Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Startknapp som komplement till startnyckel

Startknapp som komplement till startnyckel

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På nätet kan man läsa flera inlägg om att det inte är ovanligt att startnyckeln går av. Ofta går nyckeln av så att man får svårt att få ut den avbrutna delen ur tändningslåset.
Orsaken till att nyckel går av verkar oftast vara att den inte tål fjäderbelastningen som blir när man startar motorn. Och då är risken att den så småningom går av genom utmattningsbrott.

Ett sätt att minska denna risk för att nyckel går av är att helt enkelt aldrig engagera startmotorn med nyckeln utan med en startknapp. Man slår då bara på tändningen med nyckel och startar motorn med startknappen.
Det är enkelt att koppla in en sådan knapp. Man drar en kabel från tändningslåsets anslutning med vit kabel till knappens ena kabelsko och en annan kabel från tändningslåsets anslutning med vit/röd kabel till tryckknappens andra kabelsko.

Jag köpte en röd knapp från BILTEMA http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016431/ . Den klarar 20A och startmotorns solenoid på min P1800 -63 drar knappt 10A när den drar. Hur knappen är tänkt att sättas fast i panelen begrep jag dock inte så jag limmade fast den. Jag hade kunnat välja en likadan fast svart knapp på BILTEMA med en stor mutter på baksidan som man skruvar fast på vanligt sätt https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022307 men nu ville jag ha en röd fast inte så stor som denna som också sätts fast med en mutter https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022306

För att slippa göra hål i instrumentpanelen har jag gjort en liten extra panel som sitter fastskruvad i en av rattstångens skruvar. Placeringen av startknappen blev litet osymmetriskt ful men panelen var egentligen gjord bara för vindrutetorkarnas pausrelä och varningsblinkersknappen så placeringen fick bli där det fanns plats. För att göra en ny panel hade jag ingen lust med!

IMG_6174.JPG
IMG_6174.JPG (157.07 KiB) Visad 13755 gånger


Inlägg: 312
Beroende på hur du har mätt kan solenoiden dra avsevärt mer initialt, den är nämligen utrustad med dubbla lindningar. Dels en draglindning som gör allt arbete med att få in drevet på rätt ställe och sluta kontakten för startströmmen. Detta är normalt sett över på delar av en sekund och draglindningen kopplas ifrån i samma ögonblick som startmotorn börjar snurra. Nästa eller egentligen den parallella håll-lindningen ser till att inte solenoiden slår ifrån förrän man släpper startläget/knappen, denna lindning drar alltid då solenoiden får spänning (12V) men orkar inte ensam slå till solenoiden i alla lägen. Normalt sett är brytande värre än slutande så kanske är den korta tiden då draglindningen är i funktion inget problem för en startknapp, troligen är startknappen inte så mycket klenare än tändningslåsets original startkontakt.


Startmotorsolenoiden använder samma princip som solenoiden till D-typ överväxel, den vill ha kanske 8-10A vid inkoppling och 1-2A i håll-läge.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har också läst att solenoiden drar mer ström för att slå till men det kunde inte mina mätinstrument avläsa pga den korta tid denna högre strömförbrukning varade.

För att få en uppfattning om den initiala strömförbrukningen mätte jag upp motståndet i solenoiden. Jag kom jag fram till att motståndet är runt 0,3 ohm. Detta är dock ett osäkert värde eftersom jag inte tror att jag och mina instrument har speciellt bra mätnoggrannhet vid så låga motstånd. Men om man utgår från 0,3 ohm så skulle den initiala strömförbrukningen enligt Ohms lag (U=R*I) hamna runt 40A under bråkdelen av en sekund för att sedan hålla knappt 10A så länge man trycker in knappen (dvs kör startmotorn).
Möjligen hjälper dom klena kablarna till solenoiden till att hålla den maximala strömförbrukningen nere. Detta har jag inte mätt upp.
Jag är rätt säker på (dock inte helt säker) att tryckströmbrytaren klarar denna korta strömrusning. Men det får väl framtiden utvisa.

Det viktigaste är nog att kontaktytorna på min tryckknapp inte svetsar ihop så att startmotorn fortsätter att snurra sedan jag släppt knappen. Och skulle det mot förmodan hända så kan jag alltid stänga av strömmen med huvudströmbrytaren som jag har inne i bilen.


Inlägg: 312
Det låter som rimliga A siffror och alla strömbrytare tål högre ström vid tillslag än vid frånslag. Sannolikt har knappen inga problem att hantera 40A under den korta tiden som det gäller och man får komma ihåg att knappen endast kommer att bryta ca 10A vilket är långt under värdet på 20A som anges.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Montera ett avlastningsrelä så räddar du Tändningslåset eller startknappen från överbelastning.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ett avlastningsrelä hade jag också med i alternativen men ville helst avstå från ett sådant av åtminstone två skäl:

1. Jag ville göra installationen så enkel som möjlig

2. Jag har "dåliga" erfarenheter av ett avlastningsrelä i just denna tillämpning.
För en "evighet" sedan monterade jag in ett sådant relä i en av mina bilar och det resulterade i att bilen inte gick att starta i riktigt kallt väder. När jag vred om startnyckeln slog reläet till och när solenoiden slog till startmotorn sjönk batterispänningen så mycket att reläet släppte. Varpå startmotorn kopplades bort och batterispänningen ökade och reläet slog till igen. Och så vidare. Det enda som hände var att avlastningsreläet slog till och från hela tiden jag vred om startnyckeln. Reläet lät som en kulspruta.
Efter att ha tagit bort avlastningsreläet hade jag inga några problem att starta bilen.
Stark kyla är väl inget våra gamla bilar utsätts för så ofta så av det skälet får man nog inga problem men det borde kunna bli samma effekt om bilen stått länge och batteriet blivit "halvtomt". Detta hade jag ingen lust att testa


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron