Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Åtdragningsmoment

Åtdragningsmoment

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 17 feb 2017, 14:27

Inlägg: 8
Är det någon som vet vilket åtdragningsmoment är det på navmuttrarna bak oc h fram
på en p1800 årsmodell 68

Inlägg 17 feb 2017, 18:00

Inlägg: 312
Jag antar att du avser muttern som håller bromstrumman bak och justermuttern för lagerglapp fram. På http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php finns de flesta verkstadshanböckerna med i princip all information man behöver. Uppgifter om momentet bak är lite svårt att hitta men i "Avdelning 1 (11) 1000-milservice" står det att bromstrumman dras fast med 23-32 kpm, detta innebär förmodligen att trumman dras åt med 23kpm + det som behövs för att kunna få i saxpinnen. Konan ska inte smörjas med någonting utan monteras torrt, kilen ska sticka ut några mm och dras in av muttern och brickan. Om kilen monteras för långt in kan kilspåret i bromstrummans nav "klippas" sönder, detta undviks om kilen får sticka ut då trumman monteras. Uppgifterna om främre navet finns i "Avdelning 6 Framvagn och styrinrättning P120, P1800".
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 17 feb 2017, 18:42

Inlägg: 8
Tack för svaret kpm är ju ett gammalt mått, min momentnyckel är graderad
med nm (newtonmeter) jag förmodar att 7 kpm motsvarar ca 68 nm eller ?

Inlägg 17 feb 2017, 21:56

Inlägg: 312
Från wikipedia
Kilopondmeter (kpm), är en äldre enhet för vridmoment, 1 kpm = 1 kilopond × 1 meter. Numera används istället så gott som uteslutande SI-enheten Newtonmeter, Nm. 1 kpm = 9,80665 Nm.
Vilket betyder att 7 kpm blir 68,64655 Nm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...