Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Bra med ett ställbart vänster styrstag

Bra med ett ställbart vänster styrstag

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Redan tidigare i mitt renoveringsarbete har jag ställt in styrsnäckan och ratten i rätt läge för "rakt fram". Den typ av styrsnäcka som sitter i våra bilar är bara glappfri i sitt "mittersta" läge och det är i detta läge som bilen skall gå rakt fram för att inte styrsnäckan skall glappa.

När jag nu skall ställa in toe in upptäcker jag att vid rätt toe in hamnar inte styrsnäckan i sitt läge "rakt fram" när bilen går rakt fram utan ratten står en aning vriden åt höger.
Verkstadshandboken beskriver att man då skall lossa ratten från rattstången och sätta tillbaks den så att den står "rakt fram" när bilen går rakt fram. Men då står inte styrsnäckan i sitt läge "rakt fram" och man riskerar då att den glappar en aning. Men kanske mest irriterande är nog att man därmed sabbar allt arbete man lagt ner på att hitta rätt "rakt fram" läge för styrsnäckan .

Enda sättet, som jag kommit på, att både ha styrsnäckan i sitt "rakt fram" läge när bilen går rakt fram och ha rätt toe in är att kunna justera vänster styrstag som går ut till hjulet som i standard inte är ställbart.

Jag tog därför ett original mittre styrstag som det ju går att justera längden på, kortade av det och satte dit som vänster styrstag. Och nu är det inga problem att justera framvagnen så att bilen går rakt fram när styrsnäckan står i sitt läge "rakt fram"
IMG_3948.JPG
IMG_3948.JPG (45.49 KiB) Visad 3998 gånger


IMG_3956.JPG
IMG_3956.JPG (105.7 KiB) Visad 3998 gånger

Innan man bygger om sitt eget mittre styrstag som jag gjorde måste man kontrollera att P-ändarna verkligen kan "böja sig" så mycket som behövs för att kunna tjänstgöra som ett vänster styrstag

IMG_3963.JPG
IMG_3963.JPG (112.86 KiB) Visad 3998 gånger

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...