Man kan nog använda strömbrytare från flera olika bilar som ersättare för original om man vill. Fast de flesta lösningar dras nog med samma svaghet som förslaget ovan. Nämligen att knoppen ser olika ut eller sitter fast på annat sätt så att original knopp inte passar.
Själv använder jag (åtminstone tills vidare) en brytare från BMW E3-modellerna från 60- och 70-talen (2500, 2800, 3.0, 3.3). Den har dessutom en snarlik knopp som original P1800 fast med vitt inlägg i knoppens ände med en svart belysningssymbol. Den kan man måla svart om man vill. Den brytare som jag använder fungerar bra till instrumentbelysningen också. Reglerar från helt avstängt till full belysning på när man vrider på knoppen från fullt vänster till fullt höger.
Strömbrytaren kan ses 4 bilder ner i denna länk
http://volvo1800pictures.com/0_car_phot ... ldsida.phpSom synes har jag inte målat det vita centrumet svart än.
Dock är det viktigt att man kollar att den strömbrytare man tänker använda verkligen tål hela strömmen till strålkastarna. Det finns säkert bilar där strömbrytaren bara hanterar styrströmmen till halv- och helljusreläer och dessa strömbrytare kommer att gå sönder eller brinna upp om dom monteras i en P1800
En fördel om man använder andra bilars strömbrytare är förmodligen att man slipper LUCAS-kvaliten (men det är väl en del av tjusningen med en P1800!?) . Den BMW-strömrytare jag använder är av fabrikatet BOSCH och det brukat betyda kvalitet. Den BMW 3.0S som jag har sålt hade tex samma strömbrytare under sina 75.000 mil och 40 år och det var inga fel på den. Det blir en dj-a massa tända och släcka ljuset. Utan att den krånglat en enda gång under den tiden.