Forumindex Bilens kategorier Tillbehör & Övrig utrustning Vita däcksidor

Vita däcksidor

Radio, stereo, Air Conditioner, bagagehållare, extraljus, trimförgasare, trimdetaljer...

Inlägg 10 apr 2018, 15:41

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Helhetsintrycket av en gammal P1800 förbättras högst avsevärt med vita däcksidor. Här är min bil före och efter.

Presentation1.jpg
Presentation1.jpg (77.53 KiB) Visad 25843 gånger


Förutom att köpa däck med vit sida ( tex https://www.tyrelia.com/na-1-white-ring-p-64946.html ) kan man sätta dit lösa vita sidor på vanliga svarta däck. Jag har hittat två olika modeller:
- Lösa däcksidor som kläms fast mellan däck och fälg. Tex VEGU https://www.classicbildelar.com/vita-dacksidor/. En liten film om hur man sätter dit dem https://www.youtube.com/watch?v=jSIKixEAbow
- Lösa däcksidor som hålls fast av en specialutformad snobbring. Se http://www.ravus.de/ .

Den variant som kläms fast mellan däck och fälg tycker jag får generellt sett dåliga recensioner på nätet. Framförallt verkar det som om det är vanligt att dessa med tiden börjar gneka och knirra mot däcksidan när man kör sakta.

RAVUS variant tycker jag däremot får bra recensioner på nätet. Dock verkar dom vara mycket mer sällsynta. Jag valde RAVUS variant till min bil.

Men jag har inte blivit riktigt nöjd med dem:
- För våra gamla fälgar som inte har humpar som håller fast däcket ( http://docplayer.se/docs-images/40/2561 ... page_7.jpg ) skall man använda speciella fastsättningsclips för den vita däcksidan. Jag lyckades inte få den vita däcksidan att centrera ordentligt när jag använde dessa clips. Däremot gick det bra utan clips.
- Den kromade snobbringen centrerar inte heller bra. Vid varje luftventil på alla fyra fälgarna ”vinglar” snobbringen till på ett sätt som inte är snyggt och som irriterar mig mycket. Det syns tydligt när man kör. Se denna lilla film https://www.dropbox.com/s/btmw1v1k6tsah ... s.mp4?dl=0

Jag har ställt frågor till RAVUS om dessa två problem och fått följande svar:
- Om man följer monteringsanvisningarna noggrant kan det fungera även utan clips så jag kör vidare utan clips och hoppas på det bästa
- Våra fälgar är tydligen ”trånga” och då kan man inte undvika att snobbringen ”buktar ut” en aning vid däckventilen

På en stillastående bil pryder RAVUS vita däcksidor verkligen sina platser men pga problemen med kromringarna kan jag inte rekommendera att köpa dessa vita däcksidor.
När man som jag hållit på och renoverat bilen under många år och tagit många beslut under renoveringsarbetet hur ”slarvigt” eller noggrant man skall göra jobbet så är ”vinglande” snobbringar helt enkelt inte tillräckligt bra.

Detta blev svaret från RAVUS efter att ha informerat dem om att jag inte kan rekommendera deras produkt till VOLVO-ägare (översättning med Goggle fungerar hyfsat http://translate.google.se/translate_t?hl=sv# ):

”Ich kann ihre Bedenken nachvollziehen. Bedenken sie bitte, dass das Ravus-System für viele unterschiedliche Felgen verwendet werden kann. Grade bei Oldtimern sind die Felgen, auch wenn alle 15 Zoll sind, sehr unterschiedlich. Sie haben Felgen ohne Hump, dadurch ist der Innendurchmesser kleiner. Somit ist das ein oder andere mit Kompromissen verbunden. Es wäre sehr schön gewesen wenn alle Felgen identisch wären, das hätte mir vieles vereinfacht. Selbst beim Volvo sind die Felgen unterschiedlich. Dazu kommt dann noch unterschiedliche Reifenbreiten. Ich denke aber, dass das Ravus-System eine echte gute Alternative für viele Autos darstellt”

Inlägg 10 apr 2018, 16:39

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Jag har själv bittert tagit en tugga av det sura äpplet att betala mycket för mina däck ( det har bara varit så att min bil iallafall bara skall ha vita breda däcksidor), jag har sett dessa utanpåliggande funka enbart som du skriver på en stillastående bil...tyvärr är det så att vill man ha det klockrent och på riktigt så får man betala, tyvärr ordentligt mycket över vad det borde kosta.
Sett några som gulnar också efter några månader....

Men vilken skillnad på din bil, från lite dov till ett ögongodis enligt mitt tycke

Däck med vit rand ( smal 19mm) och ett bra sådant kan man ju få till ett bra pris, typ 700-800 st, men med breda vita sidor (57mm)
vet jag att med frakt så hamnar man på typ 2.300:- st, Bribos etc

Min senaste tanke var att kolla om det går att köpa ett med smal rand och sen måla med gummifärg ned mot fälgkanten, så man får en snygg kant ut mot däcket, borde ju kunna funka....för mina har nu ca 6000 mil bakom sig och man kanske borde börja tänka på att byta,
men 9000:- känns i sparbössan tyvärr....

