Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Hur mår min differential? Vem renoverar i Gbg-trakten?

Hur mår min differential? Vem renoverar i Gbg-trakten?

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Efter många års renovering (dock ej av diffen) av min P1800 -63 har jag nu kört bilen några tiotal mil och märker då att differntialen (bakaxel 27) både glappar en aning och "sjunger" en aning (mest vid belastning). Det låter inte som lagerfel utan som kugghjulsljud. Det låter inte mycket och hade jag inte upptäckt att diffklumpen glappar i sina lagringar hade det fått passera som att "gamla bilar låter förstås mer än nya bilar".

Med min okunnighet om differentialer kan jag i alla fall se följande:
- Kron- och pinjonghjulens kuggar verkar inte värre slitna än att dessa borde gå att använda även i fortsättningen. Förstås ser kuggarna mer slitna ut på "drivsidan" än på "backsidan" som nästan verkar vara helt blanka.

Bild på kronhjulets kuggar på drivsidan (kuggarna på bildens vänstra del)
Drivsidan 5 liten.jpg
Drivsidan 5 liten.jpg (167.25 KiB) Visad 14417 gånger

Bild på kronhjulets kuggar på backsida (kuggarna på bildens högra del)
Backsidan 3 liten.jpg
Backsidan 3 liten.jpg (169.15 KiB) Visad 14417 gånger

Bild på pinjongens kuggar på drivsidan
Pinjong drivsidan liten.jpg
Pinjong drivsidan liten.jpg (136.93 KiB) Visad 14417 gånger

- Differentialhjulens (dom små kugghjulen) axel glappar i huset (se filmsnutt https://www.dropbox.com/s/rnfzgiqfmva3e ... B.wmv?dl=0 )
- Differentialhjulen verkar glappa axiellt på sin axel (se filmsnutt https://www.dropbox.com/s/8b7ns4f38yx69 ... B.wmv?dl=0 )
- Differentialklumpen glappar i sina lager. Gissningsvis några tiondelar i sidled (se filmsnutt https://www.dropbox.com/s/d5qhmdm1snlqo ... B.wmv?dl=0 )
- Kuggflankspelet (mellan kronhjul och pinjong) har jag mätt upp till ca 0,2 mm med ett bladmått mellan kuggarna. Det är förstås en mycket osäker siffra dels med tanke på att jag har mätt på "fel" sätt (borde varit med indikatorklocka) och dels glappar diffklumpen i sidled och jag vet inte hur den låg då jag mätte
- Pinjongaxeln känns inte glapp i sina lager

Jag skulle förstås vilja "justera in" diffen till föreskrivna specifikationer samt byta ut delar som är allför slitna.

Frågor:
1. Tror ni att det är någon fara att köra med bilen några hundra mil i sommar innan jobbet görs nästa vinter? Rimligtvis har differentialen körts många tusen mil innan den blivit som den är så några "få" ytterligare försiktiga mil borde väl inte vara några problem?

2. Finns det någon duktig (noggrann, erfaren, med rätt verktyg och med gott rykte) person i göteborgstrakten som kan dessa bakaxlar eller är det SVIS i Munktorp (eg Bilfix i Munktorp) som gäller för att få ett proffsigt arbete utfört? Tex hittar jag på nätet
Transmek i Göteborg AB http://www.transmek.se/
Gibb Performance & Service AB i Trollhättan http://www.gibbservice.se/
Och sedan borde det väl finnas privatpersoner som mekat mycket med dessa bakaxlar och som bor i göteborgstrakten?


Inlägg: 312
Några filmsnuttar kunde jag inte se då det bara kom en inloggningssida. Sannolikt går det utmärkt att köra några hundra mil till så länge det inte finns mängder av metallspån i oljan du tappade ur och inget syns som kan misstänkas vara skalning av lager/ingreppsytor. Skalning innebär att metallen är manglad och ytskiktet börjar flagna.
Förmodligen är SVIS mest prisvärd renoveringsfirma, de andra kanske är minst lika bra men sannolikt avsevärt dyrare. Ett tips är annars att söka efter en 30 axel från sena Amazon 66:or renovera den med en högre utväxling om du tror att bilen orkar med, passande 30 utväxlingar finns nya på SVIS eller begagnade på nästan alla skrotar som har 240. 1030 axeln i 140/240 har samma innehåll som Amazonaxeln förutom diffdreven till drivaxlarna. Det finns även 1031 axlar i 240 och de utväxlingarna passar inte i en 30 axel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu borde det vara möjligt att se mina filmsnuttar


Inlägg: 312
Nu gick det bättre med filmerna, glappet mellan diffhjulaxel och hus samt difflagrens axialspel är inte bra alls. Om det var rätt monterar från början tyder det på stort lagerslitage. Även kronhjul pinjong kan vara slitet p.g.a. lagerglappet och därmed det felaktiga kuggingreppet. Jag skulle i första hand söka en annan axel för renovering då din axel kan behöva en diffklump samt utväxling (donatoraxel) för att en seriös bakaxelrenoverare ska åta sig jobbet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Efter att ha fått många goda råd av Lars Bd är nu mitt första alternativ att skaffa en Amazonbakaxel i bra skick med utväxling 4,1 isf den jag har idag med utväxlingen 4,56.
Med en sådan bakaxel sjunker varvtalet från 3000 vid 100 (på överväxeln) till 2700 och det tror jag skulle göra gott för både körbarheten och ljudnivån.

Att bilen blir slöare i accelerationen och att man eventuellt behöver växla ner till 4an i "långa branta" uppförsbackar tror jag inte har så stor betydelse på en "veteranbil" som man bara kör för nöjes skull under sommarhalvåret.
Eventuellt kanske bilen inte heller orkar upp i samma toppfart som med 4,56-bakaxeln eftersom maxeffekten med en 4,1-bakaxel hamnar ogynnsamt vid en fart som ligger mellan 4an och 4an+överväxeln. Inte heller det har någon stor betydelse.

Om jag vill känna på häftig acceleration och hög toppfart har jag andra bilar att ta till. Och dessutom var det länge sedan sådant utgjorde en tjusning för mig. Nu är jag mer skraj när jag åker fort för jag vet ju att jag inte längre klarar av oförutsedda händelser lika bra som förr.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Mina funderingar här ovan mynnade ut i att jag:
- köpte mig en (eg tre) 27-axlar med 4,1 i utväxling och
- renoverade en av dem (och tog delar från de andra) själv viewtopic.php?f=7&t=1452

Resultatet blev en tyst och glappfri bakaxel med utväxlingen 4,1 isf original 4,56.
Det går alldeles utmärkt att köra med 4,1 i bakaxeln och varvtalet sjönk ca 300 rpm vid 100 kph (från ca 3000 till ca 2700). Jag tycker dock att det fortfarande är litet surrigt (jmf med moderna bilar) så planen är nu att prova med 3,91 eller 3,74 (i en 30-axel jag köpt) för att se hur det känns


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron