Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Hur demontera pitmanarmen från styrsnäckan?

Hur demontera pitmanarmen från styrsnäckan?

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har två styrsnäckor. Original - 63 som maler och är glapp samt en Amazon 67-68 som är tyst och hackfri. Se annan tråd om varför jag vill plocka isär styrväxeln fast den verkar helt OK.

Pitmanarmen till amazonstyrsnäckan lossnade enkelt med en kraftig avdragare men pitmanarmen till bilens originalstyrsnäcka har jag hittills gått bet på att ta bort.

Jag hittade några klipp på YouTube som i princip går ut på att använda våld, mer våld och ännu mer våld.
https://www.youtube.com/watch?v=0n16XDJJdxs
https://www.youtube.com/watch?v=f6h1UO0XZSs

1. Kraftig avdragare
2. Avdragare samt slå med hammare/slägga på pitmanarmen
3. Värma pitmanarmen med gassvetsen samt 1 ovan och ev 2 ovan
4. Slitsa upp pitmanarmen kring styraxeln så att den inte klämmer så hårt åt styraxeln samt dra av den

Jag har provat 1, 2 och 3 ovan och vill gärna ha era synpunkter hur jag kan fortsätta innan jag går loss på pitmanarmen med vinkelslipen.

Per L


Inlägg: 312
Hur mycket har du värmt? Du kan prova med punktvärme tills den punkten börjar bli röd i kombination med avdragaren så borde den lossna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Möjligen blev det rött på en liten punkt under en väldigt kort stund men jag hade kunnat värma väldigt mycket till om jag inte hade varit rädd om packboxen.

I varje fall blev armen rejält varm. Om jag nu inte minns fel blev armen i alla fall blåaktig

Och den har inte halkat av axeln ett dugg fast jag slog med en liten slägga på sidan av armen säkert 100 gånger samtidigt som den var i spänn med avdragaren. Jag slog även några slag när den var i spänn och varm.

Per L


Inlägg: 312
Då kan du prova en annan metod, värm kraftigt (rött) en bit ut (20-40mm) på armen så sprider sig den värmen mot splinesdelen och medan spridningen pågår flytta lågan till andra sidan så blir värmen fördelad i princip runt hela axeln. Anpassar man "en bit ut" perfekt kommer värmen från de båda värmningarna att nå axeln samtidigt med maximal diameterökning som resultat. Undvik släggan på kraftigt värmda ytor då det lättare kan ge permanent formförändring.
Lägg gärna styrsnäckan i frysen först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag kommer att lägga ditt förslag på minnet Lars Bd men just nu har jag fått nog av styrsnäckor som krånglar för ett långt tag framöver. Min andra styrsnäcka (som "knackade") har jag nu fått att fungera så en pitmanarm som sitter fast känns inte som ett prioriterat arbete för tillfället.

Per L

Se här hur jag löste problemet med min "knackande" styrsnäcka viewtopic.php?f=7&t=158


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron