Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Överväxeln: Erfarenheter av oljetrycket

Överväxeln: Erfarenheter av oljetrycket

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har någon erfarenheter av oljetrycket i överväxeln (type D) vid olika oljetemperaturer och olika oljetyper?
Enligt VOLVOs verkstadshandbok skall oljetrycket ligga på 34-39 bar (500-570 PSI) vid 50-60 km/tim men det står inget om vid vilken temperatur på oljan.

I min 63a hade jag för lågt oljetryck och ställde upp det till 38 bar vid 60 km/tim och kall olja (ca 20 grader).
När jag har kört 50-80 km/tim i 1-1,5 mil i 20-gradig värme har växellådan blivit ljummen och oljetrycket hade sjunkit till 30 bar vid 60 km/tim.
Jag kör med "vanlig motorolja" i växellådan. I mitt fall SAE 10W/30 mineral från BILTEMA.

Någon som vet vad oljetrycket borde vara vid olika oljetemperaturer och olika oljor. På nätet finns många olika rekommendationer över vilken olja man "skall" och kan använda. Vanliga rekommendationer är:
- samma olja som i motorn (SAE 10W/30 mineral för mig)
- SAE 20W50
- SAE 30W


Inlägg: 312
I teorin bör det vara samma tryck oavsett oljetemperatur. Efter 50 år finns det förmodligen slitage i alla tätningsytor vilket gör att det innre läckaget i hydraulsystemet ökar och flödet från pumpen ej räcker till för att ersätta all läckolja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tror också att det inre läckaget säkert är mycket större än när överväxeln var ny. Men att trycket skulle vara konstant oavsett oljetemperaturen låter osannolikt för en ny/nyare växel . Tycker jag.

Men teoretiskt möjligt är det väl. Fast då skulle tillverkaren få lägga ner en hel del konstruktionsarbete på att inte få för höga tryck vid kall olja och maxhastighet.

50-60 är väl i princip den lägsta hastighet man kör med överväxeln inkopplad och jämför man tex med bilmotorer som går på sin "lägsta hastighet" dvs tomgång och upp till kanske 1000-1500 rpm så skiljer det väldigt mycket på oljetrycket mellan varm och kall motorolja. Jag skulle gissa att en typisk skillnad kan vara 2 bar eller mer (1,5-2,5 bar vid varm motorolja och 4-5 bar vid kall motorolja) för nya bilar.


Inlägg: 312
Eftersom Volvo inte uttryckligen anger att växellådan ska varmköras bör det vara vid kall olja (20°C) som man ska kolla.
Fjädern i reduceringsventilen behöver klämmas ihop olika långt beroende på temperatur och flöde så en viss skillnad är det på trycken vid olika förutsättningar. Har du provat själv vid t.ex. 70/90 km/h?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag gjorde en litet längre provtur i går kväll då jag också körde fortare.

Vid ca 20 graders oljetemp har jag runt 38 bars oljetryck. Det har jag ställt in med brickor under reduceringsventilens fjäder.
När jag "brände" mig (utan bestående men) på växellådshuset men ändå kunde hålla kvar fingrarna länge (borde vara runt 50 grader då!?) hade jag 26 bars tryck vid 60 km/tim och vid 31 bar vid 100 km/tim

Jag har säkert för stort inre läckade av olja så jag skall titta över dom delar som går att komma åt med lådan kvar i bilen. Vad jag kan förstå är det:
- reduceringsventilens olika delar. Bla sitter där en kolv som jag tyckte gick alldeles för lätt i sitt lopp. En O-ring på kolven skall täta mot cylinderloppet men gör det troligen dåligt
- oljepumpens olika delar
- manöverventilens olika delar

Idag kör jag med BILTEMAs SAE 10W/30 mineralolja i lådan och den kan nog vara litet väl tunn. Jag skall testa med en tjockare olja så får jag se vilken skillnad det blir.
På ett ställe på internet där man rekommmenderar SAE 30W gjorde man ett test med 10W/30 och fick ett oljetryckstapp efter ett tag (pga bubblor gissar man). http://www.tr-register.co.uk/forums/ind ... -oil-info/ (ett långt inlägg en bit ner i tråden)

Vilken av motoroljorna 20W/50 och 30W tror ni har högst viskositet (är "tjockast") vid 50-80 grader?
Båda dessa oljor rekommenderas på många ställen på internet


Inlägg: 312
Om jag var i samma sits skulle jag byta olja till SAE30 som Volvo rekommenderar och göra om mätningen. I vissa fall fungerar en rak olja där inte en multigrade går.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I samband med att jag testade oljetrycket i min OD med 10W-30-olja hittade jag följande youtubefilmer som handlar om hur man plockar isär och sätter ihop en Laycock överväxel modell D
https://www.youtube.com/watch?v=Ht6eb7w4gto
https://www.youtube.com/watch?v=WvAjwhIaSzw

I en av filmerna visades en backventil där kulan slitit sitt säte ovalt. Så visade det sig vara även på min OD. Jag valde därför att "renovera" lådan på följande sätt innan jag testade med andra oljesorter:
- byte av oljepumpens backventil (3 delar)
- byte av manöverventilen (4 delar)
- byte av O-ring på övertrycksventilen (som i övrigt såg bra ut)

För att kunna skruva bort pumpens backventil måste man ha en specialhylsa vars utseende kan ses i filmerna. Backventilens uppstickande "tapp" har diametern 13 mm och i den är ett grepp utfräst för en 11 mm nyckel
Backventil.JPG
Backventil.JPG (129.37 KiB) Visad 18194 gånger


Först gjode jag om en gammal cykels plåthylsnyckel men den blev för klen och gav efter när jag drog åt litet.
Däremor fungerade det bra med en 12 mm 1/4"-hylsa. En 11 mm hylsa hade förmodligen blivit för klen efter urslipning av 6-kanterna.
2 sexkanter klämdes ihop från 12 mm till 11 mm. De övriga fyra sexkanterna slipades ur med ett slipstift och en Dremel så att hylsan gick att trä på backventilen
Hylsa.JPG
Hylsa.JPG (71.64 KiB) Visad 18194 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Dessa tester gäller för min överväxel (från en 122S med okända mil). Det är inte säkert att redovisade värden är representativa för din OD. Så tex vet jag inte skicket på min OD och jag fick börja med att justera upp reduceringsventilens tryck vid 60 km/tim (till ca 36 bar) för att trycket låg alldeles för lågt (ca 28 bar) med BILTEMA 10W-30 olja.
Min uppfattning är att om man skall testa olika oljor och/eller skicket på sin OD så måste man skaffa sig möjligheter att mäta oljetrycket i den.

Kollar man i de olika oljornas tekniska specifikationer kan man hitta viskositeter vid olika temperaturer (uttrryckt i cSt, centiStoke, där tjockare olja har högre värden)
I följande tabell visas typska viskositeter för några olika oljor
test olja liten.jpg
test olja liten.jpg (30.88 KiB) Visad 18193 gånger


10W-30 har jag provat (i ett inlägg här ovan) och fick då ett mycket lägre (och tyckte jag ett oacceptabelt lågt) tryck i växellådan när oljan blivit varm jämfört när den var kall

Jag provade en 20W-50 olja som, av siffrorna att döma, borde hålla trycket bättre vid varm olja och resultatet blev:
- 5-8 bar vid avstängd OD efter en km körning
- 45 bar vid 50 km/tim och kall olja. Och ökande tryck vid högre hastighet
- 40-42 bar vid 60 efter en km
- 40-42 bar vid 100 efter ett par km
- 30 bar vid 60 km/tim och varm olja (runt 50 grader efter 3 mils körning på mest motorväg i 100 km/tim)
- 35 bar vid 100 km/tim och varm olja (runt 50 grader)

Före detta test hade jag bytt till en ny O-ring på reduceringsventilens kolv samt monterat en ny backventil till oljepumpen och nya delar till manöverventilen vilket gör att man kanske inte kan göra en direkt jämföreles av resultaten mellan testerna. I övrigt ändrade jag inget. Testerna indikerar dock att det troligen inte var några fel på de prylar jag bytta ut till nya.