Inlägg 10 apr 2018, 16:58

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Man hittar också på nätet folk som målat med vit färg (special för gummi) på sina svarta däck.
Inte heller detta verkar vara någon höjdare. Tex att det vita gulnar efter ett rätt kort tag.

Inlägg 11 apr 2018, 16:03

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Jo, därför kände jag att jag tar och biter i det sura och köper däcken klara , som jag vill ha....cooker
Men som sagt så gillar man utseendet med vita sidor (som jag) så kostar det ( men det är värt det tycker jag!)

Lycka till med ditt val också!!


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Vilken fälgstorlek (tum) passar till vilket däck?

Ibland vill man veta vilka fälgar som går på en viss däckstorlek. Detta är något som kan vara svårt att veta. I listan nedan så ser du vilken däckstorlek som passar vilken fälg. Observera att listan inte är 100% sanning för olika däck kan man sträcka/ töja på olika vis.
Listan nedan går enligt tumstorlek på däcken:

Dimension Fälgbredd
165/70R15: 4" - 5.5"
165/80R15: 4" - 5.5"
175/45R15: 5.5" - 6.5"
175/50R15: 5" - 6"
175/55R15: 5" - 6"
175/60R15: 5" - 6"
175/65R15: 5" - 6"
175/70R15: 4.5" - 6"
175/75R15: 4.5" - 6"
185/55R15: 5" - 6.5"
185/60R15: 5" - 6.5"
185/65R15: 5" - 6.5"
185/70R15: 4.5" - 6"
185/80R15: 4.5" - 6"
195/45R15: 6" - 7.5"
195/50R15: 5.5" - 7"
195/55R15: 5.5" - 7"
195/60R15: 5.5" - 7"
195/65R15: 5.5" - 7"
195/70R15: 5" - 6.5"
195/80R15: 5" - 6.5"
(Utdrag för 15 tums radialdäck från http://www.gand.nu)


Breda 5,5 tums fälgar med nya däck 195/65R15 med 23mm vit sida

Tyred.se har 4st Vitour Galaxy R1 195/65R15 91H upp till 210km/h med 23mm vit sida för 711kr/st.

Bild
(Foto http://www.tyred.se Vitour Galaxy R1 195/65R15 91H upp till 210km/h.
Priser enligt aktuell prislista per den 2020-07-12)

Däckdiametern är ungefär densamma som originalhjulet

Bild


Nya däck 195/65R15 med 23mm vit sida monterade på röd P1800 -64

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Nya däck Vitour Galaxy R1 195/65R15 91H med 23mm vit sida)


Köpte 4 breddade fälgar utan ventilation i dimension 5.5" x 15" på Tradera för 3500kr inkl. snobbringar och navkapslar.

Bild
(Foto Michael Bengtzing Valborgsmässoafton den 2018-04-30!)

Ser fram emot sommaren 2020 på klassiska hjul!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Breddade oventilerade originalfälgar till 5,5"

Närbild på en breddad fälg utan ventilation i dimension 5.5" x 15" inkl. snobbring. Om man tittar noggrant så kan man se att fälgen är breddad 1.5" utåt med ett stålband på ganska snyggt sätt.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. 4" oventilerade originalfälg breddad 1,5" till totalt 5,5" köpta på Tradera)

Hjulen med vita däcksidor monterade på P1800 ser ut så här!

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Röd P1800 -64 med breddade oventilerade originalfälgar till 5,5")

Helt OK utseende. Kostnaden för 5.5" fälgar inkl. snobbringar och navkapslar var 875kr/st på Tradera. Nya däck med 23mm vita däckssidor 195x65x15 hos Tyred.se kostar 711kr/st (2020-07-12). Totalt ca 1600kr/hjulet.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Röd P1800 -64 med breddade oventilerade originalfälgar till 5,5")

Har tidigare installerat nya Lesjöfors fram/bakfjädrar, nya Polyuretan bussningar till P1800 fram/bakaxel från VP-Autoparts samt nya Monroe stötdämpare för bättre väghållning. Har nu monterat 5.5" klassiska oventilerade fälgar med nya 195x65x15 däck.

Väghållningen blev mycket bra, en distinkt och stabil P1800 med körglädje!
Min P1800 är besiktningsbefriad så jag ska höja bakfjädrarna ca 2cm för ökad frigång mellan däck och bakskärm mha höjningssats för ca 100kr.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Inlägg 02 maj 2018, 07:57

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Som synes (på första bilden i denna tråd) är min bil lika "låg" bak som din. Är dom verkligen så låga i original?
Med bara föraren i bilen är det väl OK men med passagerare och tung "verktygslåda" i bagaget blir bilen väl låg bak.

