring/smörjning.
I en 240 är dock ventilationsluftflödet avsevärt bättre än i Amazon, detta kan bero på luftkanalernas utformning eller effektförlusterna i fläktmotorn om de siffror du presenterat är normalvärden. Om du har tid lust och intresse, provkör fläktarna utan fläkthjul eller gladpacklindade fläkthjul så att de inte transporterar någon luft och mät strömmen. Då ser du om det är någon skillnad i strömförbrukning obelastat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 20 nov 2018, 17:08

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Förslaget med inplastat hjul kan jag göra om plasten sitter kvar. Fläkthjulet kommer ju att snurra avsevärt fortare om det inte pumpa någon luft. Att ta bort fläkthjulet på P1800-fläkten har jag försökt tidigare men ej lyckats. Fläkthjulet sitter fast eftersom jag inte kan lossa på skruven som håller fast den vid axeln.
Men hjälp mig först att förstå vilken information detta prov kan ge.

Jag inbillar mig att om fläkten inte pumpar luft kommer motorn att snurra lättare och därmed varva mer (jmf tex med att hålla för slangen på en dammsugare). Och snurrar motorn lättare behövs det mindre effekt (och ström).

Vilka användbara slutsatser kan man då dra?

Att fläkten kan blåsa mer när den sitter i en 240 kan jag förstå då utblåsen i en P1800 (och troligen lika i Amazon) är ganska små och därmed bromsar flödet

Inlägg 20 nov 2018, 18:09

Inlägg: 312
Om 1800 fläkten drar 5A utan att flytta någon luft och 240 fläkten drar 1A under samma förutsättningar blir skillnaden i luftflöde avsevärt större än vad de verkade vara under ditt test. Du borde få se vilka förluster respektive fläkt har och därmed se hur stor effekt som verkligen flyttar luft.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 20 nov 2018, 20:19

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Då förstår jag logiken i ditt förslag till test

Inlägg 21 nov 2018, 12:43

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Med inplastat fläkthjul (sugsidan) drog P1800-fläkten 4,2A och 240-fläkten 3A.
Men jag kan inte påstå att det är någon noggrannhet i mätningarna så jag skulle inte vilja dra några slutsatser av det.
Det gick inte att också plasta in (med gladpack) "utsidan" av fläktarna för delar av plasten slungades ut av centrifugalkraften och "bromsade" därmed rotationen

Plastfläkten på 240-fläkten snurrade snabbt upp i full fart medan P1800-fläktens plåtfläkthjul tog mycket längre tid på sig. Det kan säkert bero på att plåtfläkthjulet är mycket tyngre. Sedan kändes det som om plåtfläkten av någon anledning också "gick tyngre". Möjligen bromsade plåtfläkthjulets alla små fläktvingar trots att dom inte sög luft.

Inlägg 22 nov 2018, 12:32

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I dag har jag upptäckt en sak som gör att 240-fläkten trots allt skulle kunna blåsa in mer luft i bilen än P1800-fläkten.

P1800-fläktens fläkthjul är nämligen
1. inte centrerad ordentligt i plåthöljets insugningshål och
2. ligger ganska långt från insugningshålet

Detta gör att det är en stor springa mellan fläkthjulet och plåthöljets insugningshål. I överkanten ca 7 mm och nertill ca 11 mm. Bilden nedan är ett försök att visa hur det ser ut. Den bruna wellpappkartongen till höger i bilden symboliserar plåthöljet och på bilden ligger fläkthjulet 7 mm från kartongen upptill och 11 mm från kartongen nertill.

IMG_6703.JPG
IMG_6703.JPG (50.11 KiB) Visad 25221 gånger


Genom denna stora springa blåser en del av luften förstås tillbaks till fläkthjulets insug (kanske 10-15% av luftflödet) och kommer aldrig in i bilen.

Jag tror att det skulle vara möjligt att göra en fastsättning av 240-fläkten så att man enkelt kan justera hur fläkthjulet ansluter mot plåthöljet. Tex så att fläkthjulet ligger 1 mm från plåthöljet vilket skulle innebära att nästan ingen luft alls kan smita tillbaks till fläkthjulets inlopp utan i stället blåsa in i bilen.
Jag får prova litet och se om mina teorier stämmer!

Någon dramatisk skillnad i "blåset" in till bilen lär det dock inte bli men även en liten förbättring skulle kännas bra att ha en solvarm sommardag

Inlägg 02 dec 2018, 13:22

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det var verkligen enkelt att sätta dit 240-fläkten i min P1800 och det borde vara lika enkelt på en Amazon. Ingen åverkan överhuvud taget är gjort på varken fläkt eller bil så det är bara att återställa till original om man vill det. Eller använda fläkten i en 240a.

Fästena är gjorda så att fläkten kan justeras både i höjdled, sidled och djupled. För att inte så mycket luft skall återcirkuleras i fläkthuset och aldrig blåsa in i bilen (som med originalfläkten) justerade jag in fläkthjulet så att det sitter 2 mm från fläkthusets inlopp.

fläkt 1.jpg
fläkt 1.jpg (90.57 KiB) Visad 24742 gånger


fläkt 2.jpg
fläkt 2.jpg (61.24 KiB) Visad 24742 gånger

Här ovan återstår bara att sätta dit den kupade plåtkåpan så ser allt ut som i original

fläkt 3.jpg
fläkt 3.jpg (45.94 KiB) Visad 24740 gånger

Nästa

Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron