Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... knutkors, en slitsam sak

knutkors, en slitsam sak

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 08 jun 2017, 15:39

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Tänkte bara fråga om det bara är jag som minns att när man var 18 år så bytte man knutkors lite då och då och var väl ingen större grej tyckte man ( man gillade ju att gasa och att göra allt för att slita ut allt), detta då på Duett och Amazon, då 1800 var en bil för dom med pengar.....

Förra veckan så insåg jag att mitt mittersta kors var helt slut, skakningar och ryckigt och tänkte mig att byta alla.
Det tog mig hela natten och efter att kört slut på krafterna i skruvstädet och fingrar ömma efter låsbrickor som sprätter iväg som projektiler och gömmer sig och ( naturligtvis) nål lager som hoppar fel efter man lyckats pressat in alla utom det sista.....

Finns det inga " knutkors byte verktyg" som gör detta enklare?? hylsor och skruvstäd i sin ära men, jag var helt slut och tänkte att såhär var det inte när man var ung....eller har jag fel? Skulle jag jobba på en verkstad skulle jag behöva ta en väldigt massa pengar får nåt sånt..

Nån som har lite finurliga knep ( annat än just pressa med hylsor och skruvstäd??)
Mottager tacksamt tips då jag tvekar att göra det igen utan hellre då lämna bort detta när det är dags igen
( bytet blev dock som väntat, känns som en ny bil efter slammret man sakta byggt upp , mil efter mil)

Inlägg 08 jun 2017, 20:35

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Du får trösta dig med att övning ger färdighet och när du har bytt ett par ytterligare knutkors kommer du att känna dig som 18 år igen.

Jag använde också bara ett skruvstycke som hjälpmedel och tyckte inte alls det var besvärligt. Men då hade jag i och för sig rätt nyligen övat på en BMW kardanaxel. Den var litet extra besvärlig för knutkorsen var fastnitade så det var inte tänkt att man skulle byta dem

Inlägg 17 aug 2017, 16:30

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

:-) , som du skrev: Du får trösta dig med att övning ger färdighet och när du har bytt ett par ytterligare knutkors kommer du att känna dig som 18 år igen.

Allt kommer tillbaka till en sakta när man står där och pressar och sliter, men jag kände mig nog mer som 85 efter slitet.....


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron