Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Överväxeln: Erfarenheter av oljetrycket

Överväxeln: Erfarenheter av oljetrycket

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 312
Förmodligen anger Biltema gränsvärdena för viskositeten på 10W-40 med tanke på att de då kan byta leverantör utan att ändra dokumentationen, eller för att inte allmänheten ska räkna ut vilket fabrikat oljan har genom att jämföra databladen.
Jag har sökt men inte hittat gränsvärdena för 40°C 10W-40 olja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Hittills är det bara BILTEMA som jag hittat ett toleransområde (min-max) för viskositeten på vissa (många) oljor. Alla andra anger bara ett värde som väl då är ett medelvärde med gissningsvis inte så stor spridning. Och det kan ju mycket väl vara så att BILTEMAs spec är skriven så att den innehålls av många olika leverantörer

I alla fall har jag inte riktigt kunnat slå mig till ro med de tester jag gjort. Jag skulle vilja hitta en olja som i kallt tillstånd har en viskositet liknade 10W30 eller 10W-40 (som gav "för lågt" oljetryck vid varm olja) men i varmt tillstånd har en viskositet som 20W-50 (som i kallt tillstånd gav "för högt" oljetryck).

Jag har försökt hitta en 20W-40 olja i Sverige men inte lyckats med det så jag har nu beställt en sådan olja från Tyskland (via eBay). Den har en angiven viskositet på
cSt=114 vid 40 grader
cSt=14,3 vid 100 grader
Den borde ge ett bättre oljetryck i varmt tillstånd (runt 50 grader) än 10W-30 och 10W-40 om man skall tro på cSt-siffrorna och så får jag hoppas att den inte är lika tjock vid kallt tillstånd (15-20 grader) som 20W-50 oljan.

20W-40 oljan är ju också en olja som VOLVO rekommenderar att man skall använda i sina D- och J-type överväxlar.
Och när VOLVO rekommenderar en olja skall den ju också fungera neråt -25 grader men då ställer jag mig mycket skeptisk till om man kan hålla oljetrycket nere på rimliga nivåer. Eller också håller överväxeln för mycket högre oljetryck än man tror. Fast det tänker jag inte kolla för en sådan här sommarbil

Om 1-2 veckor har jag testat 20W-40 oljan också pss som dom andra så då vet jag om mina teorier stämmer eller inte!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har jag provkört min överväxel med den 20W-40 olja jag nämnde i inlägget ovan.
En sammanfattning av mina fyra prov är

Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (58.59 KiB) Visad 9509 gånger


Mina slutsatser:
- 20W-40 oljan fungerade bäst. Vid 20 grader ute behöver man inte tänka på något speciellt när man börjar köra med en kall bil
- med 20W-40 olja och kall väderlek bör man nog vänta med att aktivera överäxeln tills man kört "ett tag". Gissningsvis ngn kilometer neråt 10 plusgrader och längre vid ännu kallare olja
- möjligen kan man vänta med att aktivera en väldigt varm överväxel till över 70-80 kph pga att oljetrycket kan vara väl lågt innan dess. Lågt oljetryck innebär förmodligen ökad risk att överväxelns koppling börjar slira och det kan absolut inte vara bra. Å andra sidan har motorn lågt vridmoment vid dessa hastigheter så risken för slirning kanske inte är så stor.
- 20W-50 olja bedömer jag som direkt olämplig att använda eftersom reduceringsventilen inte klarar av sitt jobb vid kall olja. Jag slutade att "öka hastigheten" vid närmare 50 bar eftersom trycket fortasatte att öka. Och vill man ändå använda den så bör man vänta med att aktivera överväxeln tills man kört ngn eller några kilometrar. Då hinner oljan bli litet varm och de extremt höga oljetrycken vid kall olja kan då undvikas. Konstigt nog hittar man många rekommendationer (!?) på nätet om att använda 20W-50 olja i sin överväxel. Även från biltillverkare.

Vid något tillfälle skall jag sänka trycket vid kall olja och 60 kph till runt 38 bar som det står i verkstadshandboken att det skall vara. Det borde inte alls påverka trycket vid varm olja men det borde även sänka trycket vid kall olja och 100 kph något

Kanske jag någon gång i framtiden också provar med SAE30-olja. Här (en bit ner i tråden) http://www.tr-register.co.uk/forums/ind ... -oil-info/ rekommenderas den till våra överväxlar. Men det skall i så fall vara av typen "non detergent" som anses vara viktigt. Non detergent innebär, om jag förstått rätt, att oljan saknar de tillsatser som håller "skiten" svävande i oljan. I en bilmotor är det olämpligt att använda en sådan olja men i en växellåda fungerar det.

Den enda olja jag hittat i Sverige är av "low detergent" typ (Motul Classic SAE30) och kan tex köpas här
http://www.kgtrimning.org/olja-kem/sae30cl2.html
https://www.oljefyndet.se/index.php?rou ... uct_id=912

Non detergent olja verkar inte alls vara vanlig i Europa. Denna (Comma Classic Motor Oil 30) hittar jag i England http://www.ebay.com/itm/Comma-CLA305L-5 ... 7#shpCntId


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Provet med att sänka oljetrycket (ta bort brickor under red.ventilens fjäder) till ca 38 bar vid 60 kph och kall olja gav följande resultat

a.jpg
a.jpg (31.36 KiB) Visad 9490 gånger


Tyvärr sjönk trycket rätt mycket även vid varm olja vilket jag inte hade räknat med.
Jag tycker att trycket vid varm olja innan jag tog bort en bricka (1,0 mm tjock) var bättre så jag sätter nog tillbaks brickan nästa gång jag hissar upp bilen.

Föregående

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...