Vad har ni för erfarenheter av kompressionsprov och leakdown-test (cylinderläckagestest)?
Min B20B-motor i okänt skick tycker jag går bra, har ett jämnt men kanske litet lågt kompressionstryck (mellan ca 10,5-11 bar) och under de få mil jag kört med bilen verkar den inte dra alltför mycket olja (gissningsvis en bit över 0,5 liter/100 mil).
Jag tycker förstås att bilen är slö men då jämför jag med mina moderna bilar (som har över 200 hk) så den känslan säger nog inte så mycket.
När jag nu för första gången i mitt liv har gjort några leakdown-tester (på min B20B-motor) får jag väldigt varierande värden där resultatet indikerar på både hyfsat täta (tex 10%) och väldigt otäta cylindrar (tex 60%). Tom på samma cylinder har jag fått sådana värden vid olika tester.
Har ni någon erfarenhet av vilka leaksown-värden och kompressionstryck en troligtvis sliten men i övrigt väl fungerande B20B-motor kan ha
Diskussionen förs även i Amazon-forumet http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=13318
Min leakdown-testare har jag byggt mha följande beskrivning