Forumindex Bilens kategorier Motorer B20F blyfritt?

B20F blyfritt?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 15 apr 2018, 20:00

Inlägg: 2
Har en P1800E -72, importerad från USA med B20F motor. Läst att den kan köras på blyfri bensin, ej funnit mycket info kring detta. Hör gärna av er ifall ni har info/erfarenhet av att köra blyfritt med B20F.

Inlägg 15 apr 2018, 20:16

Inlägg: 312
Sannolikt är den inte avsedd att köras utan blyersättning, har inte sett någon som helst dokumentation att F-toppen till 1800 eller 140 har ventilsäten avsedda för blyfritt bränsle. Däremot hade första årsmodellen av 240 (1975) i USA utförande B20F avsedd för blyfri bensin och det härdade ventilsätet finns avbildat i 240 reservdelskatalogen, motsvarande information finns inte för 140 eller 1800.
140 klubben hävdar att alla F-toppar har härdade ventilsäten men kan inte presentera några som helst dokument om detta och du måste därför själv kontrollera om just din topp är avsedd för blyfritt. Det är inte alls omöjligt att toppen är ersatt med en 240-topp och därmed redan är blyfrikonverterad men ta inte detta för givet.

Vid normal* körning kan man köra många tusen kanske till och med 10000-tal mil utan problem med blyfritt bränsle i B18/20.
* I Sverige laglig körning både vad gäller hastighet och oljud.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 15 apr 2018, 21:25

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det viktiga i denna fråga tycker jag är att man själv bestämmer sig för hur man vill göra oavsett vad andra säger.
Det är i alla fall klart att det inte är skadligt att hälla i blyersättning i en gammal motor även om det inte behövs.

Jag har ingen egen erfarenhet om det behövs blyersättning i en VOLVO-motor men väl i en BMW-motor från 1972.
När blyet försvann ringde jag till BMWs tekniska rådgivning i Sverige och frågade hur jag skulle göra och lydde sedan deras råd.
Och jag kan bara konstatera att deras råd inte fungerade. Jag började efter ett tag tappa ventilspel (fick till slut justera upp ventilspelet varje vecka) ända tills jag började tanka med blyersättning. Sedan körde jag 30-40.000 mil utan problem fast med blyersättning vid varje tankning.

Så gissa om jag kör eller inte kör med blyersättning i min P1800!

Inlägg 16 apr 2018, 12:39

Inlägg: 2
Tack för all feedback!
Hittade själv informationen på webbsidan ” Volvos klassiska bilar” unders sektionen Volvos motorer (se nedan) men inte funnit någon annan dokumentation om detta.

”På USA-bilar infördes B20F på 125 hk med extra avgasrening hösten 1971. Året efter sänkes effekten till 112 hk genom att motorn anpassades till 91-oktanig blyfri bensin.”

Det blir blyersättning framöver, några bra tips på personer/verkstäder P1800 runt Göteborg?

Inlägg 16 apr 2018, 16:58

Inlägg: 312
Effektuppgifterna är nog blandade SAE och DIN därav uppgiften om 112-125hk, ingen stor förändring av F-motorn skedde utan den hade i stort sett oförändrad prestanda (112hk DIN). Dessutom var det en anpassning till lågoktanigt bränsle men ej till blyfritt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Motorer

cron