Sannolikt är den inte avsedd att köras utan blyersättning, har inte sett någon som helst dokumentation att F-toppen till 1800 eller 140 har ventilsäten avsedda för blyfritt bränsle. Däremot hade första årsmodellen av 240 (1975) i USA utförande B20F avsedd för blyfri bensin och det härdade ventilsätet finns avbildat i 240 reservdelskatalogen, motsvarande information finns inte för 140 eller 1800.
140 klubben hävdar att alla F-toppar har härdade ventilsäten men kan inte presentera några som helst dokument om detta och du måste därför själv kontrollera om just din topp är avsedd för blyfritt. Det är inte alls omöjligt att toppen är ersatt med en 240-topp och därmed redan är blyfrikonverterad men ta inte detta för givet.
Vid normal* körning kan man köra många tusen kanske till och med 10000-tal mil utan problem med blyfritt bränsle i B18/20.
* I Sverige laglig körning både vad gäller hastighet och oljud.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.