Berätta gärna vilken höjningssats du skaffar och vart den köps för jag skulle också vilja höja bilen en aning bak.

Vart har du köpt dina fjädrar? VP-Autoparts eller liknande?
Har du köpt original fjädrar eller sänkningsfjädrar?


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Vita däcksidor och fjädring

Jag har installerat nya VP-Autoparts P1800 standardfjädrar från Lesjöfors både fram/bak hösten 2017. Däcksfirman har monterat nya 195x65x15 däck med 23mm vit sida för 711kr/st köpta från Tyred.se på breddade oventilerade 5.5" stålfälgar. På bilden har jag full bensintank, 5 liters reservdunk, tung verktygslåda och kraftigare domkraft i bagageutrymmet. Upplever att avståndet mellan bakdäck och skärmkant är i minsta laget.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Röd P1800 -64)

Denna vita P1800 har gamla originalfjädrar men har synbart högre akter.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Vit P1800 -64)

Flexibel höj- och sänkningssats från Biltema

För justering av spiralfjädrar. Ej godkänd av Svensk Bilprovning. Artikel: 341712. Pris 49.90kr/sats. En sats per fjäder behövs, dvs 2 satser per axel för 100kr.

Bild
(Foto Biltema. Justering för höjning/sänkning)

Min P1800 är besiktningsbefriad så jag ska höja bakfjädrarna ca 2cm för ökad frigång mellan däck och bakskärm mha Biltemas höjningssats för 100kr/axel.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Före höjning: Låg akter på P1800

Jag upplever att avståndet mellan bakdäck och skärmkant är i minsta laget. Jag har installerat nya VP-Autoparts P1800 standardfjädrar från Lesjöfors både fram och bak. På bilden har jag monterat nya 5.5" fälgar och 195x65x15 däck med 23mm vit linje. P1800 har full bensintank, 5 liters reservdunk, tung verktygslåda och kraftigare domkraft i bagageutrymmet.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Röd P1800 -64före höjning)

Efter höjning: Normalhöjd på aktern på P1800!

Min P1800 är besiktningsbefriad så jag har nu höjd aktern med 1" för ökad frigång mellan däck och bakskärm mha Biltemas höjningssats för 100kr. Den röda P1800 har nu 65cm mellan bakre skärmkant och marken på båda sidor.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Röd P1800 -64 efter höjning)

Referenshöjden bak på original P1800

Denna vita P1800 -64 har gamla originalfjädrar och 65cm mellan bakre skärmkant och marken på båda sidor.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Vit P1800 -64 med originalfjädrar)

Flexibel höj- och sänkningssats från Biltema

För justering av spiralfjädrar. Ej godkänd av Svensk Bilprovning. Artikelnr 341712. Pris 49.90kr/sats. En sats per fjäder behövs, dvs 2 satser per axel för 100kr.

Bild
(Foto Biltema. Höjdmätning efter justering)

Kontrollmätning till horisontell trälist på P1800

På vissa P1800 skiljer höjden på höger och vänster bakskärmskant. Tex på min vita P1800 -65, bla pga olika pressverktyg, krockskador och ev. dåliga reparationer. Jag placerar därför en horisontell trälist 105cm bakom dörrkanten. Kontrollmäter upp till den plana trälisten och höjden är nu 93cm på höger och vänster sida, på både röd P1800 -64 och vit P1800 -64.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Kontrollmätning till horisontell trälist)


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Höjd på P1800 med nya original fjädrar

Jag har installerat nya VP-Autoparts P1800 standardfjädrar från Lesjöfors både fram och bak. Har även monterat nya Polyuretan bussningar från VP-Autoparts till P1800 fram/bakaxel. På bilden har jag breddade 5.5" fälgar och 195x65x15 däck med 23mm vit linje. P1800 har full bensintank, 5 liters reservdunk, verktygslåda, reservhjul och kraftigare domkraft i bagageutrymmet.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. P1800 före höjning den 2019-05-15)

Höjd på P1800 med 1 tum höjningssats bak

Min P1800 är besiktningsbefriad så jag har nu höjd aktern med 1" för ökad frigång mellan däck och bakskärm mha Biltemas höjningssats med artikelnr 341712. Den röda P1800 har nu 62cm mellan främre skärmkant och mark samt 64cm mellan bakre skärmkant och mark vid full tank.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. P1800 efter höjning den 2019-07-24)

Avståndet mellan bakdäck och skärmkant är nu bra. Originalfälgarna är breddade 1.5tum utåt till 5.5tum och de nya 195/65/15 däcken går nu fritt från skärmkanterna bak!

VP-Autoparts P1800 standardfjädrar fram och bak från Lesjöfors

Bild
Bild
(Foto VP-Autopart. P1800 standardfjädrar fram och bak från Lesjöfors)


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Nästa

Återgå till Tillbehör & Övrig utrustning

cron