Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Overdrive D byte

Overdrive D byte

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 13 jun 2023, 20:38

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Tusen tack för all info!! Har tyvärr ingen fräsch, extra planetväxel, men var idag på SVIS med lådan och Rolf fixade och trollade fram en dock nu fungerande OD med det jag hade ( så länge den nu håller dock), med sin kunskap och diverse knep så fick vi till tryck, fungerande delar och allt jag behövde för att kunna stoppa in den igen och njuta av bilen under sommaren.

Tillåter ekonomi och tid så är det som du skriver, bra att åtgärda det känsligaste i dessa, lite väl klena delar som finns i D typen.

Rolf styr ju sina kunskaper och överlämnar renoveringarna till Per , som jag också träffade idag där på SVIS.

Inlägg 30 jun 2023, 08:11

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Tack för alla tips, Rolf på SVIS tittade på den efter den nu blev utplockad, mindre fel bara som han justerade , bytte lite delar och rengjorde i kanaler, och passade även på att få hans godkännande på min andra reservlåda, vilket var bra då min andra bil fick samma problem förra veckan, dock med ett "malande" ljud i OD och säkerligen behöver sin egen djupare operation.

Ta ut hela lådan är tricket, med en bygger en "hållare" på en domkraft för lådan så man kan styra lite enklare upp och ner, bak och fram, och tålamod så går det på pallar, man bör vara två men det går ensam om man är som min garagekompis, envis och tålamod.....
Vi har nu bytt på båda bilarna när man ändå höll på och det blir ett besök på SVIS igen snart, där Per nu axlar Rolfs kunskaper inom kort.

Föregående

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...