Motorbänk för test av B18/B20 motorer, del 1
Ide´n är att kunna starta en B18/B20 och provköra den för att kunna se att tändning, oljetryck, oljetemp, bränslepump, förgasarinställning, vattentemp, generator och dylikt fungerar. Även inkörning av ny kamaxel samt läckagetest av bensin, olja och kylarvatten kan göras innan man lyfter i motorn i bilen.
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 )
Testobjekt en nyrenoverad B20
En B20 8-bult med blyfri B20 topp med 44mm insug och 35mm avgasventiler. Toppen är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K (Statoil).
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts och jag monterade nytt kamaxeldrev i fiber vid kambytet. Monterat nya packboxar på vevaxeln för att slippa oljespill. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har låtit renovera dubbla SU med nya "KD" nålar. Här har jag monterat nya luftfilter från 123GT/P1800 från -67. B20 motorn med 44/35mm ventiler och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar, lättat svänghjul till ca 8kg och har 2" Sport avgassystem
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 )
Servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och nya NGK tändstift.
Inköpta delar till motorbänken från Biltema!
(Foto Biltema)
Manöverpanel för motorbänk!
(Manöverpanel till motorbänk. Foto Biltema)
Gasreglage (Electronic Throttle Control)
Som gasreglage styr en potentiometer läget på gasstaget via en servomotor, dvs Electronic Throttle Control (Drive-By-Wire).
(Foto AliExpress. Metal Gears Servo Motor )
Länk till AliExpress. Metal Gears Servo Motor
Varvräknare 0-8000rpm!
Mätare som visar varvtalet med lysande vita siffror på mörk bakgrund. För bilar med 4 cylindrar. Mätområde:0 ~ 8000 rpm. För inbyggnad Ø52 mm. Endast 12 V. Varvräknaren från Biltema med artikelnr 32241 kostar ca 239kr!
(Foto Biltema)
Elektrisk oljetrycksmätare!
Mätare som visar oljetrycket mellan 0 - 10 bar. Givare 1/8” NPT medföljer. Elektrisk oljetrycksmätare från Biltema med artikelnr 32244 kostar ca 189kr inkl. givare!
(Foto Biltema)
Elektrisk oljetempmätare!
Mätare som visar oljetemperaturen mellan 50 - 150 °C. Givare 1/8” NPT medföljer. Elektrisk oljetempmätare från Biltema med artikelnr 32243 kostar ca 159kr inkl. givare!
Oljetråget som sitter original i P1800 har uttag för oljetempmätare. Många gånger är oljetråget utbytt efter ev. motorrenovering/motorbyte. Man kan då komplettera med en adapter för både oljetempgivare och oljetrycksgivare, Biltema artikelnr 322005 för ca 199kr!
(Foto Biltema)
Elektrisk vattentempgivare!
Mätare som visar vattentemperaturen mellan 0 - 120 °C. Givare 1/8" NPT medföljer. Vattentempmätaren från Biltema med artikelnr 32242 kostar ca 159kr inkl. givare!
Man kan komplettera med en adapter för vattentempgivare, Biltema artikelnr 322030 för ca 80kr som man sätter på kylarslangen!
(Foto Biltema)
Elektrisk vattentempgivare med egentillverkad adapter!
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 )
Amperemeter!
Mätare som visar strömstyrkan mellan -60 A till +60 A. Amperemeter från Biltema med artikelnr 32246 kostar ca 90kr!
(Foto Biltema)
Voltmeter!
Mätare som visar spänningen mellan 8 - 16V. Voltmeter från Biltema med artikelnr 32245 kostar ca 119kr!
(Foto Biltema)
Budget för motorbänk!
(Foto Tommy Lekström. Alla priser från Biltema)
Fyrkantjärnen kostade ca 500kr. För motorbänken tillkommer eget arbete samt ytterligare delar: Dubbelt främre avgasrör med dämpare och chokereglage mm.