Till min 63a har jag köpt en styrsnäcka från en Amazon kring 67-68.
Uppsatt i skruvstädet är den helt tyst och fin och hackar inte när man vrider på styrstången. Det är också lätt att ställa in motståndet i styrsnäckans "rakt fram läge"
Den är också tyst och fin när jag monterar fast den med sina tre långa skruvar i bilen.
Men så fort jag monterar ihop den med rattstången via gummikopplingen så börjar det slå (dunka högt men rätt dovt) i styrsnäckan när man vrider på ratten eller pitmanarmen. Det är ett högt dunkljud som kommer (som jag uppskattar det) för varje rattvarv. Man kan även höra och känna dunket om man håller en skruvmejsel mot styrsnäckan och örat mot skruvmejseln. Mest känns det om man håller skruvmejseln mot justerskruven på styrsnäckans lock.
Man behöver inte ens skruva fast styrsnäckan och rattstången ordentligt vid gummikopplingen för att det skall börja dunka utan det räcker med att trä i skruvarna och dra åt muttrarna för hand för att styrsnäckan skall börja dunka.
Rattstången låter inte och man hör enkelt inne i bilen att ljudet inte kommer från rattstången (delen ovanför gummikopplingen)
Det enda negativa jag kan hitta om styrsnäckan är att rattaxeln vindar en millimeter eller något mindre uppe vid gummikopplingen. Jag har svårt att tro att detta kan generera kraftiga dunk i styrväxeln.
Jag har lyckats få bort pitmanarmen så jag skall plocka isär styrväxeln för att se om jag kan hitta något fel.
Har någon varit med om samma sak som jag eller har några förslag på vad jag skall leta efter?
Per L