Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Hastighetsmätardrev M40/M41 v/s BW35

Hastighetsmätardrev M40/M41 v/s BW35

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 4
Jag har äntligen (tack vare Tommy1800) kommit igång med att bygga om min ES -73 till manuell låda och funderar nu på vilket hastighetsmätardrev som jag ska ha. Bakaxeln lär vara 3,91:1 på alla ES automat, vad jag förstår, och den tänker jag behålla.

Jag har haft svårt att hitta uppgifter om vilket drev som sitter i min befintliga BW35, men tror att det är ett 15-kuggarsdrev (Volvo nr 380861). Motorn är inte urlyft ännu, så jag har inte enkelt kunnat titta efter. M41D-lådan som jag ska ska använda hade ett 18-kuggarsdrev, vilket ju då skulle behöva bytas ut till 15 kuggar.

Jag lyckas dessvärre inte hitta något nytt 15-kuggarsdrev på nätet till M40/M41, det närmaste jag hittat är 16 kuggar (gult).

Jag har dock tolkat något gammalt foruminlägg som att dreven är utbytbara mellan BW35 och M40/M41. Kan det verkligen vara så väl? Om detta stämmer så skulle jag alltså kunna flytta över drevet från min gamla låda till min nya? Annars så får jag väl köpa ett 16-kuggarsdrev och leva med en viss felvisning på hastighetsmätaren.

Mycket tacksam om någon har möjlighet att bringa klarhet i detta.


Inlägg: 312
Hej!
380164 har 16 kuggar och förekommer även i P120 (B18) katalogen och ska där passa till M30 och M40 lådorna (P120/130) dock ej till M41 som ska ha 18 kugg. Normalt går det utmärkt att flytta drevet från en M40 till en M41D och det borde då inte vara något problem för dig heller.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 4
Tack för svaret!

Jag inser att mina kunskaper på detta område är ytliga, det är därför som jag vänder mig till forumet. Tror också att jag tyvärr uttryckte mig lite oklart i det första inlägget.

Jag har utgått från att antalet kuggar på hastighetsmätardrevet ger samma utslag på mätaren oavsett vilken låda drevet är monterat i. Och att eftersom automatlådan BW35 (såvitt jag förstått) har ett 15-kuggarsdrev monterat så har jag antagit att det ursprungliga drevet med 18 kuggar i M41D-lådan som ska monteras i bilen, då alltså borde bytas mot just ett 15-kuggarsdrev.

Om detta stämmer så följer två frågor:
1) Passar 15-kuggarsdrevet från en BW35 i en M41D och blir då hastighetsmätarens visning korrekt?
2) Om inte, är då 16-kuggarsdrevet 380164 mitt näst bästa alternativ. Eller finns det 15-kuggarsdrev att få tag på som passar i M41D?


Inlägg: 312
För den som läser ordentligt var nog ditt inlägg mer eller mindre kristallklart ser jag nu.

16kuggsdrevet som jag skrev om sitter i 1800E med BW35 och det drevet borde passa i M41 då samma drev även sitter i M40 och de dreven passar. Samtliga 1800 med E motor och automat har samma större hastighetsmätardrev och därför borde ditt 15 kuggsdrev också passa i en M41. Räkna med att det passar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 4
Tusen tack, Lars! Jag återkommer med rapport här när nya lådan är på plats :-)


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...