Slutsatser (med 20W-50 olja):
- oljepumpen pumpar olja även vid avstängd OD och oljekanalerna orkar inte evakuera oljeflödet vid kall olja. Man kan då få 5-10 bars oljetryck trots avstängd OD (känns inte bra)
- reduceringsventilen orkar inte hålla trycket nere vid kall olja och påslagen OD. Oljetrycket kan bli uppåt 45-50 bar vilket troligen inte är bra
- Från start med 15-20 grader på oljan fungerar dock oljan efter 2-3 km körning och därefter. Är oljan kallare tar det förstås en längre sträcka innan oljetrycket blir "rimligt"

Valet att prova en ytterligare olja föll på en 10W-40 olja och provet resulterade i följande oljetryck:
- ca 7 bars tryck vid kall olja och med avslagen OD vid 100 km/tim i ca en kilometer och därefter snabbt avtagande för att vara 0 bar vid varm olja
- ca 38 bar vid kall olja (15-20 grader) och runt 60 km/tim
- dito ca 42 bar vid 100 km/tim
- ca 25 bar vid varm olja och 60 km/tim
- ca 31-32 bar vid varm olja och 100 km/tim

Slutsatser (med 10W-40 olja)
Konstigt nog blev resultatet i stort sett samma som med 10W-30 oljan. Och i princip samma oljetryck vid avstängd OD och kall olja som med 20W-50 olja (var dock inte uppmärksam på detta vid testet av 10W-30 oljan).
Vädret var varmare än när jag testade 10W-30 oljan så möjligen hade jag högre oljetemperatur vid testet med 10W-40 oljan. 10W-40 oljan jag använde var en väldigt gammal BILTEMA-olja jag hade (jag kan se att 4 l kostade 50 kr vilket den gjorde hos BILTEMA i början av 90-talet). Dess viskositetsspecifikationer känner jag inte till. Den kanske är sämre än för nyare 10W-40 oljor?

I vilket fall som helst blir det inget ytterligare test just nu. Jag fortsätter att köra på 10W-40 oljan.
Möjligen provar jag 30-oljan nästa gång jag byter olja i växellådan. Och möjligen en nyare 10W-40 olja när jag gör oljebyte nr två någon gång i framtiden


Inlägg: 312
Imponerande utredning du har gjort.
En 10W-40 olja ska hålla samma viskositet oavsett tillverkningsår. Basoljan är några miljoner år gammal då den pumpas upp och har inte förändras nämnvärt på de senaste 20 åren under normal förvaring.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vid närmare eftertanke har jag nog koncentrerat mig för mycket på oljornas viskositet vid "varm" olja dvs 100 grader.
Vid framtida tester borde jag kanske ta mer hänsyn till oljans viskositet vid "kall" olja. Dvs vid 40 grader. Vid mina tester har oljan knappast blivit mycket över 50 grader (kanske inte alls?!) och då är det förmodligen mer intressant vad viskositeten är vid 40 grader.

Jag mätte "oljans" temperatur (eg tempen på utsidan av ODns hus) en gång och då var den 43-44 grader. Då hade jag kört några km i "låg" hastighet (efter 2-3 mil i 100 kph på motorvägen) och sedan tog det nog minst 10 min att byta om och ställa bilen på pallbockar innan jag kröp under med min termometer och mätte temparaturen utanpå överväxeln.
Så oljan var helt säkert varmare än 43-44 grader då trycket kollades på motorvägen vid varm olja

Jag tror säkert att du har rätt när du säger att en oljas egenskaper inte påverkas nämvärt vid långvarig lagring under bra förhållanden. Men jag skulle gissa att oljefabrikatens angivna värden innehåller olika toleranser.
Så tex anger STARTA (säljs på tex Jula) viskositeten på sin 10W-40 olja till 92 cSt vid 40 grader och BILTEMA på sin 10W-40 olja till 80-100 cSt vid samma temperatur.

Jag uppfattar det som antingen att STARTA anger någon form av medelvärde (som det säkert är) och med en spridning som jag inte vet något om. Och BILTEMA är i så fall mer ärlig när dom anser ett stort toleransområde.
Eller också är BILTEMAs olja "sämre" i den meningen att man inte riktigt vet vilken viskositet det egentligen är i den burk man köper.
Och mina testresultat som redan från början inte är något under av precision (jag har ju tex ingen bra koll på oljetemperaturen) blir ju inte bättre av att jag egentligen inte vet (med någon större noggranhet) vilken viskositet det är på oljan jag hällt i överväxeln

Nästa

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron