Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... OD gearer sent

OD gearer sent

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 07 nov 2014, 11:37

Inlägg: 12
Hei
Overdriven (OD) I min P1800e -70 har bestandig gearet sent når den ble varmkjørt. Utkobling har bestandig gått raskt og greit.
Har byttet reduserventilene I sommer, og nå gearer den normalt, men kobler ut veldig sent. Må av og til bremse litt for at den skal koble ut... Dette følger jeg er verre enn at den kobler sent inn?
Er det noen som har noen erfaringer med dette? Hva kan jeg sjekke/gjøre?
Kan oljemengde ha noe med dette å gjøre?

Inlägg 13 nov 2014, 14:22

Inlägg: 39
Hej
Prova justera manöver ventilen,,finns beskrivet under Teknik,,verkstadshanbok för överväxel.

Mvh Björn

Inlägg 13 nov 2014, 20:17

Inlägg: 312
Det som verkstadshandboken anger som trolig orsak vid sen urkoppling är
a. Delvis igensatt strypmunstycke
b. Kärvande reducerventil
Boken nämner också att strypmunstycket bör rengöras vid demontering/byte av reducerventilen.

Manöverventilen kan ej justeras på J-typen (B20) däremot har D-typ (B18) justeringsmöjlighet på länkaget mellan solenoid och den hydrauliska ventilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 06 dec 2014, 17:59

Inlägg: 12
Hei Lars
Takk for svar. Jeg får prøve å finne ut hvordan man rengjører strupmunnstykket, for og se om dette hjelper. Reducerventilen er helt ny. Når den gamle satt i, så gearet OD senere og senere ved bruk. Gearet ned igjen raskt. Ble litt motsatt nå med ny reducerventil. Hadde også litt mistanke om litt for lite olje i kassen, da bilen ikke sto plant når jeg fyllte på. Men dette har kanskje ikke noe å si før nedgearing?

Inlägg 06 dec 2014, 18:29

Inlägg: 12
Ser i serviceboken hvor strupmundstykket sitter. Hvordan gjør man dette rent? Må man ut med magnetventilen og reducerventilen, og blåse med trykkluft i kanalen der strupventilen sitter?

Inlägg 08 dec 2014, 22:39

Inlägg: 312
Det står i verkstadshandboken hur det ska gå till.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 14 apr 2015, 13:44

Inlägg: 12
Hei.

Har nå hatt ute reducerventilen og blåst med trykkluft igjennom kanalen der strupventillen sitter.
Fyllt på ny 10-40 mineralolje, og testet bilen.
Nå gearer ikke OD-en i det hele tatt...
OD-lyset kommer på, men slukker etter en stund, uten at OD gearer.
Hadde ikke ute magnetventilen, men skruven som sitter under inngangen.
Kan jeg ha gjort noe galt da jeg blåste med trykkluft? Eller er det andre muligheter for feil?

Inlägg 15 apr 2015, 08:00

Inlägg: 39
Hej
Kan vara solenoiden som inte drar,, kolla elen kablar, relä.
Du kan höra om relät slår till med motorn avstängd ,, lägg i 4:an slå på tändning och sätt spaken för OD i läge.

Mvh Björn

Inlägg 15 apr 2015, 09:44

Inlägg: 12
Hei
Jeg hører at solenoiden drar, men synes ikke at denne slår kontant nok.
Hadde ute reducerventilstempelet, men ikke innerste/øverste del av ventilsatsen, da jeg blåste rent med trykkluft.

Kan det være urenheter som er blåst inn til solenoiden, da jeg blåste med trykkluft igjennom stypventilkanalen?

Inlägg 17 apr 2015, 11:36

Inlägg: 12
Hei
Er det noen som har et tips om en person man kan ringe, og snakke med, vedrørende problemer med OD type J?

Nästa

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...