Forumindex ‹ Bilens kategorier ‹ Tillbehör & Övrig utrustning ‹ Klassisk A/C på P1800 i Florida och Kalifornien!
Radio, stereo, Air Conditioner, bagagehållare, extraljus, trimförgasare, trimdetaljer...
30 jan 2016, 13:25
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
28 jun 2018, 01:50
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
04 jul 2018, 13:58
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
Del 1: Ny A/C till P1800!
Monterat en ny Sanden A/C kompressor med köldmedia R-134a, kylledningar med stålanslutningar och säkerhetsbrytare med tre anslutningar. A/C´n blåser kall luft inom 3 sekunder efter att kompressorn gått igång och fungerar mycket bra!

Hemgjord mittkonsol med fläkt och kylelement. Reglage och ventiler kommer från Cal Air Specialities.

Monterat ett extra kylutblås för passageraren.

Genomförning av kylledningar med stålanslutningar.

Motorrumsgenomförning av kylledningar med metallplatta för att täcka de gamla hålen.

Kupe´genomförning med 45graders stålanslutning till kylledningar.

Nytt frontkondensorelement och elfläkt med fästanordning av bockat stål.

Detaljer på elfläktens fästanordning av bockat stål. Jag måste fortfarande återmontera hornen.

(Fotos Stealth Engine Management Systems)

Inlägget Ny A/C till P1800 kommer från Stealth Engine Management Systems!
Sanden A/C kompressor
Sanden tillverkar Air Condition-kompressorer med hög kvalitet och lång livslängd för personbilar mm.

(Foto Sanden A/C Compressors!)
Länk till Sanden A/C kompressorer!
Del 2: Installation av nytt Vintage Air Generation V A/C system!
Vårt Vintage Air Gen IV-system fungerar perfekt! Det är lätt att justera varm eller kall temperatur i kupe´n och A/C´n fungerar bra!
Huvudkomponenterna i Vintage Air Generation V A/C system är kompressorn, frontkondensorelement (utsidan av värmeväxlaren), anslutningar, rördelar, torkfilter, säkerhetsbrytare, köldmedia R-134a och naturligtvis Gen V ComPac eller Magnum dvs Vintage Air Gen V systemets värme och kylelement (insidan).

(Foto Vintage Air Inc.!)
Med reglagepanelen installerad är konverteringen inte så märkbar tills du slår på A/C´n och förbättringen blir uppenbar. Vintage Air systemet är designat för ökad luftvolym för värme och kylning och ersätter den gamla värme- och fläktenheten. Vintage Air Generation IV-systemet har elstyrda servomotorer som eliminerar vacuum-motorer eller styrkablar för reglering, vilket ger ökad driftsäkerhet och enklare installation.


Detta är nya Gen V Magnum dvs Vintage Air Gen V systemets värme och kylelement. På grund av dess effektivare komponenter är den kompaktare och effektivare än andra eftermarknadssystem.

Tack vare elektriska servomotorer ger spjällen i Vintage Airs Generation V-systemet ökat flöde för varm och kall luft.

En täckplatta tillverkades för att fylla den stora hålet som lämnades av den gamla värme- och fläktenheten. Täckplattan har ett litet hål för att få tillgång till systemets A/C-anslutningar.

Detta är den elektriska värmekontrollventilen. Den är enkelriktad och måste orienteras korrekt i slangen som leder till värmeelementet i Vintage Air Gen V systemets värme och kylenhet.

Vintage Air levererade en liten panel och gummigenomförningar för att dra igenom A/C-systemets anslutningar.

För att förhindra skador och slutligen kylmedelsläckor vid montering av A/C-anslutningar måste O-ringarna smörjas med rätt kompressorolja.

En vital del i varje A/C-system är en säkerhetsbrytare, det här är den binära typen. Den kommer att ha två anslutningar och placeras vid A/C-anslutningen till kompressorn.

Detta är en säkerhetsbrytare med tre anslutningar. Den utför samma funktion som den binära säkerhetsbrytaren. Även med en mekanisk fläkt är det klokt att använda säkerhetsbrytare med tre anslutningar om en elektrisk fläkt läggs till senare. Det eliminerar behovet av att tömma och fylla systemet igen med köldmedia R-134a för att byta säkerhetsbrytaren.

Det nya frontkondensorelementet har två olika anslutningar. När du installerar den måste #6-anslutningen placeras på botten och #8 på toppen.

Här visas en korrekt monterad Beadlockanslutning.

Torkfiltret monterades bakom grillen vid kylaren. Filtret bör alltid bytas när A/C-slangarna är urkopplade och systemet fylls på med ny köldmedia R-134a.

(Fotos Hot Rod Network)
Länk till inlägget Installation av Vintage Air Generation V Air Conditioner!
Vintage Air Generation V Air Conditioner!
Kontakt: Vintage Air Inc.
18865 Goll Street
San Antonio
Texas 78266
Tfn inom USA: 1-800-862-6658
Tfn till USA: +1 1-210-654-7171
Försäljning: sales@vintageair.com
Teknisk support: tech@vintageair.com
Länk till Vintage Air Gen. V A/C system, kompressorer, köldmedia R-134a, frontkondensorelement, torkfilter samt slangkopplingar mm.
Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 "
"
07 maj 2019, 08:46
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
03 jul 2019, 23:00
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
29 aug 2019, 22:08
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
24 nov 2019, 17:16
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
04 dec 2019, 22:44
Inlägg: 267
Ort: Karlskoga
Återgå till Tillbehör & Övrig utrustning