Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Varför slår det i min styrsnäcka?

Varför slår det i min styrsnäcka?

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Till min 63a har jag köpt en styrsnäcka från en Amazon kring 67-68.
Uppsatt i skruvstädet är den helt tyst och fin och hackar inte när man vrider på styrstången. Det är också lätt att ställa in motståndet i styrsnäckans "rakt fram läge"

Den är också tyst och fin när jag monterar fast den med sina tre långa skruvar i bilen.
Men så fort jag monterar ihop den med rattstången via gummikopplingen så börjar det slå (dunka högt men rätt dovt) i styrsnäckan när man vrider på ratten eller pitmanarmen. Det är ett högt dunkljud som kommer (som jag uppskattar det) för varje rattvarv. Man kan även höra och känna dunket om man håller en skruvmejsel mot styrsnäckan och örat mot skruvmejseln. Mest känns det om man håller skruvmejseln mot justerskruven på styrsnäckans lock.

Man behöver inte ens skruva fast styrsnäckan och rattstången ordentligt vid gummikopplingen för att det skall börja dunka utan det räcker med att trä i skruvarna och dra åt muttrarna för hand för att styrsnäckan skall börja dunka.

Rattstången låter inte och man hör enkelt inne i bilen att ljudet inte kommer från rattstången (delen ovanför gummikopplingen)

Det enda negativa jag kan hitta om styrsnäckan är att rattaxeln vindar en millimeter eller något mindre uppe vid gummikopplingen. Jag har svårt att tro att detta kan generera kraftiga dunk i styrväxeln.

Jag har lyckats få bort pitmanarmen så jag skall plocka isär styrväxeln för att se om jag kan hitta något fel.

Har någon varit med om samma sak som jag eller har några förslag på vad jag skall leta efter?

Per L


Inlägg: 312
Är det inte så att ljudet kommer från övre rattaxeln men fortplantar sig så att det låter från styrsnäckan?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nej, jag är rätt (väldigt) säker på att ljudet kommer från styrsnäckan. För det första hörs ljudet mycket mindre i bilen och för det andra kan man känna på styrsnäckan att den liksom vibrerar till när oljudet hörs. Och det tror jag inte att den skulle göra så tydligt om vibrationerna skulle behöva fortplantas från rattstången genom (en inte fastskruvad) gummikoppling. Och så skulle nog ljud och vibrationer kännas mest vid rattaxelns lagringar på styrväxeln.

Det hörs och känns nämligen mest vid (på) ställskruven på styrväxelns lock, mindre på själva locket och ännu mindre på styrväxeln vid lagringarna till styraxeln.

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har jag plockat isär styrväxeln och upptäckt följande:
- alla lager, lagerbanor, "kugghjul" och annat såg mycket bra ut
- rattaxeln glappade litet i sina lager. Det var så litet att man inte kände det när oljan dämpade rörelsen. Jag satte åt lagren 0,05 mm (tog bort shims) så blev det bra
- rattaxeln vindar 0,5 mm (kastar radiellt) uppe vid gummikopplingen. Det har jag inte gjort något åt!

Nya packboxar blev det när jag plockade ihop styrväxeln och förhoppningen var stor att ansättningen av lagret skulle göra min styrväxel tyst.

Resultatet blev en styrväxel som inte knackar en gång per rattvarv utan nu två gånger per rattvarv.
Det låter som om man hamrar lätt på växelhuset med en hammare. Nu kommer jag att ta en time out från styrväxelproblemet ett tag och under tiden fundera på hur jag skall fortsätta felsökningsarbetet.

Jag får börja med att sluta "vara säker på" vart ljudet kommer från.

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det blev en kort time out för inte kunde jag hålla mig borta från ett så utmanande problem som en knackande styrväxel!
Och du Lars Bd hade rätt....igen!

Under min felsökning kunde jag till slut återskapa knackandet genom att dra övre rattaxeln axiellt fram och tillbaks. Och trots att övre och nedre rattaxlarna inte var ihopkopplade alls (vid gummikopplingen) hördes och kändes (!?) det då ett tydligt knackande i styrväxeln. Förbryllande är bara förnamnet men man får ju böja sig för fakta.

En vanlig bricka vid gummikopplingen så att övre rattaxeln kom närmare "ratten" minskade knackningarna. Två brickor och det knackade bara litet. Tre brickor och det blev helt tyst. För att få tyst på "styrväxelns knackningar" behövdes således en 5 mm "tjockare" gummikoppling. Gummikopplingen jag köpt är den tjocka som det skall vara http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=664428
Förut satt det en tunn rund som jag tror är till en Amazon.

Det positiva i allt detta arbete jag lagt ner är att jag nu vet att jag har en riktigt fin styrsnäcka som är inställd efter konstens alla regler och att den har nya packboxar (fast dom nog inte behövde bytas).

Per L


Inlägg: 312
Tur att det löste sig till slut men något måste vara fel om du behöver schimsa kopplingsskivan (som den heter i reservdelskatalogen).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har haft isär övre rattaxeln och tagit bort de två rullagren och gjort rent och smort dem.
Det är väl möjligt att jag satte ihop något fel fast jag försökte få det att se ut som innan jag plockade isär grejorna.
Och som man kan ana att det skall sitta ihop i verkstadshandboken och reservdelskatalogen.

Tills vidare får det sitta som det gör för nu snurrar grejorna tyst och fint.

Per L

Tillagt 160508:
De två kopplingshalvorna (som gummikopplingen skruvas fast i) sitter på splines på sina axlar och hade nog utan vidare gått att justera de 5 mm som behövdes för att få syrningen tyst


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...