Forumindex Bilens kategorier Motorer Kompressionsprov och leakdown-test

Kompressionsprov och leakdown-test

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vad har ni för erfarenheter av kompressionsprov och leakdown-test (cylinderläckagestest)?

Min B20B-motor i okänt skick tycker jag går bra, har ett jämnt men kanske litet lågt kompressionstryck (mellan ca 10,5-11 bar) och under de få mil jag kört med bilen verkar den inte dra alltför mycket olja (gissningsvis en bit över 0,5 liter/100 mil).

Jag tycker förstås att bilen är slö men då jämför jag med mina moderna bilar (som har över 200 hk) så den känslan säger nog inte så mycket.

När jag nu för första gången i mitt liv har gjort några leakdown-tester (på min B20B-motor) får jag väldigt varierande värden där resultatet indikerar på både hyfsat täta (tex 10%) och väldigt otäta cylindrar (tex 60%). Tom på samma cylinder har jag fått sådana värden vid olika tester.

Har ni någon erfarenhet av vilka leaksown-värden och kompressionstryck en troligtvis sliten men i övrigt väl fungerande B20B-motor kan ha

Diskussionen förs även i Amazon-forumet http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=13318

Min leakdown-testare har jag byggt mha följande beskrivning
Bygg en leakdownmätare. Sid 1.jpg
Bygg en leakdownmätare. Sid 1.jpg (979.42 KiB) Visad 8994 gånger


Bygg en leakdownmätare. Sid 2.jpg
Bygg en leakdownmätare. Sid 2.jpg (1.26 MiB) Visad 8994 gånger


Inlägg: 312
Här står en del information om ämnet, personligen har jag dock inte använt metoden.
http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=6490&p=48118&
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Tack för den länken! Och söker man på Google så hittar man ytterligare "en miljon" länkar om leakdown.

Förmodligen är det en mental omställning jag håller på med och sådana är ju som bekant svåra att hantera.

Jag har hittills alltid tagit kompressionsprov på mina motorer och sedan bestämt mig för om jag skall vara nöjd eller missnöjd med resultatet. Så tex körde jag 75.000 mil med min gamla BMW och tog säkert "hundra" kompressionsprov genom åren på den bilen. Jag kunde således följa hur kompressionstrycket successivt sjönk i takt med att milen blev fler och fler. Trycket var dock hela tiden hyfsat jämnt mellan cylindrarna så jag bestämde mig alltid för att vara rätt nöjd ändå trots att jag ju förstod att motorn blev mer och mer sliten.

Det har varit likadant med min P1800. Men nu gjorde jag några leakdown-tester och resultatet tyder på att jag borde vara missnöjd med motorns skick. Och den omställningen känns svår för bilen går ju så "bra"

Jag skall ta några ytterligare leakdown-tester för att vara säker på att jag inte gör något fel. Och så fick jag några tips på Amazon-forumet som kan vara värda att prova. Men jag har en känsla av att jag kommer att riva isär "skiten" i vinter och byta lite grejer i motorn.

PS! Resultatet av leakdown-testet på min 13 år gamla gräsklippare (Honda-motor) borde jag i alla fall vara nöjd med. Den verkar vara 97% tät dvs rena tävlingsmotornivån. Och den har ju dessutom en sportig överliggande kamaxel så jag får nog omvärdera gräsklippningen i fortsättningen


Återgå till Motorer