Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 Svis

Svis


Inlägg 25 nov 2017, 11:24

Inlägg: 11
Hej

Jag är ny ägare av en 65a , har konstaterat oljud i bakaxel, ej lhjullager.
Har blivit rekommenderad vända mig till SVIS
Min fråga är hur gör man bäst, hur fungerar det runt SVIS?

Mvh /Janne

Inlägg 25 nov 2017, 17:45

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I vintras var mina planer att använda SVIS för att renovera min bakaxel så jag tog kontakt med dom. Av olika orsaker slutade det med att jag renoverade den själv trots att jag aldrig gjort ett sådant jobb förut. Jag har beskrivit här på forumet vart man kan hitta information om bakaxelrenoveringar, hur jag gjorde, vilka verktyg jag använde osv

Annars är nog SVIS den bästa och billigaste instansen att anlita i Sverige. Jobbet görs av en (bara en tror jag) pensionär när han har tid och lust så det kan ta ett tag att få den färdig. Jag pratade med honom på telefon och fick stort förtroende för honom. För övrigt har jag inte hört eller läst något negativt om SVIS och deras bakaxelrenoveringar.

Jag mailade helt enkelt dom och ställde ett antal frågor och efter ett tag så ringde renoveraren upp mig. SVIS har ju bara öppet vissa tider så det kan ta en eller ett par veckor att få kontakt med dem.
Jag ringde i och för sig också men det var aldrig någon som svarade. Gissningsvis så ringde jag vid "fel" tidpunkter.

Jag hade aldrig någon detaljerad diskussion med dom om priser men jag fick en bestämd känsla av att det inte skulle bli speciellt dyrt. Materialkostnad samt några timmars jobb. Priserna på tex lager är (enl VP-Autoparts vilket jag tror är deras leverantör) för en sats difflager till en 27-axel 1295 kr och för en 30-axel 1045 kr. Hjullagren kostar 563 kr/st (tom ch.nr 30000). Sedan tillkommer det alldeles säkert en del "småsaker" ytterligare. Tex packboxar, filtringar och packningar till hjullagren samt packning till diffkåpan. Dessa uppräknade delar kostar tillsammans runt 400 kr

Vad som händer om din bakaxel har större fel vet jag inte. Tex om dom har nya eller beg delar till sådant som kan behövas.
När jag renoverade min bakaxel slutade det tex med att jag fick köpa tre bakaxlar för att få ihop tillräckligt bra delar till en bakaxel. Då var det i och för sig inte min bils bakaxel jag renoverade utan en "lös" som jag skaffade för jag ville köra med bilen under bakaxelrenoveringen. Jag hade ju aldrig gjort arbetet förut och var inte ens säker på om jag skulle gå iland med det. Höljet och drivaxlar tog jag från en bakaxel, kronhjul och pinjong från en annan och differentialen med sina fyra små drev från en tredje axel.
Tex var pinjongdrevet kraftigt gravrostigt på en axel och kronhjulet likaså på en annan axel jag köpte. Så när jag köpte den tredje axeln så var villkoret att jag innan köpet fick plocka av diffkåpan och kolla att kronhjul och pinjong gick att använda.

Inlägg 25 nov 2017, 20:04

Inlägg: 11
Per lu
Tack för ett mycket utförligt svar, jag kommer kontakta svis.

Janne

Inlägg 26 nov 2017, 18:27

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Ove på SVIS, som hanterar bakaxlar är en mycket kunnig man, han renoverade en i våras åt mig som var en M30 med gamla fästen
som passar till min 64:a, bra att ha i reserv när den gamla som det finns inte mycket reservdelar till längre...

Det han inte vet om bakaxlar är inget då värt att veta om! passa på att fråga saker för där på svis finns kunskap som sällan finns på lokala verkstäder..lycka till!

Inlägg 27 nov 2017, 17:06

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har också skaffat en 30-axel som passar till min -63a men primärt för att kunna prova lägre utväxlingar än 4,1 som det är på den 27-axel jag har renoverat och som jag nu kör med.

Sedan är det förstås bra att det finns tex nya kronhjul och pinjonger att köpa till 30-axlar för vettiga pengar. Fast frågan är väl om det är nya grejer man i första hand funderar på att använda när man renoverar sin 30-axel. Så tex kan man ju ta (tror jag) en komplett differential med hus och 4 av dom 6 dreven från 30- och 1030-axlar långt in på 80-talet och om jag inte minns fel tom ett par år in på 90-talet (i alla fall kronhjul och pinjong). Och dom två drev som inte passar (pga olika antal splines) tar man från sin egen 30-axel. Så det borde finna goda möjligheter att få tag på både bra och billiga begagnade delar så att man får en väl fungerande 30-bakaxel till sin bil.

Även en 27-axel kan man fortfarande renovera och få den att bli praktiskt taget i nyskick. För mig behövdes det 3 begagnade bakaxlar för att få fina delar att sätta ihop en bakaxel av. Och inte behöver det bli så väldigt dyrt heller så länge man handlar av privatpersoner. Så tex kostade den bakaxel jag tog kronhjul och pinjong från 300 kr. Och den bakaxel jag tog en differential i "nyskick" från kostade 10 kr och då fick jag också med en komplett Amazon-framvagn och en halv B18-motor. Med dessa bakaxlar fick jag förstås också med en massa andra delar (tex shims) som kom till god nytta när jag shimsade in alla värden på den axel jag renoverade

Inlägg 29 nov 2017, 12:31

Inlägg: 11
var fick du tag i bakaxlarna?

Inlägg 29 nov 2017, 22:01

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag satte mig ner med Google och letade efter alla 27-axlar jag kunde hitta

En 27-axel (och en 30-axel) hittade jag via detta forum
En 27-axel (och en framvagn och en halv B18-motor) hittade jag på Tradera. Utgångsbudet var 10 kr. Det var bara jag som bjöd.
En 27-axel hittade jag i en Facebookgrupp för VOLVO-delar. En axel i en ett år gammal annons visade sig vara osåld. Den var omgjord för att passa en Duett (andra infästningar) men det spelade ingen roll eftersom det bara var kronhjul och pinjong jag behövde
https://www.facebook.com/groups/1596846 ... saleposts/
Generellt sett gillar jag inte Facebook då jag bla tycker att det är alltför rörigt och ostrukturerat där. Men ibland får principerna ge vika. Det tog förstås ett litet tag att gå igenom alla annonser 1-2 år tillbaks men det gav ju resultat så jag får väl trösta mig med det.

Sedan hittade jag "många" bakaxlar hos folk och firmor som gör affärer med begagnade delar men där var prisnivån i allmänhet sådan att det inte passade min plånbok


Återgå till 1963 - 1969

cron