Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Styrväxeln

Styrväxeln

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 02 jun 2019, 17:38

Inlägg: 11
Hej
Min 1800s -69, B20, "vandrar" på vägen och styrningen känns "diffus". Gissar att jag behöver justera styrväxeln, men hur vet jag vad när justerskruven hamnar i rätt läge (varken för stort eller för litet spel)? Kan det vara styrstagens kulleder oxå kanske... hur vet jag om de behöver bytas?
Tacksam för goda råd. // Tomas

Inlägg 02 jun 2019, 17:55

Inlägg: 312
Du ska inte kunna se eller känna glapp i en styrled, glapp = byte. För styrväxeljustering ska du följa beskrivningen i verkstadshandboken http://volvo1800pictures.com/document/v ... ttning.pdf så blir det så rätt som möjligt.
Du bör överväga en hel eller delrenovering av framvagnen, förmodligen är det bytesdags för alla gummibussningar och kanske även för några andra delar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 03 jun 2019, 16:26

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Min -63a hade också en diffus styrning när jag köpte bilen. Jag plockade isär styrväxeln och upptäckte bla att båda kullagrens lagerbanor var mycket dåliga. Jag hade en reservstyrsnäcka som var likadan. Uppenbarligen ett inte helt ovanligt fel.

Det blev en "ny" styrsnäcka från en Amazon som var mycket bra invändigt.
Efter inställning av styrsnäckan enligt verkstadshandboken (förspänning av kullagren och injustering av "skruven" på styrsnäckans lock) känns styrningen numera riktigt bra.

För att mäta upp rätt tröghet i rattaxeln gjorde jag mig en egen momentnyckel som mäter små moment
viewtopic.php?f=7&t=1442


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...