Efter många års renovering (dock ej av diffen) av min P1800 -63 har jag nu kört bilen några tiotal mil och märker då att differntialen (bakaxel 27) både glappar en aning och "sjunger" en aning (mest vid belastning). Det låter inte som lagerfel utan som kugghjulsljud. Det låter inte mycket och hade jag inte upptäckt att diffklumpen glappar i sina lagringar hade det fått passera som att "gamla bilar låter förstås mer än nya bilar".
Med min okunnighet om differentialer kan jag i alla fall se följande:
- Kron- och pinjonghjulens kuggar verkar inte värre slitna än att dessa borde gå att använda även i fortsättningen. Förstås ser kuggarna mer slitna ut på "drivsidan" än på "backsidan" som nästan verkar vara helt blanka.
Bild på kronhjulets kuggar på drivsidan (kuggarna på bildens vänstra del)
Bild på kronhjulets kuggar på backsida (kuggarna på bildens högra del)
Bild på pinjongens kuggar på drivsidan
- Differentialhjulens (dom små kugghjulen) axel glappar i huset (se filmsnutt https://www.dropbox.com/s/rnfzgiqfmva3e ... B.wmv?dl=0 )
- Differentialhjulen verkar glappa axiellt på sin axel (se filmsnutt https://www.dropbox.com/s/8b7ns4f38yx69 ... B.wmv?dl=0 )
- Differentialklumpen glappar i sina lager. Gissningsvis några tiondelar i sidled (se filmsnutt https://www.dropbox.com/s/d5qhmdm1snlqo ... B.wmv?dl=0 )
- Kuggflankspelet (mellan kronhjul och pinjong) har jag mätt upp till ca 0,2 mm med ett bladmått mellan kuggarna. Det är förstås en mycket osäker siffra dels med tanke på att jag har mätt på "fel" sätt (borde varit med indikatorklocka) och dels glappar diffklumpen i sidled och jag vet inte hur den låg då jag mätte
- Pinjongaxeln känns inte glapp i sina lager
Jag skulle förstås vilja "justera in" diffen till föreskrivna specifikationer samt byta ut delar som är allför slitna.
Frågor:
1. Tror ni att det är någon fara att köra med bilen några hundra mil i sommar innan jobbet görs nästa vinter? Rimligtvis har differentialen körts många tusen mil innan den blivit som den är så några "få" ytterligare försiktiga mil borde väl inte vara några problem?
2. Finns det någon duktig (noggrann, erfaren, med rätt verktyg och med gott rykte) person i göteborgstrakten som kan dessa bakaxlar eller är det SVIS i Munktorp (eg Bilfix i Munktorp) som gäller för att få ett proffsigt arbete utfört? Tex hittar jag på nätet
Transmek i Göteborg AB http://www.transmek.se/
Gibb Performance & Service AB i Trollhättan http://www.gibbservice.se/
Och sedan borde det väl finnas privatpersoner som mekat mycket med dessa bakaxlar och som bor i göteborgstrakten?