Nej, jag har inte plockat bort flottörlocket för att se hur mycket bensin jag har i flottörhusen. Men som vanligt sätter dina förslag igång hjärnkontoret så nu när bilen stått still knappt 3 veckor fyllde jag på förgasarna med bensin tills det inte gick i mer i flottörhusen (flottörnålarna stängde). Gissningsvis gick det i mellan en kvarts och en halv deciliter bensin totalt i båda förgasarna.
Sedan startade motorn efter 2-3 sekunder som är mycket fortare än än vad det brukar ta när bilen stått still länge.
Så det är tämligen klart att bensin försvinner från flottörhusen när bilen står still. Jag kan bara tänka mig tre orsaker till det
1. Bensinen rinner in i motorn. Borde inte vara möjligt då förgasaren är konstruerad så att bensinen alltid skall "sugas in " i motorn och inte rinna in
2. Förgasarna läcker bensin till motorrummet. Inga tecken finns på utsidan av förgasarna eller på skyddsplåten under förgasarna att dom läcker
3. Bensinen avdunstar från flottörhusen så att bensinnivån är för låg när man skall starta motorn
Om dessutom bensinpumpen läcker så att slangen mellan bensinpumpen och förgasarna är mer eller mindre tom (det har jag dock inte konstaterat än) så tar det säkert "ett bra tag" innan bensinpumpen fyllt på bensin överallt där det behövs när man startar.
Är det verkligen bara jag som upplever att det tar (för) lång tid att få igång motorn när bilen stått länge?
Och det verkar faktiskt som om det finns bensinpumpar med yttre hävarm att köpa som passar på en B20!
https://drevdelar.se/bensinpump-med-han ... 18-b20-b30 . Då kan man ju för hand pumpa in bensin i förgasarna innan man startar motorn. En sådan pump kan ju vara användbar även i andra sammanhang.