Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Kardanaxel

Kardanaxel

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 09 nov 2018, 19:53

Inlägg: 17
Hej! Trots nya motorkuddar och växellådskudde slår kardanaxel i tunneln vid minsta gupp. Växellådsbalken är åtdragen.Stödlagret och hållaren är endast nåt år gamla. Läste i nån tråd för länge sedan att Bo Oscarsson SVIS rekommenderade en växellådskudde till en 164a till en som hade liknande problem.En sådan är monterad men gjorde ingen skillnad.Bilen är en 1800S 1967.Några teorier om problemet?
/Ersa

Inlägg 09 nov 2018, 20:02

Inlägg: 312
Har du fjädern under stödlagret?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 09 nov 2018, 21:35

Inlägg: 17
Tack för svaret! Dock verkar mitt stödlager inte vara av den modellen som har fjäder.Det är en 67a.Har funderat på att lägga några brickor mellan kudden och balken men det känns ju inte riktigt rätt det heller. Förstår inte orsaken till problemet.Men jag tror jag testar detta åndå eftersom det borde betyda en bättre linjering av axeln och kanske mindre påfrestning av det främre knutkorset..

Inlägg 10 nov 2018, 10:37

Inlägg: 312
Såg att fjädern inte kom förrän på 140 och omkring 70 saknas därför på 1800.
Här fans/finns det liknande problem viewtopic.php?f=7&t=236
Oavsett vilken kudde som används borde inte kardanaxeln slå i karossen, var slår den i? Har du rätt kardanaxel, vet du att splinsen inte bottnar vid fjädringsrörelse? Är det som i länken att en knut bottnar?

Om du ändrar växellådskudden så ska motorns vevaxel, in och utgående axel i växelådan samt kardanstångens främre del linjera så exakt du kan få till. Motor-växellåda borde redan linjera exakt och enbart kardanstångens riktning behöver kontrolleras.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 10 nov 2018, 17:11

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Du skriver ju att din kardanaxel slår i gupp så mitt förslag att kolla berör i så fall andra som kommer in på denna tråd.

Jag hade en BMW med en tvådelad kardanaxel, som på våra bilar, som slog kraftigt i i kardantunneln i upphängningen mitt på kardanaxeln. Det visade sig uppstå mest vid acceleration och felet var den bakersta kardanknuten (vid diffen) som började bli dålig. Den glappade dock inte utan den hade börjat "kärva" i vissa lägen. Det kändes bara när jag hade knuten "lös" och kunde röra den för hand

Inlägg 10 nov 2018, 19:40

Inlägg: 17
Axeln slår i botten av tunneln vid främre knuten. Ser detta när jag drar i axeln.Avståndet mellan axel o tunnelbotten fram var ca 3mm dock betydligt högre bak.Är detta normalt?Pressade i dag i en gummibit mellan avgasfästet o vxl.kudden o nu hörs ingenting vid gupp. Avståndet nu ca 6mm.Jag kan leva med den lösningen men känns ändå lite B.Jag har rätt axel o alla bussningar i bakvagnen plus dämparna är bytta.Inga kärvningar eller glapp i knutarna.Stödlager o hållaren är fräscha.Skall upp på en lyft efter helgen o kolla linjeringen.Om det verkar ok med gummibiten monterad skall jag kompensera höjdskillnaden med brickor i stället.Nu är det tyst iallafall.Tack Lars o Per för tipsen!


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...