Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Hur ta bort planethjulens axlar i överväxeln

Hur ta bort planethjulens axlar i överväxeln

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om man vill ta bort planethjulens axlar i överväxeln står det i VOLVOs verkstadshandböcker att man skall skjuta ur låspinnen med en skruvmejsel

Demont av pinne.jpg
Demont av pinne.jpg (14.76 KiB) Visad 5354 gånger


På min D-type var detta omöjligt eftersom pinnen var nerskjuten så långt att det inte fanns något mellanrum att sticka in ett verktyg i

Pinne.jpg
Pinne.jpg (110.85 KiB) Visad 5354 gånger


Efter litet experimenterande fann jag att följande metod var enklast för mig på min D-type men det fungerar troligen även för J-type

1. Slå ut axeln med en dorn och hammare. Man behöver inte slå speciellt hårt för att pinnen skall gå av mellan planetväxelns hus och axel
2. Pilla ut den del av pinnen som sitter i planetväxelns hus
3. Ställ axeln på högkant med den del som innehåller resterande del av pinnen uppåt. Slå med en dorn eller skaftet av en borr i axelns hål så att den del av pinnen som sticker in i axelns hål går av. Diametern på verktyget skall vara så stor som möjligt (i mitt fall 4,8 mm men andra håldiametrar finns också) för annars böjer man bara pinnen. Pilla ut den avbrutna delen av pinnen ur axelns centrumhål (hålet är inte genomgående)
4. Pilla ut den sista biten av pinnen ur pinnens hål i axeln

På detta sätt blir inte axeln förstörd och går att återanvända om den är i bra skick

181110: Tittar man i VOLVOs verkstadshandböcker ser man att tidiga överväxlar kan ha axlar med genomgående hål

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron