Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Försäkring ?

Försäkring ?

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 16 aug 2017, 05:02

Inlägg: 17
Hej

Jag har nyligen köpt en P1800 -65 som har varit avställd under lång tid så jag tror det är bäst att
transportera hem den på en släpvagn
Under transporten och även senare vid arbete med den så kan ju vad som helst hända som skulle kunna bli kostsamt
Funderade därför på hur ni som mekar och ni som förvarar era bilar, om ni tecknar någon speciell försäkring, tecknar en
ordinarie bilförsäkring eller om ni har dem försäkrade genom er hemförsäkring eller dyl. ?

Hälsningar
Per-Erik Magnusson

Inlägg 16 aug 2017, 06:42

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För min körklara P1800 -63 har jag en MHRF-försäkring (helförsäkring)
Likaså för min Porsche 356 som är isärplockad och under renovering (renoveringsförsäkring)

Det förutsätter förstås att man är medlem i någon av de MHRF-anslutna klubbarna och att man har en bruksbil

http://www.mhrf.se/forsakring

Inlägg 16 aug 2017, 17:46

Inlägg: 17
Hej Per och tack för ditt svar !

Ja... jag läste lite om MHRF försäkringarna eftersom jag fick den infon när jag gick med i P1800- klubben.
Men som jag förstod så gällde den färdigrenoverade bilar eller bilar i gott skick, dessutom fick man
inte använda dem för brukskörning.
Jag hade ju tänkt använda min bil som bruksbil så jag tyckte inte den passade så bra.
Men någon sorts garageförsäkring som du nämner måste det bli under första tiden innan den är klar

Inlägg 16 aug 2017, 20:58

Inlägg: 312
Det är tyvärr så att mhrf-försäkringen innehåller sådana begränsningar att den inte är ett alternativ för en bil i trafik om man inte tänkt bryta mot villkoren. Som renoverings/uppställningsförsäkring är den nog ett utmärkt alternativ.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 16 aug 2017, 22:08

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För en bruksbil skall inte en MHRF-försäkring användas!
Däremot får du i princip köra din MHRF-försäkrade bil "hur mycket som helst" bara det är av typen nöjestur och du inte normalt skulle företagit resan med din bruksbil. Du får tex inte ta din MHRF-försäkrade bil och åka till ICA och handla. I alla fall uppfattar jag det på sådant sätt.

Bilen kan dock se ut precis hur som helst när man tar en försäkring. Bilen besiktigas av en MHRF-besiktningsman och man får lämna in "en massa" kort på hur den ser ut. När jag besiktigade min P1800 för en MHRF-försäkring så visade man mig kort på en massa "vrak" som man försäkrade. Visserligen var dom bilprovningsbesiktigade (och således körklara) men dom såg verkligen ut som "sju svåra år" både utvändigt och invändigt.

Kolla tex här http://www.mhrf.se/forsakringsbroschyr_2017

Sedan har jag för mig att P1800-klubben har utfärdat regler kring vilket skick en P1800 skall vara för att få MHRF-besiktigas och om detta har någon inverkan på om man kan få en MHRF-försäkring eller inte vet jag inte.

Inlägg 17 aug 2017, 09:25

Inlägg: 312
Det är just brukarbegränsningen jag tänkte på, i min värld är det roligare att åka till ICA i en 1800 än i en nyare bil och jag vill kunna använda en hobbybil utan begränsning.
För en bil i trafik kanske https://www.bilsportmc.se/forsakringar/ ... orsakring/ är värt att kontrollera eller ett vanligt försäkringsbolag som kan vara något dyrare men helt utan begränsningar i brukarvillkoren.
En snabbkoll ger en premie på <800kr/år för en bil värderad till 80000kr och ca 1700 vid en värdering på 225000kr, detta gäller hos bilsport. Länsförsäkringar gav en premie på ca 1000kr/år och inget värde behövde anges, den försäkringen har villkor för en bruksbil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 17 aug 2017, 16:07

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Jag har valt att faktiskt ha min som tjänstebil eftersom jag har firma, har vanlig fullförsäkring ( Folksam) och kör mycket mer än dom få mil man tydligen är begränsad av med en veteran försäkring.

Jag vet inte exakt vad gränsen går, som dom skriver:
"En enstaka körning till jobbet för att visa det fina fordonet för arbetskamraterna är okej – men inte att ta den till jobbet för att vardagsbilen är på service!
Det ska alltid vara ett nöjesmoment förknippat med körningen."

Och eftersom jag alltid njuter av nöjet att köra den typ 1200-1800 mil per år så gissar jag att jag inte är i åtanke med just veteranförsökring även om jag skulle då åberopa den formuleringen kanske.....

men dom har ju renoverings försäkring etc , sånt som kanske inte finns i dom vanliga fullförsäkringarna.

Har varit lite orolig att vid en ev. krock som ger större skador så bilen blir obrukbar ( läs skrot) vad dom egentligen då betalar ( man vill ju ha en likvärdig årsmodell och skick och helst inte bara pengar )

Försökt få ett riktigt besked men försäkringsbolag är ju som dom är, lovar stort och levererar litet när det väl gäller....
Jag vet faktiskt inte vad som händer vid en stor skada om man har en veteranförsäkring, men man har ju lärt sig att snåla brukar
sällan vara till glädje när nåt verkligen händer, men dom kanske täcker sånt med...

Jag blev påkörd bakifrån och fick lämna in bilen, men skadorna var små dock och jag behövde ju inte använda min försäkring men
vi hade samma Folksam och dom hade svårt att utreda vems felet var (?) trots att vi båda var överens om vem kört in i vem...


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800

cron