Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Fjädrar, dämpare & bussningar

Fjädrar, dämpare & bussningar

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 28 mar 2015, 22:57

Inlägg: 20
Jag är i valet och kvalet nu när jag renoverar min 66:a om jag ska behålla standard gummibussningar, fjädrar och köra billiga gasdämpare, eller om jag ska byta till polyuretanbussningar, andra (och lägre) fjädrar och Bilstein gasdämpare. Jag säger inte nej till bättre väghållning och "ride height", men inte om gången blir struttig av det som med klassiska sportsänkningsfjädrar.

På V-performance.com (Volvo Performance Developments, VPD), som kör historisk racing med P1800 i USA, har de forskat mycket på väghållning och deras tips för enklaste modifiering för tydligt förbättrad väghållning men ändå med mjuk gång var just polyuretan, progressiva fjädrar fram och linjära bak, plus specialdesignade Bilstein-dämpare (ordinarie Bilstein till P1800 ansågs vara för hårda). Men VP säljer bara kit med antingen progressiva (Amazon) eller linjära (P1800) fjädrar, då de progressiva ska vara för mjuka för P1800. Något som också VPD konstaterade, och själva utvecklade progressiva fram med linjära bak. Finns inget sånt i Sverige? KG-Trimning säljer visserligen progressiva till P1800 också, men runtom, och blir kanske för mjuka?

Ja jag undrar helt enkelt vad ni har för erfarenhet av allt det här med polyuretan, andra fjädrar och dämpare. Just nu lutar jag åt orginalspåret som ju aldrig är fel, men om dollarn inte hade stigit så mycket hade jag varit frestad att ta hem ett kit från VPD.


Inlägg: 37
Hej
Jag har kört renoverade bilar med nya gummibussningar (original) och just nu har jag polyuretanbussningar runt om samt Volvos egna röda sportgasdämpare för Amazon. Tror det är Decarbon...mörkröda!? Dämparna gav en klart struttig upplevelse till att börja med, men har liksom mjukat till sig efter tre somrar. Nu känns det bra, men med betydligt stadigare gång utan kurvkrängning Fjädrarna är nya originaldelar.

Skillnaden mellan gummibussningar och polyuretan tycker jag främst ligger i en mer tydlig styrkänsla. Men i mitt fall så är det svårt att avgöra eftersom jag kör med Robergel ekerhjul. Dessa har lite mer flex i fälgen jämfört med plåtfälg.

Erfarenheten ger vid handen att det är marginell förbättring med polyuretan. Men jag vill nog påstå att P1800 mår bra av lite stadigare dämpare jmf med original.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron