Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Brummande ljud och vibrationer

Brummande ljud och vibrationer

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 23 maj 2020, 14:00

Inlägg: 5
Vår P1800S 1966 års modell har börjat "brumma" samtidigt som det vibrerar en del också. Kör man på fyran eller överväxeln kommer det när man kommer över 80 km/h.
Avtar eller upphör då man lättar på gaspedalen eller trampar ur. Vad kan det bero på? Hur ska man göra för att bli säker på var felet ligger. Har haft bilen i ca 10 år och den har precis slagit över till 7000 mil.


Inlägg: 312
Det kan vara en kardanknut som håller på att ge upp, kontrollera glapp och byt knut(ar) om du känner eller misstänker glapp. Möjligen kardanens stödlager men det borde egentligen inte påverkas av belastningen. Helst ska du ta ner kardanen och undersöka den lös så att du kan känna på knutarna ordentligt och även snurra på stödlagret.

Om man när oljudet hörs svänger kraftigt hö-vä upprepade gånger och ljudet/vibrationen förändras kommer ljudet sannolikt från hjullager eller bromsar, rotationshastigheten på hjulen förändras beroende på om det är inner eller ytterkurva. Är besvären oförändrade är ljudet sannolikt från kardan eller lager i bakaxel som roterar med oförändrad hastighet. Man kan prova rakt fram med konstant hastighet men olika motorvarvtal (växlar). Då kan man utesluta motor samt delar av växellådan (ej utgående axel) om ljudet är oförändrat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 5
Tack Lars för snabbt svar, var under bilen direkt efter jag skrev frågan och den bakre knuten ser ut konstig ut, som om axelkorset har glidit några millimeter ut ur flänsgaffeln. Lika bra att ta ned hela kardanaxeln så man kan kolla alla 3 knutarna.


Inlägg: 312
Är en knut dålig så kanske det är lika bra att alla? Nu är jag osäker på om du har det tidiga dyra stödlagret eller det senare relativt billiga standardlagret. Överväg byte även av lager i synnerhet om det är av senare typ som kan köpas hos vilken lagerförsäljare som helst. Det tidiga kan kanske få lite nytt fett, vet inte om detta är möjligt men det går att undersöka.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...