Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Saknar du varningsblinkers?

Saknar du varningsblinkers?

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 01 apr 2018, 17:48

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När kylarfläkten på min 63a skar sönder kylaren så att allt vatten rann ut kom jag till insikt att det vore bra att ha varningsblinkers på min bil. Det kändes inte alls bra att lämna bilen på motorvägen utan att kunna sätta på varningsblinken.

Det var dock enkelt att montera varningsblinkers på min bil. Det enda jag behövde skaffa var en lämplig strömbrytare med följande funktion.

strömbrytare koppl.schema.jpg
strömbrytare koppl.schema.jpg (20.41 KiB) Visad 7131 gånger


Strömbrytaren skaffade jag från en SAAB 96 V4. Den har numret 14432000 ingjutet i plasten. Det säljs relativt ofta sådana på tex Tradera

Strömbrytare.jpg
Strömbrytare.jpg (32.1 KiB) Visad 7131 gånger


Strömbrytaren kopplas in:
- Stift 1 (vilket som helst): Ansluts till den kabel på blinkreläet som går till blinkersspaken (purpur/grön på min bil)
- Stift 2 (vilket som helst av resterande två): Ansluts till kabeln som går till vänster blinkerslampor (grön/röd på min bil)
- Stift 3: Ansluts till kabeln som går till höger blinkerslampor (grön/vit på min bil)

Får man tag på en strömbrytare med nummer 14432001 så fungerar den lika bra. Den har förutom ovan beskrivna tre stift även ett fjärde stift som är jord (stift nr 31). Förmodligen för att enkelt kunna jorda lampan om inte strömbrytaren jordas när den skruvas fast i instrumentbrädan

Strömbrytaren kan sättas till vänster om ratten så att kabeldragningen blir enkel. Blinkreläet sitter ju längst till vänster under instrumentpanelen och alla kablar som går till blinkerslamporna likaså. I skarven där bilens bakre- och främre kabelhärvor är ihopkopplade (precis ovanför blinkreläet) fanns det tom lediga anslutningar till de grön/röda och grön/vita kablarna (på min bil) så det var enkelt att koppla in kablarna från strömbrytaren.

När tändningen eller parkeringsläget är på blinkar nu alla fyra blinkerslamporna (samt strömbrytaren) när strömbrytaren dras ut.

Vill man kunna varningsblinka med tändningslåset i avstängt-läge (det vill man säkert) så matar man blinkreläet direkt från batteriet isf från tändningslåset (som det är i original). Dock med nackdelen att man då måste se till att blinkerspaken alltid är i neutralläget när man lämnar bilen.
Riskerna med denna nackdel kan elimineras på två sätt:
1. Koppla om elen så att vanliga blinkersen får ström när tändningslåset är påskaget och varningsblinkersen får ström direkt från batteriet. Med mina bristfälliga elektroniska och elektromekaniska kunskaper blir dock lösningen onödigt komplicerad för att jag skall bli nöjd så om jag tycker det behövs väljer jag nog i stället följande lösning
2. Med ett dubbelrelä och en summer få man en ljudsignal om man slår av tändningen (och tex öppnar dörren) med blinkersen påslagen.

Skulle blinkreläet inte blinka som man vill så måste man förmodligen byta det till ett som klarar högre effekt än 2 blinkerslampor. Tex märkt med 2(4)x21W. Dessa satt på många bilar från 70-90-talet och kan idag köpas på tex BILTEMA
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017800/
Begagnade sådana blinkreläer säljs relativt ofta på tex Tradera. Tex var bla detta till salu 2018 vecka 12.

Blinkrelä.jpg
Blinkrelä.jpg (38.74 KiB) Visad 7131 gånger


Skulle blinkreläet blinka bra med 4 blinkerslampor inkopplade trots att det står 2x21W på det (som mitt gamla Hella-relä gjorde) får man ta sig en fundering på om reläet kan hålla i längden trots den kraftiga överbelastning det blir på det med 4x21W belastning. Speciellt som man ju kan stå och varningsblinka flera timmar i sträck om oturen är framme.

Inlägg 01 apr 2018, 19:44

Inlägg: 312
Anledningen till märkningen 2x 21W kan vara blinkfrekvensen, med högre belastning blinkar lamporna för fort (eller om det är för sakta). Moderna blinkreläer har konstant frekvens oavsett belastning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 02 apr 2018, 08:57

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag skulle gissa att i moderna blinkreläer som blinkar med samma frekvens oavsett belastning så är det inte lampbelastningen som styr blinktakten utan inbyggd elektronik.

I äldre blinkreläer finns det inte minsta transistor, kondensator eller motstånd utan där är reläet tillverkat för att fungera bra med en viss belastning dvs ett visst anta blinkerslampor inkopplade och alla tillverkningsmått (tex kontaktgap) intakta. Dom skall också hanteras varsamt för att inte sluta fungera bra. På flera av mina gamla blinkreläer står det därför "Nicht werfen" (Hella) eller "Do not drop" (LUCAS)

Jag testade flera olika blinkreläer av äldre modell och något relä blinkade "tveksamt" och med svagt ljud med för liten belastning inkopplad och flera blinkade med ungefär normal takt men lät högt/hårt med för mycket belastning inkopplad

När jag monterade varningsblinkers på min bil så fungerade det gamla blinkreläet (Hella) "bra" men lät högt/hårt så jag bytte för säkerhets skull till ett modernare elektroniskt relä avsett för högre belastning än det gamla reläet.

Om det gamla original LUCAS-reläet skulle ha fungerat vet jag inte eftersom det blinkade "opålitligt" (blinkade tveksamt, långsamt och fort om vartannat) och jag därför redan tidigare bytt det mot ett gammalt Hella-relä.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron