Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Nedre kulled framvagn.

Nedre kulled framvagn.

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 02 jun 2017, 20:17

Inlägg: 25
Kulleden skall ju pressas in i spindeln och sedan dras fast med muttern (med ett visst moment).

Hur har ni gjort för att pressa in kulleden i hålet?
Bilagor
Nedre kulled.jpg
Nedre kulled.jpg (28.67 KiB) Visad 8259 gånger

Inlägg 02 jun 2017, 20:38

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om jag förstår dig rätt så är säkert kulledens axel som sitter i spindeln konisk. Den "ramlar" således säkert dit nästan själv.
Problemet är i så fall att konan fastnat så hårt i spindeln att det blir svårt att få bort den.

Läs VOLVOs verkstadshandbok så ser du hur dom tänkt sig att man skall demontera nedre kulleden

Inlägg 02 jun 2017, 21:03

Inlägg: 312
Är det frågan om ett montage eller demontage?
En länk till en ingående artikel om kulledsdemontering http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... ta-styrled
Vid montering är det mutterns åtdragningsmoment som pressar fast kulleden i hålet. Använd inte kopparpasta eller andra smörjmedel på konan, de ska monteras torra för att bli korrekt monterade. Ett koniskt förband som är rätt monterat rostar inte i kontaktytorna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 03 jun 2017, 12:56

Inlägg: 25
Tack ska ni ha. Demontering är avklarad sedan länge. Frågan var ju hur kulleden pressas in i hålet.

Precis som länkade artikeln nämner (tack för länken), så är det risk att kulleden snurrar med när muttern dras åt.
Det är precis vad som händer! Därav frågan om alternativa metoder att få i densamma såpass att den inte snurrar med.

Artikelns "och om tappen vill snurra med muttern kan vi ge leden ett lätt slag med en hammare så att konan far in i hålet och hugger tag" är
förstås ett alternativ.

Jag tror jag ska lägga tappen i frysen över natt och prova det hela igen. ;)

Inlägg 03 jun 2017, 13:57

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För mig brukar det räcka att med tex en polygriptång klämma upp den nedre kulleden i spindeln. Då "kärvar" kulledens tapp i det koniska hålet i spindeln. Det brukar räcka för att den inte skall snurra när muttern dras på .

Eller också lyfter man upp nedre triangelarmen (med kulleden) med en domkraft. Och håller ner den övre triangelarmen. Det blir samma effekt.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...